تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه یک مکانیک خودرو ماهر و حرفه ای شویم؟

برای آنکه یک  مکانیک خودرو ماهر شویم می بایست یکی از سه روش زیر را انتخاب نمائیم.

  1. شاگردی کردن در نمایندگی های مجاز شرکتهای خودرو سازی و یا شاگردی در مغازه های مکانیکی خودرو می باشد که این یادگیری بسیار طولانی مدت می باشد و برای کسانی که می خواهند سریع وارد بازار کار مکانیک خودرو شوند مناسب نیست و این سبک یادگیری بیشتر در سالیان قبل مرسوم بود است.
  2. تحصیل در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در رشته مکانیک خودرو به مدت ۳ سال در دوره متوسطه دوم و یا ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر در رشته مهندسی مکانیک خودرو که ۴ سال طول می کشد.
  3. شرکت در دوره های مراکز فنی و حرفه ای آزاد و دولتی و آموزشگاههای فنی و حرفه ای  آزاد که به صورت تخصصی در حرفه مکانیک خودرو مشغول به آموزش کارآموزان می باشد ( که یکی از مراکز مجهز که به صورت تخصصی در امر آموزش مکانیکی خودرو مشغول به آموزش می باشد مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون ری می باشد.

 

در انتخاب آموزشگاه مکانیک خودرو به چه نکاتی مهمی باید توجه کنیم ؟

البته انتخاب دوره های مهارت آموزی مکانیکی نباید صرفا بر اساس قیمت باشد بلکه جزئیات زیاد دیگری هم باید موردتوجه باشد. از نکاتی مثل به روز بودن تجهیزات، تجربه و سابقه استادان، سرفصل های ارائه شده، تعداد افراد حاضر در هر کلاس، به روز بودن آموزش ها و… که بگذریم، کیفیت دوره های عملی و به خصوص ” امکانات و تجهیزات آموزشگاه ها ” بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال ممکن است دوره ای ارزان باشد یا حتی مثل برخی دوره های دولتی، رایگان باشد- اما شما در طول دوره نتوانید آموخته های خود را به خوبی تمرین کنید و یا نمی تواند نیاز شما را برای ورود به بازار کار مرتفع سازد.

 

طول دوره آموزش  مکانیکی خودرو : مدت دوره آموزش مکانیکی خودرو با توجه به مدت ساعات برگزاری دوره و شیفت آموزشی (شیفت صبح، ظهر، بعدالظهر، غروب) و کلاسها (خصوصی، نیمه خصوصی، گروهی)  بین یک تا سه ماه برنامه ریزی و اجرا می شود.

 

حداقل مدرک تحصیلی جهت آموزش مکانیکی خودرو : جهت شرکت در دوره مکانیکی خودروحداقل مدرک تحصلی پایان سوم راهنمایی (پایان دوره متوسطه اول نهم)  توصیه می شود و کسانی که تحصیلات کمتری دارند در صورت  داشتن توانائی ، تجربه، علاقه ، استعداد و رغبت  می توانند در این دوره شرکت کنند.

 

اعتبار مدارک فنی و حرفه ای : افرادی که پس از گذراندن فرآیند تعریف شده در سازمان فنی و حرفه‎ای موفق به اخذ گواهینامه شوند با توجه به بین المللی بودن این مدرک می‌توانند در تمامی کشورهایی (۱۸۶ کشور) که عضو سازمان جهانی کار (ILO) هستند، مشغول کار شوند و این گواهینامه بین‌المللی در همه این کشورها اعتبار دارد. لیست کشورهای عضو سازمان جهانی کار را در این لینک ILO مشاهده نمایید.

وضعیت بازار کار مکانیکی خودرو

با توجه به افزایش بسیار زیاد تولید و مونتاژ انواع خودرو ایرانی  و خارجی و استقبال مردم ایران برای خرید خودرو شخصی که بر اساس آمار رسمی درصد تعداد خانواده هائی که در سال ۱۳۹۵ صاحب خودرو بوده اند نسبت به ۲۰ سال قبل بیش از ۳ برابر شده و طی ۲۰ سال آینده تعداد خودرو ها در ایران ۵/۲ برابر خواهد شد و به ۵۰ میلیون خودرو خواهد رسید.

بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که عمر مفید خودروها بر اساس استاندارد جهانی بین ۷ تا ۱۰ سال است ولی در کشور ما خودروها به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۵ سال مورد استفاده قرار می گیرند  که در نتیجه سرانه تعمیرات خودرودر کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است به گونه ای که هر ایرانی سالانه به طور میانگین ۵ تا ۸ بار برای سرویس و تعمیر خودرو به تعمیرگاه مراجعه می کنند و از مشاهدات میدانی نیز می توان به این نتیجه رسید بازار این شغل به این زودی اشباع نخواهد شد.

در مجموع اقبال به فعالیت در شغل  مکانیکی خودرو در دنیا و کشور ایران نسبت به سایر رشته ها با توجه به توسعه روز افزون این تکنولوژی و تغییرات و گستردگی سیستم های جدید موجود در حال افزایش است  به طوری که می توان نتیجه گرفت اگر فعالان در این عرصه همیشه اطلاعات و مهارت خود را به روز نمایند سالیان زیادی می توانند در این حرفه فعال بوده و درآمد مطلوبی کسب نمایند . آمارهای جهانی نیز بر همین مطلب تأکید دارد. به عنوان مثال در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل  در کشور استرالیا رشد ۵۷.۴ درصدی داشته و رشد زیادی در آینده برای آن پیش بینی می شود.(که این مهم باعث استخدام نیروی ماهر از سایر کشورها شده است)

فرصتهای شغلی، بازار کار و وضعیت استخدام مکانیک خودرو

کار آموزان می توانند پس از گذراندن این دوره

  • در شرکتهای خودرو سازی داخلی و خارجی مشغول به کار شوند.
  • در نمایندگیهای مجاز خودرو سازان داخلی و خارجی مشغول به کار شوند
  • در کارخانجات، ادارات، شرکتها و مراکز نظامی و انتظامی به عنوان رسته شغلی مکانیک خودرو به تعمیر خودرو های سازمانی مشغول به کار شود
  • در مراکز معاینه فنی خودرو مشغول به کار شود
  • با دریافت گواهینامه ی  مهارت  فنی و حرفه ای  و مراجعه به اتحادیه مربوطه جواز کسب دریافت کرده و به عنوان مکانیک خودرو مشغول به کار شود
  • با اخذ جواز کسب به فروش لوازم یدکی خودرو مشغول به کار شود
  • به عنوان تعمیرکار تخصصی گیربکس های معمولی، گیربکس های برقی و گیربکس اتوماتیک خودرو مشغول به کار شود
  • به شغل تنظیم کار موتور خودرو (تون آپ ) خودرومشغول شود
  • به عنوان تعمیر کار تخصصی سیستم ترمز خودرو مشغول به کار شود
  • به عنوان مکانیک سیار مشغول به کار شود و یا می تواند در شرکتهای امداد خودرو به اشتغال بپردازد.

میزان درآمد مکانیک خودرو چقدر است؟

در صورتی که شما به عنوان مکانیک خودرو در شرکت های خودرو سازی یا تعمیرگاه های بزرگ و کوچک خودرو کار کنید، حداقل میزان حقوق شاغلین بر اساس مصوبات شورای عالی در چارچوب ماده ۴۱ قانون کار که هر ساله تعیین می گردد شروع می شود که در صورت رضایت کارفرما تا دو الی سه برابر پایه وزارت کار قابل افزایش خواهد بود. اما در صورتی که شما به صورت مستقل و برای خودتان کار می کنید خیابانی که تعمیرگاه (مغازه) شما در آن قرار دارد و مقدار رفت و آمد ماشین در آن، بزرگی و کوچکی مغازه (محل تعمیرگاه) و مجهز بودن آن به تجهیزات مدرن و به روز، دوری و نزدیکی سایر تعمیرگاه ها و اینکه تعمیرگاه شما در بورس تعمیرگاه های خودرو قرار دارید یا خیر.

براساس تحقیق محیطی انجام شده توسط نگارنده مبلغ در آمد تعمیرکاران  مکانیک خودرو بین ۳ الی ۷ برابر حداقل حقوق اداره کار و در برخی شرایط بیشتر از این مقدار نیز می باشد. مثلا تعرفه و اجرت تعمیر مکانیک خودرو طبق  نرخ نامه  مورخ ۱۵/۰۱/ ۱۳۹۸ اتحادیه  صنف تعمیر کاران مکانیک خودرو در  تهران برای خودرو های پژو پارس ، پژو ۴۰۵ ، سمند در سال ۱۳۹۸ به شرح زیر است.

  1. تعمیر کامل موتور شامل (پیاده و سوار کردن موتور و گیربکس ) ۹۰۰.۰۰۰ تومان
  2. تعمیر، باز و بست گیر بکس ۳۰۰.۰۰۰ تومان
  3. تعویض لنت جلو ۲۵.۰۰۰ تومان
  4. تعویض لنت عقب ۶۰.۰۰۰ تومان
  5. تعمیر و باز و بست پمپ ترمز ۷۰.۰۰۰ تومان
  6. تعویض پمپ هیدرولیک ۵۰.۰۰۰ تومان
  7. تعویض کارتل و اویل پمپ  روغن ۱۰۰.۰۰۰ تومان

اگر شما در روز ۶ مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر ۶۰.۰۰۰ تومان حق الزحمه بگیرید درآمد ناخالص مغازه باطری سازی در روز ۳۶۰.۰۰۰ تومان و در ماه (۲۶ روز کاری) نه میلیون سیصد و شصت هزار ریال خواهد شد. که پس از کسر هزینه های استهلاک، تجهیزات، اجاره به طور خالص ۵/۶ میلیون تومان برای شما خواهد ماند (بر اساس نرخ نامه سال ۱۳۹۸).

البته سه اصل مهم مهارت، انصاف و اخلاق شخص باطری ساز  سه اصل مهم در در افزایش میزان در آمد باشد و اهمیت زیادی دارد

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.