تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

منظور از Dilution در قرارداد‌‌های سرمایه ‌گذاری چیست؟

رقیق شدن سهام در دو معنا به کار می‌رود:
۱-کاهش درصد مالکیت سهامداری بدون آنکه بخشی از سهام خود را به شخص دیگری منتقل نماید. (مالک ۲۰ درصد از سهام شرکت باشد اما مالکیت او بدون هیچ خرید و فروشی کاهش پیدا کند)
۲-ارزش واقعی سهام کاهش پیدا کند. به این طریق که در زمانی که شرکت سهام جدید منتشر می‌کند، سهام منتشر شده را به مبلغی کمتر از آنچه سرمایه‌گذار خریداری کرده است به شخص دیگری بفروشد.
مورد اول زمان افزایش سرمایه اتفاق می‌افتد. به عبارت ساده‌تر زمانی که پولی که سرمایه‌گذار بابت خرید سهم به استارتاپ داده است طبق توافقات باید تبدیل به سرمایه ثبتی شرکت شود (شرکت‌ها معمولا با سرمایه یک میلیون تومان ثبت می‌شوند). این که این پول به چه عنوان وارد حساب شرکت می‌شود در اینجا اهمیت اساسی می‌یابد، درست همینجاست که بنیانگذاران بی‌توجهی می‌کنند و منجر می‌شود که در زمان افزایش سرمایه سهام آن‌ها کاهش یابد.
مثال:
سرمایه شرکت یک میلیون تومان به تعداد ۱۰۰ سهم ۱۰۰هزار تومانی می‌باشد. سهامداران از طریق مجمع فوق العاده تصویب می‌نمایند که سهام شرکت به ۱۰۰ میلیون تومان از طریق انتشار سهام جدید افزایش یابد. در این صورت هر سهامداری برای آنکه درصد سهامداری‌اش کاهش نیابد، باید اقدام به خرید بخشی از سهام تازه منتشر شده نماید. نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که شرکت سهام خود را به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان نمی‌فروشد، بلکه به مبلغ واقعی (همان مبلغی که بر اساس ارزشگذاری به دست آمده است) می‌فروشد، حال اگر بنیانگذاران یا سرمایه‌گذار در زمان افزایش سرمایه تمایلی به پرداخت مبلغی برای خرید سهام‌های جدید نباشد، درصد سهامداری‌اش کاهش می‌یابد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.