تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه تنها برای خودروها استفاده نمی‌شود بلکه طبق قانون بیمه، برای هواپیماها، کشتی‌ها و… هم استفاده می‌گردد. بیمه بدنه بر خلاف بیمه شخص ثالث که اجباری است، جزء بیمه‌های اختیاری محسوب می‌شود. طبق آمار بیمه بدنه بعد از بیمه شخص ثالث بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. بر اساس آیین نامه شماره ۵۳ بیمه بدنه در حالت پایه بعضی از خسارات را تحت پوشش قرار داده و هزینه آنها را پرداخت می‌کند. اما می‌توانید پوشش‌های بیشتری را خریداری کنید تا حوادث و خسارت‌های بیشتری را تحت پوشش بیمه بدنه قرار دهید.

خسارت‌هایی که در حالت عادی توسط بیمه بدنه تحت پوشش قرار می‌گیرند و جزء خطرات اصلی شناخته می‌شوند:

  • برخورد خودرو با یک جسم ثابت و یا یک جسم متحرک
  • واژگون شدن خودرو و یا سقوط خودرو
  • آتش‌سوزی، صاعقه یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی اصلی که همراه آن است
  • سرقت کلی و یا جزئی خودرو (خساراتی که در اثر سرقت خودرو به وسایل اصلی و یا وسایل مازادی که در بیمه‌نامه درج شده است وارد گشته)

بیمه بدنه هزینه‌ها و خساراتی هنگام نجات دادن خودرو و نقل و انتقالات آن به وجود می‌آید هم بر عهده می‌گیرد. خسارت‌هایی که به باتری خودرو و لاستیک‌های آن وارد می‌شود هم به میزان ۵۰ درصد تحت پوشش بیمه بدنه قرار می‌گیرد.

می‌توانید با پرداخت پول بیشتری خسارت‌های دیگری را نیز تحت پوشش قرار دهید که معمول و رایج نیستند و طبق قانون بیمه جزء خسارات فرعی قرار می‌گیرند. با خرید این خسارات فرعی می‌توانید ریسک هزینه حوادث ناگهانی که در این لیست هستند را کاهش داده و جبران آن را بر عهده بیمه بگذارید. این خسارات فرعی طبق آیین‌نامه بیمه به شرح زیر هستند:

  • خسارات ناشی از استفاده از خودرو در تست‌های سرعت و یا مسابقات اتومبیل‌رانی.
  • خسارات ناشی از حوادث و بلایای طبیعی مثل زلزله، سیل، سونامی و…
  • خسارات ناشی از حمل مواد منفجره، اشتعال‌زا و مواد اسیدی در صورتی توسط بیمه بدنه تحت پوشش قرار می‌گیرد که خودرو را برای حمل این نوع مواد بیمه کرده باشید.
  • خسارات ناشی از پاشیدن موادی چون رنگ، اسید و یا هرگونه مواد شیمیایی بر روی بدنه خودرو
  • سرقت لوازم جانبی خودرو و یا قطعات خودرو
  • ضررهای ناشی از کاهش قیمت خودرو: اگر حوادثی و خساراتی که به خودرو وارد می‌شود باعث شود که قیمت خودرو پس از بازسازی و تعمیر خسارات پایین بیاید، در صورتی می‌توان این هزینه را پوشش داد که در قرارداد بیمه از پوشش حذف استهلاک نیز استفاده کنیم. مثلا زمانی که مواد شیمیایی روی ماشین پاشیده شده باشد که باعث خسارت به بدنه ماشین شود، در صورتی که از پوشش حذف استهلاک استفاده نکرده باشید بعد از جبران خسارات بدنه، افت قیمت خودروی شما تحت پوشش بیمه نیست اما در صورت پرداخت هزینه برای حذف استهلاک، این کاهش قیمت تحت پوشش قرار می‌گیرد و توسط بیمه بدنه پرداخت خواهد شد.
  • گزینه‌ای به عنوان هزینه توقف وجود دارد که در صورتی که شما این گزینه را برای بیمه بده خودرو خود بخرید، ضررهایی که به دلیل استفاده نکردن از خودروتان پیش می‌آید هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. مثلا زمانی که خودروی شما زیر آوار مانده باشد و تا مدتی نتوانید از آن استفاده کنید.
  • گزینه‌ی دیگری با عنوان ترانزیت وجود دارد. این پوشش برای خودروهایی است که از مرز کشور خارج می‌شوند. در حالت عادی بیمه بدنه برای حوادث و خساراتی است که در داخل ایران اتفاق می‌افتند اما در صورتی که پوشش ترانزیت هم خریده باشید خودروی شما در خارج از مرزهای ایران نیز تحت پوشش بیمه است.
  • گزینه‌ی دیگر نوسانات بازار است که جز پوشش فرعی بیمه حساب می‌شود. در صورتی که از این پوشش استفاده نکنید و قیمت خودروی شما افزایش پیدا کند، اگر خودروی شما سرقت شود بیمه تنها ۸۰ درصد قیمت اولیه خودرو شما را بازمی‌گرداند و به افزایش قیمت آن در بازار کاری ندارد. اما در صورت استفاده از این گزینه، در صورت افزایش قیمت خودرو در بازار، سرمایه مورد بیمه نیز افزایش می‌یابد.
  • خسارت فرعی دیگر شکسته شدن شیشه خودرو در صورت سرما و یخبندان است. این خسارت در حالت عادی تحت پوشش بیمه بدنه قرار ندارد و یک گزینه اختیاری است.
  • پوشش هزینه رفت و آمد برای حالتی است که خودرو در اثر خسارات ناشی از مواردی که تحت پوشش بیمه بدنه است طوری صدمه ببیند که امکان استفاده از آن وجو نداشته باشد. در حالتی که از این پوشش استفاده کنید بخشی از هزینه‌های شما توسط بیمه تامین خواهد شد.
  • می‌توانید خودروی خود را در برابر آسیب‌هایی همچون ایجاد خط و خش بر بدنه با استفاده از اجسام تیز هم بیمه کنید. در حالت عادی این موارد تحت پوشش بیمه بدنه قرار ندارد.
  • فرانشیز یکی از مباحث مهم در بیمه بدنه است. به طور خلاصه فرانشیز درصدی از خسارت و صدمه است که پرداخت آن بر عهده شخص بیمه‌گزار می‌باشد. برای مثال فرانشیز پوشش سرقت کلی %۲۰ است بدین معنا که در صورت سرقت شدن خودرو شرکت بیمه تنها %۸۰ ارزش خودرو را می‌پردازد.

تمام پوشش‌هایی که در بالا ذکر شد در صورتی برای خودروی شما اعمال می‌شود که شما هزینه بیمه آن را پرداخت کرده باشید به عبارتی آنها را خریداری کرده باشید. تمام شرکت‌های بیمه همه این پوشش‌ها را ارائه نمی‌دهند و قبل از آن که برای بیمه بدنه اتومبیل خود اقدام کنید باید در این مورد تحقیق نمایید تا از تحت پوشش بودن این موارد فرعی آگاه شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.