بیماری های پوستی چیستند؟ کدام یک از این بیماری های پوستی، عفونی هستند؟ برای درمان این بیماری ها، باید چه کارهایی کرد؟ آیا راهکارهایی برای درمان بیماری عفونی پوست می شناسید؟ با دکتر سلام همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.بیماری تب خال یک بیماری است که در فاز حاد خود (وقتی که ضایعات تاولی وجود دارد) به شدت مسری است و تماس دیگران با فرد مبتلاء باعث انتقال ویروس می شود، البته دیده می شود که در یک خانواده، یک فرد تب خال دارد ولی دیگر اعضای خانواده دچار تب خال نمی شوند.

یکی از مشکلات شایع به خصوص در کودکان بیماری های پوستی است که عامل ایجاد کننده آنها ویروس های مختلفی هستند که باعث ایجاد ضایعات پوستی<Skin lesions> می شوند. شایع ترین بیماری های پوستی که توسط ویروس ها ایجاد می شوند، تب خال ها هستند. زگیل ها (HPV) که بیشتر در کودکان اتفاق می افتند، بیماری آبله مرغان که این بیماری نیز بیشتر در دوران کودکی رخ می دهد، بیماری زونا که بیشتر در بزرگسالی رخ می دهد و معروفترین فاکتور آن درد می باشد و در خیلی از موارد حدود چند هفته فرد را دچار می کند، نیز جز بیماری های پوستی با منشاء ویروس می باشند. همچنین بیماری های سرخک و سرخچه که امروز شیوع آنها به ندرت کاهش یافته است و بیماری کاوازاکی که جز بیماری های نادر پوستی می باشند نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.

بیماری تب خال یک بیماری است که در فاز حاد خود (وقتی که ضایعات تاولی وجود دارد) به شدت مسری است و تماس دیگران با فرد مبتلاء باعث انتقال ویروس می شود، البته دیده می شود که در یک خانواده، یک فرد تب خال دارد ولی دیگر اعضای خانواده دچار تب خال نمی شوند. در این حالت مطمئناً ویروس انتقال یافته است ولی سیستم دفاعی بدن دیگر اعضای خانواده در مقابل ویروس تب خال مقاوم است و مانع ایجاد تب خال در آنها می شود. برای ایجاد بیماری تب خال، وجود ویروس به همراه ضعف سیستم ایمنی افراد موثر می باشد.

وقتی فرد مرتب به تب خال دچار می شود،به این علت است که ویروس تب خال می تواند سال ها و حتی تا آخر عمر افراد در ریشه اعصاب حسی پوست باقی بماند و با هر علتی که موجب ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می شود ( مانند دوران پیش قاعدگی در زنان، مصرف بعضی داروها، تماس طولانی با افراد دارای تب خال، استرس، تب طولانی ) تب خال در این افراد گسترده می شود. شایع ترین محل های ایجاد تب خال، صورت و دور دهان می باشد. البته شکل دیگری از تب خال به نام تب خال تناسلی وجود دارد که در ناحیه تناسلی اتفاق می افتد و معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می شود.

علامت بالینی قبل از بروز تب خال، احساس گزگز در آن ناحیه می باشد و بعد از دو روز دانه های ریز آبدار در یک بستر قرمز رنگ ظاهر می شوند. معمولاً حمله اول تب خال دارای علائم بالینی بیشتری می باشد، اما در حملات بعدی به تدریج شدت حملات تب خال کم می شود. از بین رفتن تب خال در افراد مختلف بین یک هفته تا ده روز طول می کشد و در اکثر مواقع نیز محل ایجاد تب خال ثابت می باشد. آسیکلوویر ، والاسیکلوویر و گانسیکلوویر داروهای ضد تب خال می باشند که باعث کم شدن فعالیت ویروس تب خال می شوند ولی نمی توانند ویروس را از بین ببرند.

حدود ۷۰ الی ۸۰ گونه بیماری زا ویروس زگیل در دنیا کشف شده است که بیشتر باعث ایجاد زگیل در دست، کف پا، قسمت مسطح صورت و ناحیه تناسلی می شوند،وقتی ویروس HPV (ویروس ایجاد کننده زگیل) وارد بدن می شود، متاسفانه مانند بقیه ویروس ها تا آخر عمر در بدن می ماند و حتی در جاهای خاصی مانند ناحیه تناسلی و دور ناخن ریسک سرطانی شدن را نیز دارد. بنابراین درمان زگیل به خصوص در این مناطق بسیار مهم می باشد. متاسفانه هم اکنون هیچ درمان قطعی برای ریشه کنی بیماری زگیل وجود ندارد و تمامی درمان ها در این زمینه به صورت تخریبی می باشند. بدین صورت که با روش های گوناگون مانند لیزر، سوزاندن و فریز کردن با نیتروژن مایع، محل ایجاد زگیل را تخریب می کنند تا مانع انتشار ویروس شوند. البته در خیلی از موارد هم زگیل خودبخود خوب می شود. استفاده از داروهایی مانند کپسول زینک (روی) ایمنی بدن در مقابل ویروس زگیل را بالا می برد و باعث کم شدن وسعت آن می شود.