تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

فواید و خواص گیاه بابونه چیست؟

بابونه گیاهیست که از نظر پزشکان از دوران باستان در زندگی بشر نقش مفیدی داشته است و سابقه ای بلند مدت و درخشان در طب سنتی را به خود اختصاص داده است. گیاه بابونه از نظر خواص درمانی، در دوران باستان در بین مصریان و یونانیان به شدت خود نمایی می کرده و پزشکان بزرگ و طبیبان سنتی، استفاده های گوناگونی در برابر امراض مختلف از این گیاه داشته اند.

ترجمه: پردیس کیانی ، اختصاصی جدول یاب

از نظر آلمانی ها بابونه دارای خواص جادویی بسیاری ست و چنانچه انسانها استفاده درست آن را بدانند، برای درمان تمام درد ها مفید و قابل مصرف می باشد. البته بسیاری از محققین در کشورهای دیگر نیز، این نظریه را تایید می کنند. با توجه به اینکه گیاه بابونه در کشورهایی مانند آلمان، چک، فنلاند، اسلواک، مجارستان، روسیه، آرژانتین، رومانی، مصر و هندوستان به طور انبوه کشت می شود، اما در خیلی از کشورها از جمله ایران نیز قابل دسترس می باشد. چرا که این گیاه در بسیاری از مناطق، در کنار رودخانه ها و حتی اطراف جاده های سرسبز به طور خودرو رشد می کند و به دلیل رونده بودن و مقاومت شدید در برابر تغییرات آب و هوایی، در اکثر مناطق سرسبز به چشم می خورد.

مشخصات ظاهری بابونه

گیاهی با برگ های باریک و کشیده که به برگ سوزنی معروف می باشد. ریشه گیاه بابونه مخروطی و ساقه ای استوانه شکل دارد. بابونه حدود یک سال عمر مفید دارد که طی این مدت برگهای آن نسبت به شرایط جغرافیایی بین ۵ تا ۸۰ سانتی متر رشد می کند که البته به جز مناطقی که دارای خاک شور هستند، در اکثر مناطق دیگر طول برگ های این گیاه بیش از ۳۰ سانت می باشد. قطر گل های بابونه بین ۱ تا ۳ سانتی متر می باشد. این گیاه با وجود عمر یکساله اش، اما در بهار رشد اصلی خود را می کند و در برابر سرما مقاومت زیادی دارد.

خواص درمانی بابونه

۱- گل بابونه دارای خواص آرام بخش است و نوعی مسکن محسوب می شود.

۲- ضد تشنج و تقویت سیستم عصبی (مخصوصا بابونه ی آلمانی که در این مورد در بین گونه های دیگر بابونه حرف اول را می زند)

۳- در بهبود بخشیدن انواع زخم هایی که دیر خوب می شوند بسیار موثر است.

۴- کمک به درمان درد عادات ماهانه در خانم ها.

۵- ضد آلرژی برای انسانهای حساس به شرایط فصلی یا آب و هوایی.

۶- کمک به درمان آبله مرغان در کودکان.

طریقه مصرف خانگی بابونه به شکل چای یا دم نوش

بهترین روش مصرف بابونه در منزل، درست کردن چای یا همان دم نوش می باشد. برای درست کردن چای یا دم نوش بابونه نیاز به ابزار خاص و یا زحمت فراوان نیست. بلکه کافیست نصف قاشق غذاخوری از گل خشک شده ی بابونه را که به صورت پودر شده در لیوان ریخته، آب جوش به آن اضافه کنید و در لیوان را بپوشانید تا بابونه شما بخار کند و خوب دم بکشد. سپس بعد از ۵ دقیقه درب لیوان را برداشته و آن را از صافی گذرانده تا صاف شود. سپس یه قاشق غذاخوری آب لیمو به آن اضافه کنید تا دم نوش شما عطر و بوی بهتری را داشته باشد. چنانچه مایل باشید می توانید کمی شکر یا قند به دم نوش خود اضافه کنید. پس از انجام این مراحل دم نوش شما آماده ی نوشیدن است. (اگر برای پذیرایی از مهمان، دم نوش بابونه را انتخاب کرده اید، می توانید یک برش لیمو ترش به صورت ورقه ای بر روی لبه فنجان خود گذاشته تا دم نوش شما از تزیین خوبی برخوردار باشد.)

خواص نوشیدن چای یا دمنوش بابونه

۱- احتمال سرطان تیروئید را به اندازه ی قابل توجهی پایین می آورد و در تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابله با این بیماری بسیار موثر می باشد.

۲- کمک به مقاومت بدن در برابر بیماری های قلب و عروق.

۳- بهبود دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا در معده، حتی برای کودکان.

۴- تنظیم قند خون و کمک به نگه داشتن سطح مورد نیاز آن در بدن.

۵- بهبود انواع التهابات در بدن.

۶- آرام بخش و کمک به رفع مشکل بی خوابی.

۷- کمک به هضم غذا در زمان نوشیدن بعد از وعده ی غذایی.

۸- درمان بواسیر.

۹- درمان ورم معده.

۱۰- درمان کمر درد و درمان مشکلات رماتیسم.

۱۱- چای بابونه بدون کافیین و دارای کالری بسیار پایین می باشد.

۱۲- در هر فنجان از چای بابونه انواع مواد مغذی مانند پتاسیم، ویتامین آ، کلسیم یافت شده و برعکس خالی از مواد مضر و یا چاق کننده می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.