چنانچه شما یا بستگانتان ، دارویی را به صورت مرتب مصرف می کنید ، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز وتا پایان سفر در اختیار دارید . چرا که بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج داروهای بیماری های قلبی ، داروهای ضد افسردگی و اختلالات روانی ، داروهای ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک ها باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها ، بیمار را دچار ناراحتی خواهد کرد .

● توصیه های دارویی و پیشگیری از مسمومیتها در سفر
۱) چنانچه شما یا بستگانتان ، دارویی را به صورت مرتب مصرف می کنید ، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز وتا پایان سفر در اختیار دارید . چرا که بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج داروهای بیماری های قلبی ، داروهای ضد افسردگی و اختلالات روانی ، داروهای ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک ها باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها ، بیمار را دچار ناراحتی خواهد کرد .
۲) چنانچه ضمن حرکت اتومبیل ، قطار، کشتی یا هواپیما ، دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید ، بخاطر داشته باشید با مصرف ۱ یا ۲ قرص ۵۰ میلی گرمی دیمن هیدرینات ، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار قرص هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار در طی سفر می توان عوارض ناشی از حرکت ، تهوع و سرگیجه را برطرف کرد . باید توجه داشت که در طول ۲۴ ساعت نباید بیش از ۸ قرص مصرف شود . در طی دوره مصرف دارو از رانندگی یا کار با ماشین آلات خطرناک خودداری نمایید.
۳) چنانچه به کشورهای عمارات متحده عربی ( دبی ، شارجه، ابوظبی ) سفر می کنید ، از همراه بردن داروهای آرام بخش مانند داروهای دیازپام ، اکزازپام ولورازپام و … و دارو های مسکن کدئین دار( مانند استامینوفن کدئین ) و ترکیبات روان گردان جدا اجتناب نمایید. بر اساس قوانین این کشور متهمین به حمل این داروها با مجازات سنگینی مواجه خواهند بود.
۴) جهت پیشگیری از گزش حشرات در محیط های گرم و مرطوب ، پشه بند و حشرکش های خانگی ویا پماد دافع حشرات همراه داشته باشید .
۵) همرا داشتن جعبه کمک های اولیه خصوصا در مورد خانواده هایی که فرزند خردسال دارند ، همچنین همراه داشتن شیر خشک شیر خوار ، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب بر ، قطره و یا شربت مولتی ویتامین و دیگر داروهایی که کودک در حال مصرف می باشد در طی سفر ضروری است .
۶) نحوه نگهداری داروها را از دکتر داروساز ، هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه بپرسید و هیچگاه داروهای خود را در شیشه اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده است و یا در شیشه عقب اتومبیل قرار ندهید داروهای پخچالی را در ظرفی مانند یخدان حمل نمایید.
● نحوه پیشگیری از بروز مسمومیت های دارویی ، شیمیایی و غذایی :
۱) کودکان ۱ تا ۶ ساله ، پر خطر ترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند . داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین دارو هایی را به دهان ببرند .
۲) بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر ، سموم حشره کش و جونده کش ( مانند مرگ موش ) تینر ، ضد یخ و بنزین و نفت می توانند در صورت بلعیده
شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس ، سمی باشند .
۳) نام داروهای مصرفی و میزان مصرف آن را بخاطر بسپارید و یا یادداشت کنید تا دوز تکراری مصرف ننمایید .
۴) کیف دستی ، ساک دستی و کیسه های نایلونی را دور از دسترس کودکان قرار دهید ، ممکن است داخل آنها وسایلی باشد که توسط کودک بلعیده شود و یا کودک ضمن بازی آنها را روی سر خود کشیده و سبب خفگی وی شود .
۵) هنگام بازی کودک در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گلها و گیاهان سمی ، مسموم نشوند . تماس پوست با برخی از این گیاهان و یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت کودکان می شود .
۶) در سفر از خوردن گیلها و قارچهای خودرو اجتناب نمایید . زیرا تشخیص گیاهان و قارچهای سمی از انواع بی خطر بسیار مشکل است .
۷) هیچگاه گیاهان و قارچها را به دلیل مصرف آنها توسط جانوران ، غیر سمی تلقی نکنید .
۸) در هنگام مصرف دارو و یا استفاده از فرآورده های شیمیایی حتما در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه نموده سپس مصرف نمایید .استفاده از داروها و مواد شیمییایی در تاریکی می توانند خطرناک باشند .
۹) در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده هآط شوینده و پاک کننده ، پنجره ها را باز کنید تا هوا بخوبی در محیط جریان داشته باشد . از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده جدا خودداری کنید بخار ها و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده میباشد .
۱۰) همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعا درب آن را ببندید . هیچ ظرف در بسته ای از دسترسی کودکان در امان نیست .
۱۱) درصورتیکه کودک شما مادهای غیر خوراکی را بلعید ، با مرکز اورژانس و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم تماس بگیرید.
۱۲) محصولات شیمیایی و شوینده ، همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید هیچگاه این مواد را در ظرف مواد خوراکی ( مانند بطری نوشابه ) نگه داری نکنید . این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان می شود .
۱۳) جهت کاهش احتمال بروز مسمومیت با گاز منواکسید کربن ( که بی رنگ و بی بو و شدیدا سمی است ) باید یک سیستم تهویه هوا در محیط باشد دائما از سلامت و استاندار بودن دستگاهها ی گرمازا و وسایل غذاپزی اطمینان حاصل نمایید.
۱۴) هیچگاه در داخل اتومبیل با موتور روشن در مدت هر چند کوتاه نخوابید این کار سبب بروز مسمومیت کشنده با منواکسید کربن خواهد شد .همچنین از روشن کردن گاز پیکنیکی در داخل چادر و یا اتومبیل و یا در محیط بسته دیگری به منظور تامین گرما ، جدا خودداری نمائید.
۱۵) چنانچه در محیط بسته و دارای بخاری نفتی یا گازی حالت تهویه سرگیجه یا خواب آلودگی داشتید . سریعا بقیه را در جریان بگذارید و اگر مشکوک به مسمومیت با منواکسید کربن هستید سریعا محیط را ترک کنید هر شخصی که با گاز منواکسید کربن در تماس بوده و دارای علائم ملایم تا متوسط است باید فورا توسط پزشک معاینه شود . نوزادان و افراد مسن زنان حامله افرادی که دارای علائم قلبی عروقی هستند چنانچه با این گاز در تماس باشند حتی در صورت نداشتن علامت حتما باید توسط پزشک معاینه شوند .
۱۶) غذاهای مسموم کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند .با وجود اینکه اکثر مسمومیت های غذایی معمولا ظرف ۲۴ ساعت برطرف می شوند ، اما بعضی از آنها می توانند کشنده باشند .
۱۷) رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت غذایی می شود . ضمن سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری نمایید، چرا که سریعا فاسد می شوند .
۱۸) از خرید قوطی های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و هٔیا نشتی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آنها شکسته نشده باشد. اگر فرآورده ای ظاهر و یا بوی ناخوشایندی داشت به هیچ عنوان آن را نچشید .
۱۹ ) در طی سفر برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی ، از یخدان مناسب استفاده کنید .
۲۰ ) هرگز غذاهای پخته شده را بیش از دو ساعت (اگر هوای اتاق گرم می باشد ، بیش از یک ساعت ) در دمای محیط رها نکنید . برای دوباره گرم کردن غذاها باقیمانده آنهارا تا ۷۴ درجه سانتی گرادگرما دهید وهمچنین غذاهایی را که بیش از سه روز باقیمانده اند را مصرف نکنید .
۲۱) همیشه قبل از آماده کردن و یا خوردن غذا دستهایتان را با صابون بشویید نوعی از اسهال میکروبی در طی سفر و به دلیل عدم رعایت بهداشت قابل انتقال است .
۲۲) بخاطر داشته باشید دستهایتان را بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی ، برداشتن گوشت خانم ، سیگار کشیدن ، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله ها حتما بشویید .
۲۳) علائم و نشانه های برخی از مسمومیت های غذایی با تاخیر ظاهر می شود . یعنی ممکن است ۱۲ تا ۲۴ ساعت بهد از مصرف غذای آلوده علائم در فرد مسموم بروز کند . علائم و نشانه های این مسمومیت ها شامل سردرد تب خستگی تهوع و استفراع اسهال آبکی شدید کم شدن آب بدن ضعف و شکم درد می باشد .
۲۴) بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه غذاهای کنسروی که قبل از مصرف حرارت کافی به آنها نرسیده و یا سوسیس و کالباس خام و آلوده بروز می کند . علائم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر ( بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت) ظاهر می شود و شامل تاری دید ، دوبینی ، افتادگی پلک فوقانی ،عدم توانایی حرکتی ، اختلال تکلم ، لکنت زبان ، سختی بلع خشکی و درد گلو می باشد . مهترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع ضد سم ( Anti toxin) در مرکز درمانی می باشد . در صورت عدم درمان ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت کند .
۲۵) اگر در تهیه غذایی حرارت کمی بکار رفته باشد، ممکن است بوتولینیوم در آن ایجاد شود و سپس به هنگام مصرف مسمومیت ایجاد کند.
۲۶) در صورت وجود خون در مدفوع یا استفراغ ، تب یالا، از دست دادن مایعات بدن و یا در مواردیکه علائم بیش از یک روز طول بکشد باید حتما به پزشک مراجعه کرد . شدت نشانه ها و علائم مسمومیت غذایی با توجه به سن ووضعیت سلامتی بدن متفاوت می باشد این علائم در سالمندان و نوزادان می تواند خطرناک باشد دستور طلائی پیشگیری از مسمومیت غذایی پختن غذا و خوردن آن در همان روز است .
● اگر با موارد مسمومیت برخورد کردیم چه باید بکنیم ؟
۱) در مسمسومیتهای دارویی و شیمیایی باید بدانیم فرد مسموم چه نوع دارو ، چه مقدار از دارو ، چه موقع از روز و از په راهی دارو و سم را مصرف کرده ا ست .
۲) اگر بیمار هوشیار بود با مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم تماس گرفته و در خصوص اقدامات بعدی سوال نماید .
۳) اگر فرد مسموم هوشیار نبود ویا مواد اسیدی و قلیایی و یا نفتی را بلعیده بود . از ایجاد استفراع در فرد مسموم خودداری کنید و سریعا مسموم را به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل نمایید .
۴) در مورد مسمومیت با گازها خصوصا گاز منو اکسید کربن باید سریعا فرد را به فضای باز ببریم و سپس به مرکز درمانی برسانیم .
۵) در صورت تماس پوست و چشم با مواد شیمیایی ویا سوزاننده ، موضع را فورا با آب فراوان بشوئید . و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید .
۶) در صورت تماس پوست یا چشم با مواد اسیدی یا قلیایی ، به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای خنثی سازی آنها استفاده نکنید زیرا این کار سبب بدترشدن و تشدید عوارض می شود.