تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه طلای سفید را از نقره تشخیص دهیم؟

بسیاری از افراد متقلب نقره را آبکاری می‌کنند تا رنگ آن به رنگ طلا سفید تبدیل شود. برای این کار از رنگ آب رادیوم استفاده می‌کنند که باعث براق شدن نقره می‌شود و در نهایت طلا، نقره و بدلیجات دارای رنگ یکسانی می‌شوند. همین موضوع کار تشخیص طلا سفید از نقره را برای افراد عادی با مشکل مواجه کرده است. در حالت کلی نقره دارای رنگ مشخصی است و سفید روشن مایل به ماتی دارد. تنها راه تشخیص نقره و طلا سفید، شماره‌ای است که در داخل آن حک شده است.

چگونه طلای سفید را از نقره تشخیص دهیم؟

در ایران برای تشخیص میزان خلوص فلزات گرانبها از «عیار» استفاده می‌کنند و در سایر زبان‌ها به آن «قیراط» (carat یا Karat) می‌گویند که به صورت اختصاری با K نمایش داده می‌شود. عیار فلزات گرانبها به دو روش شماره‌گذاری شده است. به روش واحد کامل ۱۰۰۰ و به روش واحد کامل ۲۴ که متداول‌ترین روش محسوب می‌شود. در برخی موارد به جای واحد کامل ۱۰۰۰ از ۱۰۰ یا ۱۰۰ درصد استفاده می‌شود و مثلا میزان عیار نقره استرلینگ را ۹۲.۵ یا ۹۲.۵ درصد بیان می‌کنند. به عنوان مثال یک انگشتر نقره که عیار آن ۹۵۰/۱۰۰۰ است (۹۵۰ واحد آن نقره و ۵۰ واحد آن فلزی دیگر مانند مس است) را با کد ۹۵ (۹۵ درصد) یا نقره ۹۵ می‌شناسند.

به کدهایی که روی طلا و نقره زده می‌شود اصطلاحا «انگ» گفته می‌شود. اغلب محصولات نقره با استاندارد استرلینگ (Sterling) ساخته می‌شوند، بنابر این روی آنها در کنار شماره عیار، حرف S نیز دیده می‌شود مثلا روی آنها کد «۹۲۵» یا «S925» انگ می‌شود. انواع محصولات طلا هم با کد K انگ می‌شوند. مانند «۱۸K» یا «۲۱K». در مواردی انگ طلا مانند نقره با واحد ۱۰۰۰ عیار می‌شود، مانند «۷۵۰» یا «۹۲۵». در برخی مواقع به اختصار رنگ طلا را نیز بر فلز انگ می‌کنند مانند «YG18K» یا «PG75018K» و یا «WG21K». طلا سفید با حرف W، طلا زرد با حرف Y و طلا صورتی را Pink یا P انگ می‌کنند. استاندارد عیار طلا و نقره را در جدول زیر می‌توانید مشاهده نمایید:

چگونه طلای سفید را از نقره تشخیص دهیم؟

در حال حاضر استاندارد طلای جهانی که همان طلای ۱۸ عیار است، برای طلا شماره ۷۵۰ و برای نقره شماره ۹۲۵ می‌باشد که در نقره‌های داخلی و جهانی ثابت است.

بطور مثال انگشتری طلا با کد ۱۸KGP داریم. قبل از هر چیز در ذهنمان اعداد و حروف را از هم جدا می‌کنیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، عدد ۱۸ نشانه عیار ۱۸ است که در زبان انگلیسی هر زمان که عبارت ۱۸K را روی فلز طلا دیدیم در می‌یابیم که به گفته سازنده، فلز بکار رفته در این انگشتر طلای ۱۸ عیار می‌باشد. اما باید بقیه حروف را نیز معنی کنیم تا  مطمئن شویم که جنس انگشتر ما طلا است. حرف G به معنی GOLD (طلا) است و حرف P به معنی Plate یا PLATED (روکش) است. حالا از حروف اختصاری نتیجه می‌گیریم که انگشتر ما روکش طلا (آب طلا) با عیار ۱۸ است و فلز آن طلا نمی‌باشد.

فقط کدهای رایج ۱۴k الی ۲۴k و ۶۰۰، ۷۵۰، ۸۰۰، ۸۷۵، ۹۰۰، ۹۲۵، ۹۵۰ و ۹۹۹ برای شناسایی طلا بدون عیار سنجی مورد استفاده بوده و دیگر کدهای اختصاری مهم نیست و قابل پیگیری نمی‌باشد.

داشتن کد یا انگ به معنای تایید یا رد اصالت یک فلز گرانبها نمی‌باشد. بلکه ممکن است یک طلا یا نقره‌ای دارای انگ و کد نباشد اما دارای اصالت ذاتی باشد. توصیه می‌شود طلا، نقره، سکه و جواهرات گرانبها را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر تهیه و خریداری نمایید تا از اصل بودن آن مطمئن باشید.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/86920/چگونه-طلای-سفید-را-از-نقره-تشخیص-دهیم؟/
  • https://tarikhema org/info/86920/چگونه-طلای-سفید-را-از-نقره-تشخیص-دهیم؟/#:~:text=به کدهایی که روی طلا با کد K انگ می‌شوند
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. Shahin می گوید

    میشه عکس بگیرم بفرستم شما تشخیص بدید

  2. K.d می گوید

    کدys18kبه چه معنی است رو چی انگشتر حک شده

  3. حاتمی می گوید

    کد ۸Eبر روی انگشتر یعنی چی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.