شیوع بیماری تب خونریزی‌ دهنده کریمه‌ کنگو و مرگ تعدادی از هموطنان باز هم این بیماری را به کانون توجه‌ها بازگردانده است. تب کریمه‌– کنگو که به‌ اختصار CCHF نامید می‌شود، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که هرسال با شروع فصل گرما شیوع پیدا می‌کند. از آنجا که این ویروس در طبعیت به‌ صورت پایدار وجود دارد، امکان ریشه‌کن‌ کردن آن وجود ندارد و تنها راه پیشگیری موثر؛ آموزش عمومی، تشخیص زود هنگام بیماری و رعایت نکات ساده بهداشتی است. هر چند به گفته وزیر بهداشت این بیماری اکنون تحت کنترل است و جای نگرانی از باب شیوع گسترده آن وجود ندارد، اما رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری هنوز هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه نحوه انتقال، علائم اولیه و روش‌های درمانی این بیماری را بررسی و بهترین روش‌های پیشگیری را معرفی می‌کنیم، با دکتر سلام همراه باشید.

روش‌ های انتقال بیماری به انسان

  1. گزش کنه هیالوما (ناقل اصلی ویروس)
  2. انتقال از طریق نیش حشرات
  3. تماس با ترشحات یا خون افراد بیمار
  4. انتقال از طریق له‌ کردن کنه
  5. تماس با لاشه، گوشت، خون و بافت‌های دام آلوده
  6. تنفس در هنگام تماس با دام‌های آلوده

– این بیماری در حیوانات آلوده علامت خاصی ندارد و تنها منجر به تب‌ کردن دام می‌شود. به همین دلیل هم به‌ احتمال‌زیاد افرادی که با دام سروکار دارند، متوجه وجود بیماری نخواهند شد.

– پرندگان غیر از شترمرغ نسبت به این بیماری مقاوم هستند.

علائم بیماری

– علائم ابتلا به این بیماری به‌ تدریج تشدید می‌شوند و شامل سردرد، تب‌ شدید، کمردرد، دردهای عضلانی و مفاصل، دل‌ درد، اسهال و استفراغ، قرمزی چشم و خونریزی می‌شود.

– پس از گذشت حدود ۴ روز از بروز علائم اولیه، بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود که خطرناک‌ترین قسمت برای بیمار است. اکثر موارد منجر به فوت به‌ دلیل خونریزی‌های شدید داخلی اتفاق می‌افتد.

– تب خونریزی‌‌ دهنده کریمه‌ کنگو یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی است و در صورت نبود یا تأخیر در درمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد احتمال مرگ بیمار وجود دارد.

– هنوز واکسنی برای پیشگیری دائمی از ابتلا به تب کریمه‌ کنگو تولید نشده است؛ اما در صورتی‌که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال مرگ به کمتر از ۱۰% کاهش پیدا می‌کند.

– پیشگیری از این بیماری به‌ سادگی امکان‌پذیر است. با تهیه گوشت قرمز از کشتارگاه‌های مورد‌ تائید وزارت بهداشت جای نگرانی چندانی برای انتقال بیماری وجود ندارد.

– برای از‌ بین‌ رفتن ویروس تب کریمه‌ کنگو در گوشت قرمز کافی است قبل از مصرف آن را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. سرما باعث نابودی ویروس‌های احتمالی خواهد شد.

– اگر قصد تفریح و طبیعت‌گردی به‌ خصوص در مناطق روستایی را دارید، بهتر است از پماد‌های دورکننده کنه استفاده‌ کرده و در صورت خریداری گوشت قرمز آن را حداقل به مدت یک‌ روز در یخچال نگهداری کنید.

– ویروس این بیماری در طبیعت پایدار است و بر اساس شواهد علمی قابل‌ حذف نیست. به همین دلیل هم بهترین روش برای پیشگیری از شیوع این بیماری آموزش عمومی است.

– ویروس این بیماری تا ۲۴ ساعت می‌تواند از بدن فرد متوفی به دیگران انتقال پیدا کند. به همین دلیل و با توجه به انتقال بیماری از طریق ترشحات مخاطی و خون، بیماران فوتی در کاورهای پلمب‌ شده توسط افراد مجهز به لباس‌های ضدآلودگی دفن می‌شوند. همچنین برای پیشگیری از انتقال ویروس، جسد این بیماران در زمان دفن با آهک پوشانده می‌شود تا از شیوع ویروس در محل دفن پیشگیری شود.

– اولین قربانی تب کنگو در امسال کارگر کشتارگاه در خراسان رضوی بوده که به‌ صورت مستقیم با گوشت دام‌های آلوده تماس داشته است.