دکتر سلام: محققان چینی ترکیبی را کشف کردند که روند بیماری دیابت را در موش ها کنترل می کند و ممکن است امکان استفاده از شیوه های درمانی راحت تری را برای این افراد فراهم سازد.
این ترکیب تاکنون تنها روی موش ها آزمایش شده اما چنانچه روی انسان ها نیز تاثیرگذار باشد زمینه استفاده از قرص به جای تزریق انسولین در مبتلایان به دیابت مهیا می شود.

محققان مرکز ملی غربالگری دارو در شانگهای چین پس از غربالگری هزاران ماده مختلف، مولکولی با نام Boc5 را شناسایی کردند که از خواص مشابهی با هورمون های بدنی تنظیم کننده گلوکز خون یا GLP-1 برخوردار است و از راه دهان قابلیت استفاده دارد.

هورمون GLP-1 سطح گلوکز را در بیماران مبتلا به دیابت کنترل می کند اما اثر آن با گذشت زمان به سرعت کم می شود. به همین منظور این شرکت سازنده دارو تلاش خود را برای ساخت عواملی مشابه با این هورمون به کار گرفته که از تاثیرگذاری بیشتری نیز برخوردار باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، در آزمایش Boc5 در محیط های آزمایشگاهی و روی موش های مبتلا به دیابت حساسیت انسولین افزایش و سطح کلسترول کاهش یافت. همچنین میزان اشتها در این جانداران تحت کنترل درآمد.

پس از گذشت یک ماه عملکرد بدنی این موش ها درست مانند سیستم بدنی موش های گروه کنترل بود و با افزودن دوز Boc5 موش های مبتلا به دیابت حداقل ۲۰ درصد وزن کم کردند.