تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه صدای زیبایی داشته باشیم؟

تنها چیزی که برای داشتن صدایی خوب نیاز داریم کمی تمرین و به‌کارگیری چند توصیه کوچک است؛ بنابراین اگر می‌خواهید صدای خوبی داشته باشید مراحل زیر را دنبال کنید.

قسمت اول- تمرین برای داشتن صدای زیبا

١. با صدای بلند صحبت کنید

خیلی مهم است که هنگام صحبت کردن، صدای شما به وضوح شنیده شود؛ بنابراین صدای خود را بالا ببرید. اگر با صدای آهسته یا مِن‌مِن کنان حرف بزنید، دیگران حرف‌تان را قطع می‌کنند یا شما را نادیده می‌گیرند.

  • شما یا باید سکوت اختیار کنید یا اینکه با توجه به موقعیتی که در آن هستید، تُنِ صدایتان را بالا ببرید. برای مثال وقتی افراد زیادی مخاطب شما هستند، حتما باید با صدای بلند صحبت کنید تا صدایتان به وضوح شنیده شود.
  • صحبت کردن با صدای خیلی بلند، همیشه هم ضرورت ندارد و گاهی می‌تواند اثر منفی داشته باشد.

٢. آرام و شمرده صحبت کنید

تند حرف زدن عادت نامناسبی است؛ زیرا ممکن است سایرین نتوانند صحبت‌تان را دنبال کنند یا حتی متوجه نشوند چه می‌گویید. این موضوع باعث می‌شود که به ادامه‌ی حرف‌های شما گوش ندهند.

  • آرام و شمرده صحبت کردن، ادای درست کلمات و ایجاد وقفه بین جملات، اهمیت زیادی دارد و به شما کمک می‌کند تا در صورت لزوم روی بعضی جملات تأکید کنید و نیز فرصتی برای نفس کشیدن داشته باشید.
  • لحن صدا نباید بیش از حد آهسته و کش‌دار باشد. خیلی آرام و کُند صحبت کردن نیز برای مخاطبان خسته‌کننده و یکنواخت خواهد بود و باعث ‌می‌شود به حرف‌هایتان گوش ندهند.
  • لحن و سرعت ایده‌آل برای صحبت کردن، بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ کلمه در دقیقه است؛ بنابراین اگر می‌خواهید خوب صحبت کنید باید با لحن مناسبی که نه تند و نه کند باشد، حرف بزنید. برای تأکید، کلمات را آهسته و شمرده‌تر بیان کنید و برای ایجاد شور و هیجان، سریع‌تر و با صدای بلند صحبت کنید.

٣. درست تلفظ کنید

واضح و شمرده صحبت کردن مهم‌ترین جنبه‌ی خوب صحبت کردن است. شما باید به تک‌تک کلماتی که می‌گویید توجه داشته باشید و آنها را درست تلفظ کنید.

  • سعی کنید در هنگام صحبت، دهان‌تان کاملا باز باشد و لب‌ها، زبان و دندان‌ها در حالت مناسبی باشند. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت داشتن مشکل گفتاری یا لکنت زبان، بتوانید مسئله را پنهان کنید. ممکن است در ابتدا کمی سخت به‌نظر برسد، اما اگر دائما تلفظ صحیح کلمات را تمرین کنید بعد از مدتی این کار برای‌تان آسان‌ می‌شود.

۴. نفس عمیق بکشید

برای داشتن صدایی خوب و بی‌نقص، تنفس عمیق ضروری است. بیشتر افراد هنگام صحبت، سریع و کوتاه تنفس می‌کنند که موجب می‌شود صدایشان غیر‌طبیعی و نارسا به نظر برسد.

  • برای داشتن تنفس عمیق باید از عمق ریه‌ها نفس بکشید. برای فهمیدن این‌ که آیا درست نفس می‌کشید یا نه، مُشت خود را بر روی شکم‌تان درست زیر آخرین دنده قرار دهید. منبسط شدن شکم و بالا و پایین رفتن شانه‌ها همراه با دم‌و‌بازدم، نشانه‌ی تنفس عمیق است.
  • تنفس عمیق را تمرین کنید. هوا را به‌ مدت ۵ ثانیه وارد شکم کنید و سپس در ۵ ثانیه آن‌ را بیرون دهید. به این روش تنفس عادت کنید و هنگام صحبت کردن از آن استفاده کنید.
  • موقع نشستن و برخاستن چانه را بالا نگاه دارید و شانه‌های‌تان را عقب بدهید. این کار به شما کمک می‌کند بتوانید عمیق‌تر نفس بکشید و راحت‌تر حرف بزنید. در ضمن با این روش در هنگام صحبت اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
  • سعی کنید در پایان هر جمله نفس بکشید. به این ترتیب می‌توانید بدون ایجاد وقفه بین جملات صحبت کنید؛ ضمن اینکه مخاطبان شما نیز فرصت کافی برای درک گفته‌های شما خواهند داشت.

۵. تُن صدای‌تان را بالا و پایین ببرید

تُن صدا می‌تواند بر کیفیت صحبت کردن و مخاطبان شما اثرگذار باشد. صدای ضعیف و لرزان، این پیام را به مخاطبان می‌دهد که شما مضطرب هستید؛ درحالی‌که صدای صاف و هموار، آرام‌بخش‌تر و تاثیرگذارتر است.

  • سعی کنید تُن طبیعی صدای‌تان را کنترل کنید و آن‌ را آرام نگاه دارید.
  • می‌توانید با خواندن یک متن با صدای بلند برای خودتان، کنترل لحن و تُن صدا را تمرین کنید. به خاطر بسپارید کلماتی را که قصد دارید روی آنها تأکید کنید با صدای بلندتر ادا کنید.

قسمت دوم- تمرین سخنرانی

١. صحبت کردن تاثیر گذار را تمرین کنید

یکی از راه‌های مؤثر برای بهبود صدایتان این است که در هنگام تمرین روبه‌روی آینه بایستید و به نکات زیر توجه کنید:

  • سعی کنید دهان‌تان را باز نگاه دارید و تارهای صوتی خود را تقویت کنید. می‌توانید این کار را با خمیازه کشیدن، حرکت دادن فک به طرفین، زمزمه کردن و ماساژ دادن گلو با انگشتان انجام دهید.
  • با خارج کردن کامل هوا از ریه‌ها و کشیدن هوا به داخل و حبس کردن آن در سینه به مدت ۱۵ ثانیه و سپس تخلیه‌ی مجدد آن، ظرفیت تنفس خود را افزایش دهید.
  • با صدای معمول آه بکشید؛ سپس به‌تدریج صدای خود را پایین ببرید تا چگونگی تغییر دادن تُن صدا را یاد بگیرید. با ادای سایر حروف الفبا نیز می‌توانید این تمرین را انجام دهید.
  • با ادای جملاتی که کلمات مشابهی دارند، چرخش زبان در دهان را تمرین کنید.

٢. خواندن با صدای بلند را تمرین کنید

برای تمرین تلفظ، درست ادا کردن جملات و لحن صدا، و خواندن با صدای بلند ایده‌ی خوبی است.

  • قسمتی از یک کتاب یا مجله را انتخاب کنید؛ یا متن صحبت یک گوینده یا خواننده‌ی معروفی را پیدا کنید و آن را با صدای بلند برای خودتان بخوانید.
  • به یاد داشته باشید که در هنگام خواندن، باید صاف بایستید، نفس عمیق بکشید، دهان‌تان را کاملا باز کنید و البته این کار را در مقابل آینه انجام دهید.
  • این کار را تا جایی تکرار کنید که به نتیجه‌ی رضایت بخش برسید. سعی کنید هنگام سخنرانی هم این موارد را رعایت کنید.

٣. صدای‌تان را ضبط کنید

گرچه بیشتر افراد تمایل ندارند که به صدای خودشان گوش کنند؛ اما این کار ایده‌ی خوبی است و فواید زیادی دارد:

  • ضبط صدا به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف صدای خود را، که به طور معمول قادر به تشخیص آنها نیستید، پیدا کنید. می‌توانید از خودتان فیلم بگیرید تا حالات بدنی، تماس چشمی و حرکت دهان خود را هنگام صحبت کردن ببینید.

۴. از یک مربی کمک بگیرید

اگر تمرین سخنرانی برای شما اهمیت زیادی دارد و می‌خواهید در مباحثه، مناظره، ارائه یا سخنرانی مهارت کسب کنید، می‌توانید از یک مربی کمک بگیرید تا روی نحوه‌ی صحبت کردن شما کار کند و خطاهایتان را برطرف سازد.

  • اگر لهجه‌ی خاصی دارید و می‌خواهید آن‌ را مخفی کنید از یک مربی کمک بگیرید، زیرا این کار کمی مشکل است و به تمرین نیاز دارد.
  • اگر فکر می‌کنید به مربی نیاز ندارید، می‌توانید از اعضای خانواده یا دوستان‌تان بخواهید تا به سخنرانی شما گوش دهند و نکاتی را که به ذهن‌شان می‌رسد به شما گوشزد کنند. این کار به شما اعتماد‌به‌نفس می‌دهد تا بتوانید به‌راحتی در مقابل دیگران صحبت کنید.

۵. هنگام صحبت لبخند بزنید

لحن دوستانه، صمیمی و دل‌گرم‌کننده‌ی شما هنگام صحبت، احساس بهتری به مخاطبان‌تان می‌دهد.

  • بهترین روش برای این‌که لحن صدای شما دوستانه و گرم به نظر برسد، لبخند زدن در هنگام صحبت است. نیازی نیست که دندان‌هایتان نمایان شود، فقط کافی است لبخندی ملیح داشته باشید تا صدایتان جذاب‌تر باشد.
  • البته لبخند زدن همیشه مناسب نیست؛ مخصوصا اگر در مورد موضوعی جدی صحبت می‌کنید. فقط به یاد داشته باشید که باید با احساس صحبت کنید تا روی مخاطب تاثیرگذار باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.