تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه در خانه موهایمان را رنگ کنیم؟

بسیاری از خانم‌ها از اینکه ریشه موهایشان درآمده و رنگش متفاوت با رنگ مویشان باشد، خوششان نمی‌آید و به‌همین دلیل، زود به زود به آرایشگاه مراجعه می‌کنند تا موهایشان را ریشه‌گیری کنند؛ اما در این روزها که همگی در قرنطینه هستند و آرایشگاه‌ها بسته، عملا این کار ممکن نیست. پس چه باید کرد؟ ما در این مطلب، نحوه رنگ کردن مو در منزل را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

  • دقت در انتخاب رنگ مو

قبل از هرچیز حواستان باشد که رنگ روی ژورنال یا بسته‌بندی رنگ مو با رنگی که روی موهای شما ایجاد می‌شود، به احتمال بسیار زیاد متفاوت است. برای اینکه رنگ موهایتان دقیقا شبیه رنگ ژونال شود، باید موهایتان را با پایه قوی دکلره کنید تا تقریبا به‌رنگ زرد بسیار روشن برسد و سپس مو را رنگ کنید که البته تکرار زیاد این کار به‌شدت به مو آسیب زده و موها را می‌سوزاند؛ بنابراین بهتر است که قبل از رنگ کردن مو، مقداری از آن را روی نوک موهایتان امتحان کنید تا ببینید نتیجه دلخواهتان را می‌گیرید یا خیر.

  • شستن مو

بهتر است که یک الی دو روز قبل از رنگ کردن مو، سرتان را خوب بشویید تا چربی یا کثیفی باعث خوب عمل نکردن رنگ مو یا تیره شدن آن نشود؛ البته بلافاصله پس از حمام نیز نباید مو را رنگ کرد، زیرا این کار به موها و پوست سر آسیب می‌زند.

  • نوک‌گیری مو

قبل از شروع کار، نوک موهایتان را بررسی کنید، ببینید که موخوره دارید یا خیر. اگر موخوره دارید، باید نوک‌گیری را انجام دهید.

  • از کجا شروع کنم؟

رنگ کردن مو را از پشت سر شروع کنید و بعد به سراغ جلوی مو و بغل گوش‌ها بروید، چون موهای این بخش‌ها بخاطر جنس و ضخامتشان، خیلی زودتر از موهای پشت رنگ می‌گیرند؛ البته اگر موهای خاکستری یا سفید دارید، رنگ کردن مو را از آن قسمت شروع کنید، زیرا موی سفید یا خاکستری، دیرتر رنگ می‌گیرد.

  • جنس مو

اگر موهای زبر یا خشکی دارید، قبل از شروع کار، آن را با مقدار کمی روغن گیاهی چرب کنین تا راحت‌تر رنگ بگیرد (به‌هیچ عنوان در انجام این کار افزاط نکنید، چون موی چرب هم سخت رنگ می‌گیرد).

  • انتخاب اکسیدان و استفاده از آن

اکسیدان، عامل فعال‌کننده و تسریع‌کننده رنگ مو است و بدون آن، رنگ مو عمل نمی‌کند؛ بنابراین اکسیدان خود را باید باتوجه به طیف رنگ مویی که دارید، انتخاب کنید. چهار نوع اکسیدان وجود دارد: اکسیدان ۳درصد؛ که ضعیف‌ترین نوع اکسیدان بوده و برای رنگساژها، هایلایت‌ها، مش‌ها و انواع لایت‌ها و همینطور در رنگ‌های تیره مثل مشکی و قهوه‌ای تیره برای ثبات و تیرگی بیشتر مو کاربرد دارد؛ اکسیدان ۶درصد: قویتر از اکسیدان ۳درصد بوده و برای رنگ کردن موهای سفید، دکلره‌های ضعیف، تکنیک آمبره و سامبره و رنگ کردن ریشه مو و ابرو کاربرد دارد؛ اکسیدان ۹درصد: اکسیدانی بسیار قوی که قابلیت روشن‌کنندگی دارد و برای رنگ‌های روشن‌تر و رنگ موهایی با پایه متوسط تا بلوند کاربرد دارد؛ اکسیدان ۱۲درصد: قویترین نوع دکلره است که اکیدا توصیه می‌کنیم خودتان از این نوع اکسیدان استفاده نکنید، زیرا بسیار قوی بوده و موها را با سرعت بسیار زیاد روشن می‌کند و روش کار با آن را تنها آرایشگران حرفه‌ای می‌دانند.

معمولا بهترین ترکیب برای رنگ و اکسیدان، یک به یک است؛ مگراینکه برروی بسته اکسیدان یا رنگ، دستورالعمل خاص دیگری ذکر شده باشد.

  • از کجا شروع کنیم؟

برای شروع کار، مقداری کرم مرطوب‌کننده یا وازلین، دور صورت و محل رویش مویتان بمالید تا درصورت برخورد رنگ مو به پوستتان، پس از شستن، اثر آن راحت‌تر پاک شود.

سپس موهای خود را دسته‌دسته کنید؛ بهتر است که این کار را با کلیپس‌های مخصوص انجام دهید. قسمت انتهایی هر دسته را رنگ کنید؛ حدود ۱۰دقیقه بعد ریشه را رنگ کنید؛ دور آن دسته از مو را فویل بپیچید و به‌سراغ دسته بعدی بروید.

پس از اینکه رنگ را کاملا برروی تمام قسمت‌های مو گذاشتید، کلاه مخصوص رنگ مو را برروی سرتان بکشید (اگر به چنین وسیله‌ای دسترسی ندارید، یک عدد مشما فریزر را ازوسط پاره کرده و از آن استفاده کنید)، سپس سشوار را روی درجه گرم گذاشته و موها را سشوار کنید تا گرما باعث شود که موهایتان زودتر رنگ بگیرد.

اگر جنس موهایتان نرم است، ۳۰دقیقه و اگر موهایتان زبر است، حدود ۴۰دقیقه صبر کنید، سپس موهایتان را با آب بشویید. مدت زمان اثر کردن رنگ مو به موارد متعددی بستگی دارد؛ بنابراین نباید ریسک کنید و هر ۱۰قیقه یک‌بار موهایتان را چک کنید تا ببینید که رنگ گرفته یا نه، زیرا اگر رنگ مو زیاد روی سرتان بماند، موهایتان سوخته و پوست سرتان نیز آسیب می‌بیند.

ترجیحا تا یک روز برای شستن موهایتان از شامپو استفاده نکنید؛ درعوض حتما حتما از نرم‌کننده مخصوص و شامپوی مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده کنید.

بعد از رنگ کردن مو، حتما هر شب از محصولات مراقبتی مو مثل روغن زیتون یا ماسک‌های طبیعی و گیاهی استفاده کرده و موهایتان را چرب نگاه دارید و درعوض، چندان از سشوار و اتوی مو و کلا لوازم حرارتی برای موهایتان استفاده نکنید تا آسیب نبینند.

  • کدام رنگ مو برای چه رنگ پوستی مناسب است؟

اگر رنگ پوستتان تیره یا سبزه است، رنگ‌های شرابی، آجری، شاه‌بلوطی، فندقی و مسی برای شما مناسب است.

اگر پوست روشنی دارید، از رنگ‌های بلوند خاکستری یا صدفی، بلوند دودی، قهوه‌ای مات و البته هایلایت‌های قرمز یا آبی استفاده کنید.

رنگ موهای شیری، عسلی، کرم نخودی، گلبهی، مسی، قهوه‌ای و فندقی به افرادی می‌آید که رنگ پوستشان گندمگون است.

اگر هم رنگ پوستتان، صورتی یا سرخ است، می‌توانید رنگ موهایی مثل زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره را انتخاب کنید.

  •  ۱۰ اشتباه رنگ کردن مو در خانه

این روزها که سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیلند، بسیاری از افراد دست به کار شده‌اند و نقش آرایشگر را در خانه ایفا می‌کنند. رنگ کردن مو در خانه صرف نظر اجباری بودن آن در این روزها از کارهایی است که خیلی‌ها آن را انجام می‌دهند، این کار صرفه‌جویی در هزینه و زمان هم به حساب می‌آید. در ادامه ۱۰ اشتباهی را که خانم‌ها هنگام رنگ کردن مو در داخل خانه مرتکب می‌شوند با هم مرور می‌کنیم.

۱- رنگ تیره‌تر را انتخاب می‌کنید

شما در فروشگاه ایستاده‌اید در حالیکه دو رنگ در دستتان دارید، رنگ روشن‌تر و رنگ تیره تر، هیچ ایده‌ای ندارید کدامیک را انتخاب کنید. این سناریو برای همه ما اتفاق افتاده است. بزرگترین اشتباهی که انجام می‌دهیم انتخاب رنگ تیره‌تر است. اگر بین انتخاب دو رنگ مردد هستید همیشه رنگی را که یک درجه روشن‌تر است انتخاب کنید. رنگ روشن را راحت‌تر می‌توانید عیب‌یابی کنید و اگر ایرادی داشت آن را برطرف کنید، اما عیب‌یابی رنگ تیره مشکل است. رنگ زدن روی رنگ تیره هم همیشه مشکلات خودش را دارد.

۲- از رنگ دودی می‌ترسید

بسیاری از ما تصورمان از رنگ دودی رنگی است که به خاکستری می‌زند، بنابراین هنگام انتخاب رنگ از رنگ‌های دسته‌بندی دودی خیلی سریع می‌گذریم. اما بد نیست بدانید گاهی استفاده از رنگ دودی در ترکیب رنگ می‌تواند جذابیت بیشتری به رنگ نهایی بدهد. این رنگ می‌تواند گرمای بیشتری به رنگ موها بدهد و همیشه قرار نیست موهایتان را خاکستری را روشن کند.

۳- سعی می‌کنید تغییر عمده در رنگ موهایتان بدهید

اینکه می‌توانید به راحتی با یک رنگ قهوه‌ای به رنگ کردن مو در خانه بپردازید بدین معنا نیست که می‌توانید موهای تیره را روشن یا پلاتینی کنید. بهتر است زمانی که می‌خواهید رنگ کردن مو در خانه را انجام دهید، همیشه رنگی انتخاب کنید که حداکثر یک یا دو درجه از رنگ طبیعی موی خودتان روشن‌تر باشد.

۴- موهایتان را به خوبی دسته بندی نمی‌کنید

برای رنگ کردن مو در خانه، بسیار مهم است که آن را درست، دسته بندی کنید تا رنگ به همه نقاط برسد و یکدست شود. اگر به درستی موهایتان را قسمت بندی نکنید در نهایت با رنگ مویی مواجه می‌شوید که در قسمتی روشن و در قسمت دیگر تیره است.

۵- دستورالعمل نوشته شده در محصول خریداری شده را مطالعه نمی‌کنید

هربار که رنگ مویی خریداری می‌کنید بهتر است به نکاتی که در دستور العمل استفاده آنها آمده است دقت کنید و طبق این دستور العمل و پله پله رفتار کنید.

۶- رنگ را بیش از حد روی موهایتان می‌گذارید

این مهم است که رنگ مو به مدت لازم روی سر باقی بماند و سر وقت آن را بشویید. همان‌طور که در نکته قبل گفته شد بهتر است قبل از استفاده، راهنمای داخل جعبه را بخوانید تا بدانید رنگ مورد نظرتان باید چه مدت روی سرتان بماند.

۷- سعی می‌کنید ایراد رنگ موهایتان را خودتان برطرف کنید

هر چه برای روشن‌تر یا تیره‌تر کردن موهایتان از رنگ بیشتر و مواد مختلف به روی موهایتان استفاده کنید، برطرف کردن ایراد موهایتان را برای متخصصان هم سخت‌تر می‌کنید.

اگر می‌خواهید تغییری در رنگ موهایتان ایجاد کنید از محصولات مخصوص رنگ همانند شامپوهای رنگ بر استفاده کنید. یک یا دو بار این کار را انجام دهید، اما اگر باز به رنگ دلخواهتان نرسیدید بهتر است به آرایشگرتان مراجعه کنید تا با تخصص و امکاناتی که دارد این کار را برایتان انجام دهد.

۸- می‌خواهید موهایتان را روشن و بلوند کنید

رنگ بلوند، رنگ دلخواه بسیاری از افراد است، اما کار کردن با این رنگ‌ها آنقدرها هم آسان نیست. بهتر است این کار را همیشه به آرایشگرها بسپارید، بخصوص اگر می‌خواهید خیلی روشن و بلوند شود.

شما برای این‌که خودتان بتوانید موهایتان را به رنگ بلوند دلخواهتان تبدیل کنید نیازمند امکانات و تخصص بیشتری هستید. ممکن است با این کار نه تنها رنگ دلخواهتان را نداشته باشید بلکه به موهایتان نیز صدمه بزنید.

۹- می‌خواهید رنگی طبیعی برای موهایتان داشته باشید، اما با رنگ نارنجی و غیرطبیعی مواجه می‌شوید

در این صورت می‌توانید از شامپوهای رنگ بنفش استفاده کنید. شامپوهای ویولت، بدون سولفات هستند و نه تنها به راحتی موهایتان را تمیز و نرم می‌کنند، بلکه در صورت وجود رنگ زرد یا نارنجی آنها را به رنگی طبیعی تبدیل می‌کند. چند بار از این شامپو برای شستن موهایتان استفاده کنید تا رنگ طبیعی موهایتان تثبیت شود.

۱۰- از حنا برای رنگ کردن موهایتان استفاده می‌کنید

بسیاری از افراد از حنا بعنوان یک رنگ‌کننده طبیعی مو استفاده می‌کنند که این اصلا بد نیست، اما مشکل اینجاست که رنگ حنا به این راحتی‌ها پاک نمی‌شود و اگر شما بخواهید موهایتان را روشن کنید به مشکل بر می‌خورید و اگر مرتب از این ماده برای رنگ کردن موهایتان استفاده کنید موهایتان خیلی تیره می‌شود. بنابراین شاید بهتر باشد مرتب از حنا استفاده نکنید یا برای تیره کردن موهایتان از موادی استفاده کنید که اگر خوشتان نیامد بتوانید چند ماه بعد آن را به رنگی روشن‌تر تبدیل کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.