تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه از ابتلا به آنفولانزا پیش گیری کنیم؟

در این مطلب شما را با تمام کارهایی که می توانید برای پیش گیری از آنفولانزا انجام دهید، آشنا می کنیم.  در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که حتما از سرما خوردگی و آنفولانزا جلوگیری شود اما با این راه کارها می توانید بهار خوبی را پشت سر بگذارید.

ترجمه: زهره زرگر ، اختصاصی جدول یاب

بیماری آنفولانزا در این فصل می تواند منجر به علایم حاد شامل: تب، درد مفاصل، گرفتگی بینی، گلو درد و سرفه های شدید شود. دکتر “Adalja Amesh” پزشک بیماری های عفونی، سخنگوی انجمن بیماری های عفونی آمریکا و محقق ارشد دانشگاه جانز هاپکینز برای امنیت بهداشتی می گوید: این بیماری حتی به کسانی که واکسن زده اند هم می تواند انتقال پیدا کند. در بدترین موارد، این بیماری منجر به ذات الریه و یا عفونت های باکتریایی که می تواند مهلک باشد، می شود. زنان باردار، افراد مبتلا به آسم یا بیماری های مزمن بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. اما دکتر Adalja راه هایی برای جلوگیری از این بیماری ارائه داده است:

۱-احتمالِ ابتلا به ویروس را کم کنید

طبق گفته ی مراکز کنترل و پیش گیری از بیماری ها، وقتی واکسن آنفولانزا می زنید، بدن شما آنتی بادی تولید می کند که می تواند در هر فصل خاصی از شما محافظت کند. او می گوید: “با وجود واکسیناسون، ممکن است هنوز هم به گونه های دیگری از آنفولانزا مبتلا شوید، اگر چه احتمال ابتلا به ذات الریه کمتر است و یا پس از واکسینه شدن، از بیماری آنفلانزا جان سالم به در می برید.

۲-حداقل ۲متر از کسی که سرفه یا عطسه می کند فاصله بگیرید

دکتر Adalja می گوید که ویروس آنفولانزای خوکی نوعی انگل است که در ترشحات و قطرات تنفسی حرکت می کند؛ هنگامی که سرفه یا عطسه ایجاد می شود، آن ها می توانند حداقل بین دو تا ۳ متر قبل از اینکه جاذبه به پایان برسد، در هوا معلق باشند. یک بیمار مبتلا به آنفولانزا که به طور فعال این قطرات را با سرفه یا عطسه کردن ترشح می کند، می تواند هوای تنفس شما را آلوده کند. هیچ روش علمی مبنی بر اینکه کسی که سرفه یا عطسه می کند حتما مبتلا به آنفولانزا است، وجود ندارد. بنابراین بهتر است فاصله ی خود را با کسی که این علائم را دارد حتما حفظ کنید.

۳-دستان خود را از دهان و بینی خود دور نگه دارید

تنها لمس کردن یک سطح آلوده به آنفولانزا شما را به بیماری مبتلا نمی کند، چون ویروس از طریق سطح پوست وارد بدن نمی شود. اما اگر ویروس وارد غشا مخاطی دهان یا بینی شما شود، تبدیل به عفونت می شود. شما نمی توانید مطمئن باشید که هرگز دستان خود را به دهان یا بینی خود نزدیک نمی کنید. بنابراین از لمس کردن سطوح آلوده خود داری کنید.

۴-سطوح مختلف در خانه را حداقل یک یا دوبار در روز ضد عفونی کنید

اگر در خانه با فردی زندگی می کنید که مبتلا به ویروس آنفولانزا است، حتما وسایل خانه را یکی دوبار در روز پاک کنید. ویروس آنفولانزا حتی بدون میزبانی بدن هم می تواند زنده بماند. بنابراین امکان اینکه این ویروس در هر جایی از خانه ی شما وجود داشته باشد زیاد است.

۵-دستان خود را بعد از هربار لمس کردن سطوح مختلف بشویید

کلید برق را لمس کرده اید؟ به کیبورد دست زده اید؟ کولر را روشن کرده اید؟ به هر وسیله ی عمومی که در خانه دست زده اید، دستان خود را با آب و صابون حدود ۲۰ ثانیه بشویید، سپس با حوله ای تمیز خشک کنید. اگر می دانید که شریک زندگی شما مبتلا به ویروس حاد است، دستان خود را با الکل ضد عفونی کنید.

۶-از دستکش پزشکی استفاده کنید

در بیمارستان ها و کلینیک ها، پزشکان و پرستاران برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های موجود در محل از دستکش های پزشکی استفاده می کنند. اگر شما در خانه از مدام شستن دست هایتان خسته می شوید، می توانید از همین دستکش ها برای انجام کارها و مراقبت از بیمارتان استفاده کنید.

۷-فرد مبتلا به ویروس را مجبور کنید دستمالش را دور بیندازد

یکی از راحت ترین راه های پخش ویروس دستمال کاغذی های آلوده است.  بنابراین فرد مبتلا را مجاب کنید حتما دستمال کاغذی اش را بعد از هر بار مصرف دور بریزد.

۸-لبهای خود را  از فرد مبتلا دور نگه دارید

لبها سریع ترین راه انتقال ویروس هستند. فراموش نکنید که به هیچ عنوان فرد مبتلا به آنفولانزا را نبوسید.

۹-برای فرد مبتلا رخت خواب مخصوص بگذارید

به یاد داشته باشد که فرد مبتلا حتما در رخت خواب مخصوص خود و با فاصله از باقی افراد خانواده بخوابد. ویروس می تواند تا ۲۴ ساعت بر روی سطوح رخت خواب باقی بماند.

۱۰-با فرد مبتلا هم غذا نشوید

ویروس می تواند از طریق ظروف استفاده شده از طرف فرد مبتلا انتقال پیدا کند.

این راه کارها تنها برای پیش گیری هستند اما تضمینی برای هرگز مبتلا نشدن نیستند. بنابراین بعد از احساس هرگونه علائمی حتما به پزشک مخصوص خود مراجعه کنید

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.