تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه معاینه فنی خودرو را بگیریم؟

برای انجام معاینه فنی باید از قبل نوبت بگیرید و این کار را می‌توانید از یکی از دو روش زیر انجام دهید:

  1. ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲
  2. از طریق سایت معاینه فنی به آدرس inspection.tehran.ir۳۵۶. با مراجعه به این سایت می‌توانید از طول صف موجود در مراکز مختلف مطلع شوید و خلوت‌ترین مرکز را به راحتی انتخاب کنید.

پس از دریافت نوبت می‌توانید در وقت تعیین شده به مرکزی که برای شما معین شده مراجعه کنید و معاینه فنی خودروی خود را به راحتی انجام دهید.

برای دریافت معاینه فنی خودرو ابتدا باید به مرکز معاینه فنی خودرو در شهرتان مراجعه کنید. در آنجا طی مراحل مختلف با انجام تست‌ها و آزمون‌های گوناگون خودروی شما را ارزیابی می‌کنند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، تاییدیه معاینه فنی خودرو به شما داده می‌شود که این برگه معاینه فنی تا مدتی اعتبار دارد و بعد از آن شما باید دوباره تمام مراحل را طی کنید و برگه معاینه فنی جدیدی دریافت کنید. مراحل دریافت معاینه فنی به صورت زیر است:

  1. ثبت اطلاعات: در این مرحله اطلاعات مربوط به خودروی شما ثبت می‌شود. در قسمت پزیرش، پلاک خودروی شما توسط دوربین خوانده شده و تمامی اطلاعات مربوط به شخص مالک و خودرو آن در سامانه کشوری معاینه فنی ثبت می‌گردد. هزینه‌ای که در این مرحله باید پرداخت کنید ۲۲ هزار تومان است.
  2. بررسی ظاهری خودرو: در این مرحله خودروی شما از نظر ظاهری بررسی می‌شود. مواردی که در این بررسی مورد توجه قرار می‌گیرد داشتن بوق، داشتن کمربند ایمنی، سالم بودن تمامی چراغ‌ها، سالم بودن شیشه‌ها، سالم بودن آینه‌ها، عدم وجود روغن‌سوزی و بسیاری موارد دیگر است. در صورتی که بر روی خودرو از تجهیزات و ادواتی که غیر استاندارد و یا غیر قانونی هستند استفاده کرده باشید، خودروی شما در این مرحله از معاینه فنی قبول نخواهد شد.
  3. تست آلاینده‌های خروجی: می‌دانیم که آلودگی هوا امروزه بسیاری از شهرهای بزرگ را تهدید می‌کند و سلامت افرادی که در این شهرها زندگی می‌کنند بسیار تحت تاثیر این آلودگی هوا قرار گرفته است. به همین دلیل یکی از آزمون‌های مهم در معاینه فنی تست آلاینده‌های خروجی است. در این مرحله میزان انتشار سطح آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها مثل HC ،CO ،CO2 ،O2 اندازه‌گیری می‌شود. وضعیت خودرو در این مرحله از لحاظ میزان آلایندگی تولیدی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) که طبق حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در معاینه فنی معمولی فقط در دور آرام موتور میزان آلایندگی را بررسی می‌کنند ولی در معاینه فنی برتر هر دو دور موتور را مورد بررسی قرار می‌دهند تا میزان آلایندگی خودرو دقیق‌تر مشخص شود. انجام معاینه فنی برتر اجباری نیست و شخص در صورت تمایل می‌تواند به صورت اختیاری این کار را نجام دهد.
  4. تست چراغ جلو: در بسیاری از مواقع حتما دز شرایطی قرار گرفته‌اید که نور چراغ جلوی خودرویی که از روبرو به سمت شما می‌آید چشمتان را اذیت کرده باشد. در این مرحله توسط دستگاه‌های خاص شدت نور چراغ جلوی خودرو و میزان انحراف پرتوهای نور آن سنجیده می‌شود. نتایج این بخش برای بررسی‌های دقیق‌تر در سیستم ذخیره می‌گردد تا بتوان دوباره آنها را مورد بازبینی قرار داد.
  5. تست لغزش جانبی: شاید برای بسیاری از شما سایش لاستیک و یا انحراف خودرو به طرفین پیش آمده باشد و یا این مورد را در برخی از خودروها دیده باشید. هدف این مرحله تعیین میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ‌های هر یک از محورهای خودروی شما است. این سنجش نشان می‌دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم چقدر می‌باشد.
  6. تست کمک‌فنر: خراب بودن کمک‌فنر یکی از دلایلی است که باعث واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها می‌شود. در این مرحله از معاینه فنی خودرو، کمک‌فنرهای جلو و عقب خودرو را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند. در این مرحله از دستگاه‌های خاصی استفاده می‌کنند که نتایج را به دو صورت عددی و گرافیکی نمایش می‌دهد.
  7. تست ترمز: سیستم ترمز خودروها بسیار مهم است و در صورتی که مشکلی هرچند کوچک در آنها وجود داشته باشد ممکن است خطراتی جدی را برای شما به وجود آورد. این مرحله از معاینه فنی هم به سنجش قدرت ترمز‌گیری هر یک از محورها و قدرت عملکرد ترمز دستی اختصاص دارد. دستگاهی که در این بخش استفاده می‌شود حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو را جهت ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه می‌نماید.
  8. تست اهرم‌بندی: سیستم تعلیق خودروها از یک سری قطعات تشکیل شده است که به هم متصل شده‌اند. اگر هر یک از این قطعه‌ها به صورت نامناسبی به هم متصل شده باشند، می‌تواند حادثه آفرین باشد. در این مرحله از معاینه فنی خودرو وضعیت نحوه اتصال این قطعات در جلوبندی خودرو مورد بررسی و آزمون قرار می‌گیرد. دستگاهی که در این بخش استفاده می‌شود قطعه‌های جلوبندی خودرو را تحت فشار و کشش قرار می‌دهد تا لقی و ضعف اتصال‌ها مشخص شود.
  9. صدور گواهی معاینه فنی خودرو: در صورتی که در تمامی آزمون‌های معاینه فنی قبول شوید، تمامی نتایج توسط مسئول مربوطه کنترل و بررسی شده و گواهی معاینه فنی و برچسب برای شما صادر می‌شود. این آخرین مرحله از کار شما است.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که هزینه معاینه فنی چقدر است؟

با توجه به خدماتی که در مراکز معاینه فنی کشور به شما ارائه می‌شود، هزینه زیادی از شما دریافت نمی‌شود. این هزینه هم بر اساس مصوبه هیأت دولت است از سوی معاون اول رئیس جمهور به تمام مراکز معاینه فنی سرتاسر کشور ابلاغ شد. لیست زیر حساب و کتاب معاینه فنی انواع خودروها را نشان می‌دهد:

  • معاینه فنی خودروی سبک عادی (معمولی-برتر): ۲۲ هزار تومان
  • معاینه فنی خودروی سنگین: ۳۵ هزار تومان
  • معاینه فنی موتور سیکلت: ۱۰ هزار تومان
  • تست مجدد در صورت مردودی: ۵ هزار تومان

در ضمن خودروها در صورت مردودی در هرکدام از مراحل معاینه فنی باید قبل از ۱۵ روز ایراد مربوطه را برطرف کرده و مجددا به همان مرکز مراجعه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.