تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چه زمان اقدام به خرید و فروش سکه کنیم؟

گر هدف‌تان از خرید طلا، داشتن سرمایه است، بهتر است سکه طلا بخرید. ‌این به معنای آن نیست که ارزش سکه و طلا با هم متفاوت است. ‌این ۲ ارزش یکسانی دارند اما موقع فروش سکه، سود بیشتری نصیب شما می‌شود. ‌سکه اجرت ساخت ندارد اما وقتی بخواهید زیورآلات‌تان را بفروشید، رقمی برای اجرت ساخت از آن کم می‌شود. معمولا متوسط بازدهی از خرید و فروش عمده سکه طلا ۲۰ تا ۳۰درصد در سال است. ‌

بورس خرید

چهارراه استامبول و سبزه‌میدان از مراکز عمده خرید سکه در تهران هستند. برای کسب اطمینان از اعتبار و اصالت سکه آن را از صرافی‌ها و اتحادیه‌هایی خریداری کنید که مجوز اتحادیه صنف طلا و جواهر یا بانک مرکزی داشته باشند. به‌علاوه سکه‌ها باید به‌صورت وکیوم شده (پرس شده در کارت) خریداری شوند و روی پلمب علاوه بر نام و نشانی فروشنده، باید عباراتی همچون (تضمین بانکی) یا مجوز اتحادیه وجود داشته باشد. سکه‌های تقلبی که بانک مرکزی آن‌ها را ضرب نکرده از روی نا‌همواری‌های پشت و روی سکه و عیار کم طلای آن قابل تشخیص است.

تاریخ  مهم است

برخی از فروشندگان در زمان فروش سکه توجهی به سال ضرب سکه ندارند اما هنگام خرید، سال ضرب را بهانه‌ای برای کاهش خرید قرار می‌دهند. از نظر بانک مرکزی اختلاف قیمت میان سکه‌ها به‌علت تفاوت در سال ضرب آن‌ها موجه نیست و برای حل این مشکل قرار است در آینده‌ای نزدیک زمان ضرب از روی سکه‌ها برداشته شود اما واقعیت این است که تمام سکه‌هایی که از سال ۸۶ به بعد ضرب شده‌اند از نظر قیمت هیچ تفاوتی ندارند اما در مورد سکه‌های قبل از سال ۸۶ ارزش سکه از دست می‌دهند و فقط هنگام فروش وجه طلای آن پرداخت می‌شود.

‌سکه

سکه بهار آزادی یکی از مسکوکات طلای قانونی در جمهوری اسلامی است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انواع سکه‌های بهار آزادی در ۲ طرح متفاوت و در قطع‌های مختلف ضرب شده‌اند. عیار طلای این سکه‌ها اعم از طرح قدیم و جدید ۹۰۰ در هزار است. معمولا هر سال ضراب‌خانه بانک مرکزی این سکه‌ها را ضرب و از طریق بانک‌های عامل یا صرافی‌های مجاز به بازار عرضه می‌کند. از نظر شکل، سکه‌ها در ۲ طرح قدیم و جدید و از نظر قطع در انواع ربع، نیم، یک، ۵/۲ و ۵ گرمی در بازار موجود هستند.

همه سکه‌های بازار

شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که دارید، ربع سکه، نیم سکه یا تمام سکه بخرید. سکه‌های پارسیان تا چند وقت پیش بازار داغی داشتند اما از اول آبان ماه سال گذشته، ضرب سکه‌های پارسیان و هخامنشی ممنوع اعلام شد. ‌

از چند سال پیش و به‌دنبال کمبودهای مصنوعی که در بازار سکه ایجاد شد و تقاضای مردم برای خرید سکه‌های ارزان‌تر و کم وزن‌تر طلابرای دادن هدیه و سایر مصارف مشابه، گروهی از طلافروشان اقدام به ضرب و عرضه سکه‌های کم وزن با طرح‌های مختلف کردند.

وزن این سکه‌ها به‌طور قابل توجهی کمتر از سکه‌های طلا بود، به‌طوری که به زحمت از نیم گرم تجاوز می‌کرد. ‌با این حال به این دلیل که قیمت این سکه‌ها با قدرت خرید بیشتر متقاضیان برابری داشت، استقبال از آن افزایش یافت و خیلی زود به پای ثابت اقلام بازار طلا و سکه تبدیل شد. ‌با وجود این مشاهده تخلفاتی در ضرب این سکه‌ها باعث مشکوک شدن بانک مرکزی و سرانجام اعتراض رسمی این بانک به ضرب آن‌ها شد. ‌از مهم‌ترین این تخلفات وزن و عیار کمتر از رقم اظهار شده در سکه‌ها بود که ضرر نهایی را متوجه دارنده این سکه هنگام فروش می‌کرد.

از سوی دیگر هیچ نشانه‌ای در سکه از تولیدکننده آن وجود نداشت که مشتری درصورت مشاهده تخلف یا اعتراض بتواند ضرب‌کننده اصلی سکه را بشناسد و اقامه دعوی کند. ‌به این ‌ترتیب بانک مرکزی با استناد به قانون پولی- بانکی که ضرب سکه و سکه طلا را به‌طور انحصاری در اختیارش قرار می‌داد، ضرب و تولید سکه‌های غیررسمی طلا را در کشور ممنوع کرد. هرچند این بانک اذعان کرد، دارندگان این سکه‌ها تا اطلاع ثانوی می‌توانند سکه خود را بفروشند و منعی دراین‌باره وجود ندارد، سپس ‌بانک مرکزی اقدام به ضرب و عرضه سکه‌های یک گرمی طلا به بازار برای پوشش تقاضای سکه‌های غیررسمی کرد اما چون هم تیراژ این سکه‌ها زیاد نبود و هم قیمت با قدرت خرید بسیاری از شهروندان فاصله داشت «به‌اصطلاح بازار، نگرفت» این بود که بازار همچنان تشنه سکه‌های غیررسمی باقی مانده است.

سکه طرح قدیم (از سال ۵۸ تا ۷۰)

طرح قدیم سکه‌هایی است که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند یک روی سکه مزین به نام علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) بود و (به ۳ بار تکرار نام علی به خط معقلی تزئینی در داخل یک شش ضلعی و قید عبارت بانک ملی ایران زیر آن) و در روی دیگر آن تصویر بارگاه امام رضا(ع) به همراه عبارت نخستین بهار پیروزی انقلاب اسلامی و تاریخ ۱۳۵۸ منقوش بود و تا سال ۷۰ تمام سکه‌ها به این شکل ضرب شد.

طرح جدید (از سال ۱۳۷۰ )

از سال ۷۰ روی تمام سکه‌ها به مناسبت یادبود امام خمینی(ره) به تصویر ایشان مزین و روی دیگر سکه تصویر بارگاه امام رضا(ع) نقش بست. در میزان عیار طلای طرح قدیم و جدید هیچ تفاوتی نیست و تنها اختلاف این ۲ در زمان ضرب‌شان است، چون دیگر بانک مرکزی اقدام به ضرب سکه‌های قدیم نمی‌کند. این مسئله باعث ویژگی خاص این سکه و افزایش قیمت آن شده وگرنه تفاوتی در میزان طلای به کار رفته در آن‌ها ندارد.

الان زمان خرید است یا فروش؟

باتوجه به این‌که سکه‌های پیش‌فروش شده مدتی است توزیع شده است و شاهد کاهش قیمت طلا و ارز در بازار هستیم، این سوال پیش می‌آید که در این برهه زمانی سکه بخریم یا بفروشیم؟ طی تحقیقاتی که انجام دادیم، تقریبا هیچ کارشناسی نظر کاملا قطعی مبنی بر گران‌تر یا ارزان‌تر شدن قیمت طلا ندارد و از آنجایی که طلا پشتوانه پول کشور‌هاست، اوضاع و احوال سیاسی تاثیر زیادی روی قیمت آن دارد. طبیعتا با شرایط جدید و ورود سکه‌ها به بازار، قیمت سکه و ارز به‌دنبال نقطه تعادل جدیدی خواهد بود و نظر بیشتر کارشناسان بر این است که پایین آمدن قیمت برای مدت محدودی ادامه دارد اما این روند نزولی زیاد ادامه پیدا نمی‌کند و با درنظر گرفتن این‌که طلا دیگر تنها به‌عنوان یک فلز لوکس محسوب نمی‌شود و کارایی‌های زیادی در طب و صنعت دارد و با درنظر گرفتن بالارفتن تورم این احتمال که الان زمان بهتری برای خرید نسبت به فروش است معقول‌تر به‌نظر می‌رسد. ‌

پیش‌بینی قیمت طلا در سال ۲۰۱۲

تجربیات سال‌های اخیر نشان می‌دهد، نمی‌توان پیش‌بینی چندان موثقی از وضعیت بازار طلا داشت زیرا متغیر‌های زیادی مانند نرخ تورم، نرخ بهره بانکی، وضعیت بحران بدهی‌های اروپا، میزان استخراج از معادن طلا و بسیاری عوامل دیگر در قیمت طلا موثر است اما پیش‌بینی بیشتر کارشناسان افزایش قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۱۲ است. این افزایش قیمت ممکن است همانند سال گذشته با فراز و فرود‌های مقطعی و کوتاه‌مدت همراه باشد اما در کل سمت‌وسوی آینده طلا در کنار عرضه و تقاضای آینده اقتصاد جهان تعیین می‌شود و شاید اگر ثبات بر اقتصاد جهانی حاکم شود برق این فلز گران‌بها دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نداشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.