همه افراد ممکن است در هر رده سنی دچار زخم های دهانی شوند. ولی به دلیل اینکه در کودکان زیر ۱۰ سال وجود زخم های دهانی بسیار کم است، احتمال دارد اگر این نوع زخم را در دهان کودک خود ببینید نگران شوید. در این مقاله راه های درمان زخم های دهانی کودکان را تهیه کرده ایم. با ما همراه شوید.

زخم دهانی چیست؟

زخم دهانی به راحتی می تواند تشخیص داده شود. معمولا گرد و سفید مایل به زرد رنگ می باشد و توسط یک هاله قرمز رنگی احاطه شده است. زخم های دهانی معمولا در داخل لب ها دیده می شود و خیلی مواقع هم روی زبان ظاهر می شوند.

با اینکه معمولا زخم های دهانی جدی گرفته نمی شوند، آنها می توانند دردناک باشند. اغلب در حین مصرف غذا یا نوشیدن آب فرد دچار احساس سوزش می شود.

علت های زخم های دهانی در کودکان:

علت های زخم های دهانی در کودکان چیست؟ باید بگوییم علت زخم های دهانی هنوز ناشناخته است. اینطور یافت شده است که با اینکه این زخم ها مسری نیستند، اما این زخم ها به خانواده بستگی دارند. از این رو، اگر خودتان مستعد اینگونه زخم ها هستید، کودک شما نیز در طول زندگی خود دچار این زخم ها خواهد شد.
دیگر عواملی که باعث می شود یک فرد در معرض زخم های دهانی قرار گیرد عبارتند از:
۱. استرس
۲. غذاهای آلرژی زا
۳. اختلالات سیستم ایمنی
۴. مصرف غذاهای تند و اسیدی
۵. بیماری التهاب روده
۶. کمبود مواد مغذی خاص ( به ویژه ویتامین ب ۱۲، اسید فولیک و آهن )
۷. آسیب های دهانی مانند ضربه به لب ها یا مسواک کردن با مسواکی بسیار سفت )
۸. قرار گرفتن در معرض تحریک کننده های خاص ( مانند سولفات سدیم که در برخی خمیردندان ها یافت می شود)
۹. تغییرات هورمونی ( مانند قاعدگی در زنان)
۱۰. حساسیت به غذاهای خاصی (شکلات، قهوه، آناناس، تخم مرغ ها و مغزها).

درمان زخم های دهانی در کودکان

خیلی وقت ها، زخم های دهانی خود به خود درمان می شوند و نیازی به مداخله یا درمان ندارند. اگر زخم دهانی کودک شما بیشتر از دو الی سه روز طول کشیده است و دوباره ظاهر شده است ، می توانید برای اطمینان خاطر با پزشک مشورت کنید.
پزشک ممکن است دهانشویه های ضد باکتریایی خاصی را پیشنهاد دهد که رشد باکتریایی را در این قسمت کاهش می دهد و باعث درمان زخم های دهانی می شود. ممکن است داروهای خاصی را هم تجویز کنید که به طور مستقیم با یک پارچه پنبه ای روی زخم مالیده می شوند.

درمان های احتمالی:

اگر کودک شما تحت تاثیر زخم های دهانی قرار گرفته است، باید این درمان های خانگی را برای کنترل زخم های دهانی در کودکان دنبال کنید:
-از دادن غذاهای تند به کودک خودداری کنید چون می تواند زخم را وخیم تر کند. غذاهای ادویه دار می تواند موجب احساس سوزش دهانی و درد شود.
۲. از دادن چیپس و مغزها به کودک خودداری کنید که موجب تحریک لثه می شوند و بافت دهانی را نازک می کنند.
۳. یک خمیر دندان طبیعی را مورد استفاده قرار دهید که حاوی سولفات سدیم لائوریل نباشد.
۴. از یک مسواک نرم استفاده کنید و مراقب باشید که در هنگام مسواک زدن به زخم نخورد.
۵. اگر کودک شما به غذایی آلرژی دارد از دادن این غذاها خودداری کنید.
۶. از یک کمپرس سرد استفاده کنید.
۷. مطئن باشید که کودک شما به اندازه کافی آب رسانی شده است.

ببینید که آیا کودک شما علائم دیگری مانند تب (که ممکن است نشانه ای از عفونت باشد) و یا خارش (که نشانه ای از آلرژی می باشد) دارد یا نه. توصیه می شود در صورت مشاهده این دو علائم حتما با پزشک مشورت کنید.