تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

شرکت بیمه در چهار حالت هزینه خسارت واردشده در حادثه تصادف را تحت پوشش قرار می‌دهد:

۱- در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته شود

در صورتی که در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته شود، خسارت وارد شده به افراد زیان دیده در حادثه تصادف یا همان اشخاص ثالث از بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود. حال اگر راننده مقصر نیز طی حادثه خسارت دیده باشد و بیمه بدنه داشته باشد خسارات وارد شده به او از طرف بیمه بدنه خودش پرداخت می‌شود و اگر بیمه بدنه نداشته باشد بیمه هیچ مسئولیتی نداشته و پرداخت تمامی خسارات بر عهده خودش است.

 

 ۲- در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر شناخته نشود

در صورتی که در حادثه تصادف راننده بیمه‌گذار مقصر حادثه نباشد و زیان دیده باشد، بیمه شخص ثالث راننده مقصر بایستی خسارات وارد شده به خودروی راننده زیان دیده را پرداخت نماید. حال در این شرایط اگر پوشش بیمه شخص ثالث راننده مقصر از خسارات وارد شده به خودروی راننده زیان دیده کمتر باشد دو حالت به وجود خواهد آمد.

حالت اول: خسارت وارد شده به خودروی زیان‌دیده بیش از سقف پوشش مالی بیمه شخص ثالث خودروی مقصر باشد و خودرو زیان دیده بیمه بدنه داشته باشد.

حالت دوم: خسارت وارد شده به خودروی زیان‌دیده بیشتر از پوشش مالی بیمه شخص ثالث خودروی مقصر باشد و خودروی زیان‌دیده بیمه بدنه نداشته باشد.

در چنین شرایطی برای دریافت مابقی خسارات بایستی طرفین به شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا این شورا در رابطه با اختلاف مبلغ خسارات تصمیم نهایی را اتخاذ نماید

۳- در صورتی که در حادثه تصادف راننده خودروی مقصر فرار کرده باشد

امکان دارد خودرویی در جایی پارک باشد و خودرو دیگری با آن تصادف کرده و از محل فرار کرده باشد. در این شرایط در صورتی که خودرو زیان دیده بیمه بدنه داشته باشد، فرد زیان دیده می‌تواند خسارات را از بیمه بدنه خودرو خود دریافت کند.

توجه داشته باشید در چنین شرایطی اگر از بیمه بدنه خود برای دریافت خسارت‌های وارد شده به خودرو استفاده کنید علاوه بر اینکه کلیه تخفیف‌های بیمه بدنه از بین می‌رود، سرمایه بیمه‌شده نیز کاهش می‌یابد. بنابراین قبل از استفاده بررسی کنید که آیا استفاده از بیمه بدنه مقرون به صرفه است.

البته در صورتی که راننده مقصر شناسایی شود بیمه‌گذار زیان دیده می‌تواند با درخواست خود به شرکت بیمه تخفیف بیمه بدنه و سرمایه را به حالت اولیه باز گرداند.

۴- در صورتی که در حادثه تصادف خودروی زیان‌دیده در دسته خودروهای گران‌ قیمت باشد

مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث بیمه مرکزی (تبصره های ۳ و ۴ ماده ۸ قانون بیمه اجباری)، خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث قابل جبران خواهد بود.

منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد ( ۵۰%) سقف تعهدات بدنی (دیه کامل مرد در ماه حرام) که در ابتدای هر سال مشخص می شود، باشد که این مبلغ در ابتدای هر سال توسط قوه قضاییه مشخص می شود. در چنین شرایطی باقی خسارت وارد شده به به خودرو زیان‌دیده از طریق بیمه بدنه پیگیری می‌شود.

به طور مثال اگر یک پژو ۲۰۶ با یک بنز به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان تصادف کرده و خسارت ۲۰ میلیون تومانی اتفاق بیافتد، و راننده پژو ۲۰۶ هم مقصر حادثه باشد، در این زمان از آنجایی که خودرو زیان دیده در دسته خودروهای گران قیمت( نامتعارف )است، بیمه شخص ثالث خودرو مقصر تنها بخشی از خسارات را پرداخت خواهد کرد و پرداخت باقی مانده خسارات بر عهده شخص زیان دیده است که در صورت داشتن بیمه بدنه ۲۰۶، شرکت بیمه آن را پرداخت خواهد کرد.

نکته: روند پرداخت خسارت در بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف متفاوت است به عنوان مثال بعضی شرکت‌ها ممکن است پرداخت خسارت را موکول به بازسازی کامل کنند و  بعضی از شرکت‌ها بلافاصله پس از بازدید، پرداخت کنند.

 

برای دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف راننده زیان دیده بایستی مراحل زیر را طی کند:

  • اعلام خسارت به شرکت بیمه، حداکثر ظرف ۵ روز از تاریخ حادثه
  • اعلام حادثه به مراکز پلیس انتظامی، راهور و اخذ کروکی
  • مراجعه زیان دیده به شرکت بیمه برای تشکیل پرونده
  • انتقال خودرو به تعمیرگاه مجاز یا پارکینگ شرکت بیمه
  • بازدید خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر و ارزیابی خسارت
  • بازسازی و تعمیر کامل خودرو
  • بازدید سلامت خودرو توسط کارشناس بیمه‌گر
  • دریافت چک خسارت از شرکت بیمه

 

مدارک لازم دریافت خسارت بیمه‌‌ بدنه در تصادف:
  • اصل و تصویر بیمه‌نامه بدنه به همراه الحاقیه‌ها (در صورت داشتن الحاقیه)
  • اصل و تصویر بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل و تصویر گواهینامه راننده مقصر
  • اصل و تصویر کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت خودرو
  • اصل و تصویر اسناد مالکیت خودرو
  • اصل  و تصویر کارت ملی بیمه‌گذار و راننده خودرو
  • ارائه گزارش مقامات انتظامی(سازشی یا غیر سازشی)​
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.