تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

بدن انسان تا چه مدت بعد از مرگ فعال است؟

آیا می دانستید، عملکردهایی از بدن وجود دارند که دقیقه ها، ساعت ها، روزها و  حتی هفته ها پس از مرگ نیز ادامه می یابند. کمی باور کردن آن سخت است؛ اما حقیقت دارد. در این گزارش با نمونه هایی از آن آشنا خواهید شد.
مو و ناخن ها

پس از مرگ جسد، بافت های جدیدی برای مو و ناخن ها نمی سازد، اما این طور گمان می رود که ناخن و یا موهای فردی که از دنیا رفته پس از مرگ بلندتر شده است، در حالی که اینطور نیست. آنچه اتفاق می افتد از دست رفتن رطوبت بدن و فرسایش آن است. این کاهش رطوبت باعث می شود، ما فکر کنیم که مو و ناخن در اجساد بلندتر شده اند.

فعالیت مغز

وقتی قلب از عمل متوقف می شود، تنفس هم از کار می افتد و پزشکان مرگ فرد را اعلام می کنند، این در حالی است که شاید مغز همچنان فعال باشد، به طوری که سلول های مغز در دقایق اولیه پس از مرگ در جستجوی اکسیژن و مواد مغذی برای زنده ماندن باشند. این دقایق ممکن است تا روزها طول بکشد و شاید قلب هم در این مدت بتواند با کمک داروها و تحت شرایط خاص به زندگی بازگردد و پزشکان بتوانند فرد مورد نظر را نجات دهند.

رشد سلول های پوست

فقدان گردش خون باعث مرگ مغز در چند دقیقه می شود؛ اما همه سلول ها برای زنده ماندن نیازی به گردش خون ندارند. این سلول ها از طریق اسمز و یا گذرندگی ( Osmosis ) به غذا دست می یابند و زنده می مانند. اسمز به فرآیندی گفته می شود که طی آن مایع و حلال بدون مصرف انرژی از جایی که محلول غلیظ تر است، به جایی که محلول رقیق تر است نفوذ می کند.

ادرار

درست است که ادرار یک عمل ارادی است؛ اما گاه زمانی که قسمتی از مغز کار خود را به درستی انجام ندهد، کنترل ارادی ادرار با مشکل روبه رو میشود، پس از مرگ هم این اتفاق می افتد و جسد به دلیل غیرفعال بودن مغز و اختلال عضلات ادرار دچار چنین حالتی شود.

هضم

باکتری هایی درون انسان زندگی می کنند که با مرگ او نمی میرند. این باکتری های سودمند در امعاء و احشاء انسان به فعالیت خود ادامه می دهند و منجر به خروج گازهایی از جسم و ادامه فرآیند هضم و دفع مواد زاید از بدن می شوند.

حرکت عضلات

با وجود اینکه ما می میریم، همچنان در دستگاه عصبی مناطقی عمل می کنند و به حرکت خود ادامه می دهند. پرستاران گزارش هایی را مبنی بر حرکت غیر ارادی عضلات مردگان گزارش داده اند. در این حالت اعصاب بدن سیگنال ها و اشاراتی را به نخاع و نه به مغز ارسال می کنند، این موضوع منجر به تپش سریع عضلات می شود، به طوری که پس از مرگ حرکت عضلات سینه گاهی دیده می شود.

پمپ هایی در غشای سلول های ماهیچه ای وجود دارد که کلسیم را میزان می کند. وقتی پس از مرگ این پمپ ها از کار می افتد، کلسیم وارد سلول ها شده و سبب منقبض شدن عضلات بدن می شود.

تولد

برخی زنان در دوران بارداری از دنیا می روند. اگر جسم زن باردار پس از مرگ به حال خود رها شود، تراکم گازهای جسم ممکن است منجر به دفع جنین به خارج از بدن شود، هر چند چنین امری به ندرت اتفاق می افتد، تاکنون مواردی از آن گزارش شده است.

صدا

در هنگام مرگ اجساد متعفن و گازهای ناشی از، از بین رفتن بافت های بدن متراکم  می شوند. در بدن انسان باکتری های زیادی وجود دارد که منجر به آزاد شدن این گازها می شوند. این فرآیند منجر به شنیده شدن صدایی شبیه به آه و ناله خفیف بیماران در جسم فرد مرده می شود که در نتیجه فرآیند آزاد شدن گازهای بدن در حال فرسایش اتفاق می افتد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.