تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

خواص زنجبیل چیست؟

زنجبیل خواص بسیار زیادی دارد و می‌توان آن را به صورت خوراکی و یا موضعی مورد استفاده قرار دارد. برخی از خواص زنجبیل به شرح زیر است:

  • درمان سرمازدگی

اگر در اثر ماندن در سرما دست یا پای شما دچار سرمازدگی شد می‌توانید از زنجبیل برای درمان آن استفاده نمایید. مقداری پودر زنجبیل را در آب حل کنید و عضو سرمازده را در آن قرار دهید تا به حالت عادی بازگردد. این درمان را اغلب کوهنوردان انجام می‌دهند و بسیار موثر است.

  • بهبود عوارض شیمی‌درمانی

در بیماران سرطانی همواره بعد از شیمی‌درمانی و یا جراحی، حالت تهوع مشاهده می‌شود. با استفاده از گیاه زنجبیل به میزان زیادی می‌توانید حالت تهوع را از بین ببرید. حتی برای از بین بردن عوارض بعد از بیهوشی نیز خوردن زنجبیل توصیه می‌گردد.

  • جلوگیری از سرطان روده

مصرف زنجبیل به شما کمک می‌کند که از سرطان روده، مخصوصا سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید. اگر در اطرافیان خود سابقه این بیماری وجود دارد حتما سعی کنید که زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ماده‌ای در زنجبیل موجود است که از رشد سلول‌های سرطانی در روده جلوگیری می‌کند.

  • درمان سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی می‌توانید از شربت زنجبیل استفاده نمایید. برای تهیه این شربت یک قاشق چای‌خوری زنجبیل آسیاب شده، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. این شربت خانگی برای درمان سرماخوردگی و بدن‌دردهای ناشی از آن بسیار مفید است.

  • درمان تهوع بارداری

در دوران بارداری بسیار از خانم‌ها درگیر حالت تهوع می‌شوند و این حس بسیار آزاردهنده است. برای مصرف زنجبیل جهت از بین بردن حالت تهوع در دوران بارداری باید با پزشک خود ابتدا مشورت کنید و به صورت خودسرانه از آن استفاده نکنید.

  • درمان التهاب مجاری تنفسی

برای درمان التهاب و تورم گلو و مجاری تنفسی به خصوص در زمان سرماخوردگی باید چند عدد برگ زنجبیل را در دهان گذاشته و به آهستگی بجوید تا عصاره آن خارج شود. همچنین می‌توانید این برگ‌ها را بجوشانید و عصاره حاصل از آن را غرغره کنید تا این التهابات تسکین یابد.

  • از بین بردن اسپاسم عضلانی

یکی از فرآورده‌های گیاه زنجبیل تونیک است که برای از بین بردن گرفتگی و اسپاسم عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تونیک به صورت صنعتی نیز تولید می‌شود و شما می‌توانید آن را از داروخانه‌ها تهیه نمایید. با استفاده از چند قطره تونیک زنجبیل محل مورد نظر را ماساژ داده تا گرفتگی آن برطرف شود.

  • مقابله با سرطان

زنجبیل با برخی از سرطان‌ها مقابله می‌کند. به عنوان مثال در تحقیقاتی که انجام شده، زنجبیل می‌تواند سلول‌های سرطانی موجود در تخمدان را از بین ببرد. یعنی در اثر مصرف زنجبیل این سلول‌های سرطانی به خودشان حمله کرده و همدیگر را نابود می‌کنند.

  • درمان سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS

مصرف زنجبیل به درمان سندرم روده تحریک‌پذیر بسیار کمک می‌کند و نشانه‌های ظاهری این بیماری را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید دمنوش زنجبیل را استفاده کنید و یا آن را در غذای خود بریزید. مصرف زنجبیل در رژیم غذایی باعث می‌شود که سیستم گوارشی شما کارکرد بهتری داشته باشد.

  • پیشگیری از آلزایمر

زنجبیل باعث می‌شود که سلول‌های مغزی با سرعت کمتری تحلیل روند. با حفاظت و مراقبت از این سلول‌ها، مقدار زمانی که تمرکز حواس خواهید داشت و از محیط اطراف خود آگاه خواهید بود، افزایش می‌یابد و در نتیجه از بروز آلزایمر پیشگیری می‌کند. اگر در اطرافیان شما سابقه آلزایمر وجود دارد بهتر است که این گیاه فوق‌العاده را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

  • کاهش تجمع چربی

این گیاه دارویی جنب و جوش و سوخت و ساز را تسهیل می‌کند و به همین دلیل باعث بهبود هضم چربی می‌شود. به ویژه اینکه به شما اطمینان می‌دهد وزنی که از دست می‌دهید، از چربی است و شما وزن کلی‌تان را از دست نخواهید داد و بدن‌تان دچار کم‌آبی نخواهد شد. ویژگی دیگری که به از دست دادن کیلوهای اضافی‌تان کمک می‌کند این است که زنجبیل باعث می‌شود که احساس سیری داشته باشید، و این یعنی شما کم‌تر غذا خواهید خورد و مدت زمان طولانی‌تری را احساس سیری خواهید داشت، و به طور کلی میزان کالری دریافتی‌تان کاهش خواهد یافت.

  • افزایش بزاق دهان

طی آزمایشاتی که انجام شده، مصرف زنجبیل باعث می‌شود که ترشح بزاق دهان افزایش پیدا کند. معمولا ۷ دقیقه بعد از مصرف زنجبیل این اتفاق می‌افتد. بیشتر شدن ترشح بزاق دهان، شیوع مشکلات دندان را کاهش می‌دهد.

  • محافظت از کبد

بر اساس آزمایشاتی که انجام شده، کسانی که به صورت مداوم از زنجبیل استفاده می‌کنند اگر سمی وارد بدن آنها شود، به کبد آنها آسیبی نمی‌رساند و در واقع گیاه زنجبیل مانع آسیب رسیدن به کبد می‌گردد.

  • کاهش درد

استفاده موضعی از زنجبیل باعث می‌شود که درد در آن ناحیه کاهش یافته و بعد از مدتی تسکین یابد.

  • افزایش انقباضات رحمی

کسانی که در رژیم غذایی خود از زنجبیل استفاده می‌کنند انقباضات رحمی بیشتری دارند نسبت به کسانی که از این گیاه استفاده نمی‌کنند. هرچه انقباضات رحمی بیشتر باشد باعث می‌شود که سلامت نوزاد بیشتر تامین شود.

  • از بین بردن میکرب‌ها

مصرف روزانه زنجبیل باعث می‌شود که بدن شما در برابر نفوذ هرگونه میکرب و باکتری حفظ شود.

  • ترمیم زخم

مصرف موضعی زنجبیل بر روی زخم به شما کمک می‌کند تا آن را بهبود ببخشید. زنجبیل را ۳ روز پی در پی بر روی زخم خود بمالید تا شاهد تاثیرات فوق‌العاده آن باشید.

  • افزایش قدرت دستگاه گوارش

زنجبیل می‌تواند کمکی باشد برای کسانی که دستگاه گوارش ضعیف دارند و می‌خواهند یک سیستم هضم بسیار قوی برای هضم وعده غذایی که می‌خورند، داشته باشند. هضم نادرست مواد غذایی باعث می‌شود که آنها در دستگاه گوارش تخمیر شوند و ممکن است به اضافه وزن منجر شوند.

  • کاهش خستگی عضلات

بعد از انجام تمرینات ورزشی عضلات شما احساس خستگی خواهند کرد. مصرف زنجبیل به شما کمک می‌کند تا این خستگی را از بین ببرید و انرژی مضاعف پیدا کنید. با مصرف زنجبیل بعد از ورزش، در روزهای بعد از یک تمرین سنگین، به جای این‌که بی‌حال و خسته باشید، به طور قابل‌توجهی فعال‌تر خواهید بود.

  • متعادل ساختن قند خون

میزان قند خون اثر مستقیم بر افزایش وزن و کاهش وزن دارد و همچنین با میزان کسل بودن شما در طول روز ارتباط دارد. اگر شما ظهرها کاهش قند خون دارید و بی‌حال می‌شوید بهتر است که به نهار خود زنجبیل اضافه کنید تا میزان قند خون شما را متعادل سازد. افزودن زنجبیل به ناهارتان می‌تواند کمک‌تان کند که متمرکز بمانید. این ادویه یک جایگزین عالی و کاملا طبیعی برای خوراکی‌های انرژی‌زای به درد نخور موجود در بازار است.

  • افزایش جذب مواد مغذی

مصرف زنجبیل باعث می‌شود که مواد مغذی بیشتر توسط بدن شما جذب شوند. هنگامی که شما در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، مصرف مواد مغذی بسیار مهم است. مصرف زنجبیل بیش‌تر به این معنی است که شما به سادگی می‌توانید مواد مغذی مورد نیازتان را جذب کنید و نتیجه بهتری دریافت کنید.

  • کاهش التهاب مفاصل

مصرف زنجبیل التهابات ناشی از بیماری آرتریت را کاهش می‌دهد و اختلالات ناشی از آن را برطرف می‌کند. همچنین مصرف زنجبیل درد ناشی از این بیماری را تسکین می‌دهد و نیاز شما به مصرف قرص مسکن را کاهش می‌دهد.

  • کاهش تنگی نفس در بیماری آسم

مبتلایان به بیماری آسم اغلب به دنبال راهی هستند تا بتوانند بدون مصرف داروهای استروئیدی تنگی نفس خود را کاهش دهند. مصرف زنجبیل می‌تواند به این افراد کمک کند تا کمتر دچار تنگی نفس شوند و در عین حال بی‌ضرر نیز هست.

  • بهبود گردش خون

زنجبیل منافذتان را باز می‌کند و باعث می‌شود گردش خون‌ شما به طور کلی بهبود بیابد. این گیاه انرژی‌زا است و خستگی و کسلی را نیز از شما دور می‌کند. به افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند توصیه می‌شود که از این گیاه در برنامه غذایی روزانه خود استفاده نمایند تا گرمای بدن آنها را افزایش دهد.

  • رفع حالت تهوع در سفر

بعضی از افراد در ماشین، اتوبوس، کشتی و… و در هنگام سفر دچار حالت تهوع می‌شوند و نمی‌توانند از سفر خود لذت ببرند. مصرف زنجبیل باعث می‌شود که این حالت تهوع از بین برود و جزء قدرتمندترین درمان‌ها است.

  • از سوزش سر دل جلوگیری می‌کند

بازگشت اسید معده به مری باعث سوزش سر دل می‌شود. مصرف زنجبیل مانع بازگشت اسید به مری می‌شود و اسید اضافی توسط زنجبیل خنثی می‌شود. زنجبیل اثری موثر دارد و حتی از بسیاری از داروها نیز کارآمدتر است و مصرف آن عوارض ندارد.

  • از بین بردن گاز معده

مصرف زنجبیل به میزان زیادی در از بین بردن گاز معده موثر است و برای کسانی که با این مشکل روبرو هستند بسیار توصیه می‌شود. قبل از خواب چای زنجبیل بنوشید تا اثر آن در هنگام خواب بر روی بدن شما گذاشته شود. این کار باعث می‌شود که دستگاه گوارش شما نیز تمیز گردد.

  • تمیز کردن سینوس‌ها

برای بهبود سینوس به جای استفاده از داروهای شیمیایی شما می‌توانید از زنجبیل استفاده نمایید. زنجبیل حاوی ماده‌ای است که بر روی سینوس‌ها تاثیرات مثبتی می‌گذارد و آنها را پاکسازی می‌کند. همچنین زنجبیل از گرفتگی سینوس‌ها به خصوص در فصل‌های سرد سال جلوگیری می‌کند. هر روز چای زنجبیل بنوشید تا تاثیرات شگفت‌انگیز آن را ببینید.

  • تمیز کردن دهان

مصرف زنجبیل بعد از غذا تنفس شما را تازه نگه می‌دارد و باعث می‌شود که در دهان خود احساس پاکی نمایید. زنجبیل دهان‌ شما را پاک‌سازی می‌کند به گونه‌ای که نفس‌تان تازه خواهد شد. این یک روش فوق‌العاده است برای این‌که مواد زائد دهان‌تان از بین بروند و مزه‌ی بدی که در دهان‌تان حس می‌کنید خنثی شود.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر شما زنجبیل را در برنامه غذایی خود قرار دهید باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود و این یعنی شما کمتر مریض خواهید شد.

  • محافظت در برابر تشعشعات هسته‌ای

مصرف زنجبیل باعث می‌شود که بدن شما در برابر تشعشعات هسته‌ای محافظت شود. مصرف روزانه زنجبیل باعث می‌شود که در صورت قرار گرفتن در برابر چنین تشعشعاتی بدن شما آسیب زیادی نبیند و از شما محافظت شود.

  • کمک به فرآیند گوارش

زنجبیل گیاهی است که می‌توانید روزانه دمنوش آن را استفاده کرده و به کار دستگاه گوارش کمک نمایید. مصرف زنجبیل کیسه‌ی صفرا را به ترشح صفرا تحریک می‌کند و از این طریق، باعث بهبود فرایند گوارش می‌شود. این کار به جذب و ترکیب مواد مغذی موجود در غذاهای مصرفی‌مان کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، زنجبیل هم‌چنین باعث تسکین گرفتگی معده، اسهال، و نفخ ناشی از گاستریت یا ورم معده می‌شود.

  • کم کردن درد قاعدگی

در روزهای اول قاعدگی مصرف چای زنجبیل به همراه نبات یا شکر قهوه‌ای می‌تواند به تسکین درد قاعدگی کمک بسیاری نماید.

  • کاهش درد میگرن

زنجبیل می‌تواند پروستاگلاندین‌هایی که باعث درد و التهاب در عروق خونی می‌شوند را مهار کند و در نتیجه دردهای میگرنی را کاهش دهد. برای این کار خمیر نرم و رقیق زنجبیل را  بر روی پیشانی بمالید تا سردردهای میگرنی شما را بهبود بخشد.

  • کاهش وزن

این گیاه در کاهش وزن شما نیز بسیار تاثیرگذار است و چربی‌سوزی بالایی دارد. زنجبیل نه تنها به فرایند کلی کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین می‌تواند چربی‌های سمج را در بدن‌تان از بین ببرد. مصرف مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل باعث می‌شود، حتی بعد از خوردن یک وعده‌ی کوچک غذا، احساس سیری کنید. این مسئله باعث می‌شود که شما غذای کمتری مصرف کنید و در نتیجه وزن شما کاهش یابد.

  • کاهش کلسترول و فشار خون

خواص آنتی‌اکسیدانی روغن‌های معطر موجود در ریشه‌ی زنجبیل تاثیر بالایی در درمان مشکلات مفصلی، تب، سرفه، دندان‌درد، برونشیت، روماتیسم مفصلی، پوکی استخوان، و کاهش علائم تاندونیت دارند. برخی مطالعات نشان داده‌اند مصرف مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل می‌تواند کلسترول و فشار خون را پایین بیاورد. زنجبیل هم‌چنین از ایجاد لخته‌های خونی در داخل بدن پیشگیری می‌کند.

  • کنترل پوکی استخوان

مصرف زنجبیل خواص دارویی بسیار زیادی دارد و التهابات استخوانی و بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان را بهبود می‌بخشد. با مصرف چای زنجبیل تحرک مفاصل افزایش می‌یابد و هم‌زمان باعث آرامش‌ شما می‌شود. خوردن روزانه زنجبیل انعطاف‌پذیری بدن و هم‌چنین خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد.

  • تقویت قلب

مصرف روزانه زنجبیل در تقویت قلب بسیار موثر است. با نوشیدن مرتب نوشیدنی زنجبیل، سطوح کلسترول پایین می‌آیند، و هم‌چنین از ایجاد لخته‌های خونی در داخل بدن پیشگیری می‌شود. این اثر نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد شرایطی نظیر سکته‌ی مغزی ایفا می‌کند.

  • از بین بردن رادیکال‌های آزاد

زنجبیل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد است و به همین دلیل به از بین بردن رادیکال‌های آزادی کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد ممکن است در اثر واکنش‌های متابولیک (سوخت و سازی) داخل بدن‌تان ایجاد شوند. این اثر زنجبیل، باعث محافظت از بافت‌های بدن در برابر آسیب‌ها می‌شود. هم‌چنین، سلول‌های بدن نیز ممکن است توسط رادیکال‌های آزاد آسیب ببینند، زیرا دیواره‌های این سلول‌ها شکننده‌ و ضعیف هستند. این آسیب ممکن است به جهش سلولی منجر شود. سلول‌های جهش یافته باعث ایجاد مشکلاتی نظیر روماتیسم، آرتروز، و آب مروارید می‌شوند.

  • از بین بردن سنگ کلیه

اگر شما هر روز به طور مرتب نوشیدنی زنجبیل را بنوشید می‌تواند در از بین بردن سنگ‌های ریز کلیه شما بسیار موثر باشد. جهت اجتناب از انجام عمل جراحی برای درمان این مشکل، به طور مرتب نوشیدنی زنجبیل بنوشید تا سنگ‌های کلیه‌ شما از بین بروند.

  • درمان مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا به دلیل خوردن غذاهای آلوده و مانده ایجاد می‌شود. روغن زنجبیل یکی از بهترین درمان‌های خانگی است که می‌تواند مسمومیت ناشی از غذاهای آلوده را به سرعت از بین ببرد. هم‌چنین، مصرف روغن زنجبیل می‌تواند در درمان دیسانتری باکتریایی و انواع مختلف عفونت‌های روده موثر باشد و به شما کمک کند.

  • درمان سلولیت

شما می‌توانید از روغن معطر زنجبیل برای کاهش سلولیت و علائم رگ‌های واریسی استفاده نمایید. اگر به روغن زنجبیل حساس هستید باید آن را با روغن رزماری و سا سرو مخلوط کنید و سپس به صورت موضعی استفاده نمایید.

  • بهبود سوختگی

مالیدن آب زنجبیل تازه به سوختگی‌ها، از طریق بازیابی پوست به حالت طبیعی، می‌تواند به تسکین سوزش و ترمیم زخم‌های سوختگی کمک کند. هم‌چنین می‌توانید جهت از بین رفتن جای سوختگی، روزی دو تا سه بار به مدت ۶ تا ۱۲ هفته، تکه‌های زنجبیل تازه را روی پوست‌تان بمالید. در هر بار انجام این کار حتما از تکه‌ی تازه‌ای از زنجبیل استفاده کنید.

  • از بین بردن لک و آکنه

زنجبیل که به عنوان یک عامل ضد عفونی‌کننده و پاکسازی قدرتمند شناخته می‌شود، به حفظ تمیزی پوست کمک، و آن را صاف و عاری از لک می‌کند. به علاوه، زنجبیل پوست‌تان را تقویت می‌کند و زنده نگه می‌دارد. این گیاه دارویی هم‌چنین به عنوان بهترین سلاح ضد آکنه‌ی طبیعی شناخته می‌شود، زیرا سرعت تشکیل و بروز آکنه را از طریق نابودی و پاکسازی باکتری‌های عامل آکنه به حداقل می‌رساند.

  • افزایش رشد مو

یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی زنجبیل رنده شده و یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با هم ترکیب کنید و پوست سر خود را با این ماسک مو ماساژ دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس موهای خود را با شامپویی ملایم بشویید. این کار گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد، و در نتیجه، میزان خون‌رسانی به پوست سر را بالا می‌برد. بنابراین، این گیاه دارویی فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و باعث رشد آن‌ها می‌شود. اسیدهای چرب موجود در زنجبیل برای تقویت موهای ضعیف و نازک مفید هستند همچنین با ریزش و نازکی مو مبارزه می‌کند و باعث تحریک رشد مو می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.