تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

برای رجیستری موبایل چه کنیم؟

نحوه رجیستر کردن گوشی‌های مسافری

۱- پرداخت عوارض گمرکی گوشی

در گام نخست باید عوارض گوشی خود را به گمرک پرداخت و سپس در سیستم همتا ثبت نام کنید. اگر گوشی شما از طریق پست برایتان ارسال شده، باید عوارض موبایل را از طریق گمرک امانات پستی پرداخت کنید. اگر تلفن همراه از طریق مسافر وارد ایران شده باشد، باید قبل از اتمام فرصت ۳۰ روزه گمرک اقدام کنید.

 

درنظر داشته باشید گمرک و همتا، هرکدام محدودیت زمانی خود را برای کاربران درنظر گرفته‌اند. همان‌طور که سامانه همتا یک فرصت ۳۰ روزه برای استفاده از خدمات سیم‌کارت گوشی غیرقانونی درنظر گرفته، گمرک هم یک محدودیت زمانی ۳۰ روزه لحاظ کرده است. بر این اساس، تنها مسافرینی که کم‌تر از یک ماه از ورودشان به کشور گذشته باشد، می‌توانند عوارض دستگاه را به گمرک پرداخت کنند. درغیر این صورت گمرک مسئولیتی جهت استرداد وجه پرداختی قبول نمی‌کند. بنابراین محدودیت زمانی گمرک متفاوت از محدودیت زمانی همتا است.

برای پرداخت هزینه‌ی گمرکی گوشی مسافری دو راه دارید: در حالت اول در گمرک فرودگاه اقدام به پرداخت عوارض گمرکی کنید. از آن‌جایی که زمان خیلی از پروازها خارج از زمان اداری است، ممکن است نتوانید حضوری به گمرک فرودگاه مراجعه کنید. هم‌چنین در زمان اداری ممکن است تعداد متقاضیان در صف بسیار زیاد باشد؛ به همین دلیل فرآیند پرداخت گمرک گوشی ممکن است آن‌قدر زمان‌بر باشد که از پرداخت گمرکی گوشی به صورت حضوری منصرف شوید.

راه دوم این است که از سامانه آنلاین گمرک برای پرداخت عوارض گوشی اقدام کنید. در این سایت باید مشخصات مسافر و گوشی را به‌طور دقیق و درست وارد کنید. در اظهارنامه‌ی گمرکی از شما تعهد گرفته می‌شود که: اگر سیستم تشخیص دهد اطلاعات وارد شده نادرست است، نه تنها وجه پرداختی بازنمی‌گردد، بلکه گوشی شما فعال‌سازی نخواهد شد. بنابراین مطمئن شوید که تمام اطلاعات درست باشد.

 

این اطلاعات درخواستی شامل برند، مدل و مشخصات فنی گوشی است. با انتخاب هرکدام از این موارد، یک لیست از گزینه‌های تعریف شده باز می‌شود و شما باید از بین آن‌ها، اطلاعات درست را انتخاب کنید. این موارد، زیاد و بعضا شبیه به هم هستند ؛ به طور مثال در بخش برندها دو گزینه Huawei و Huawi وجود دارند که ممکن است کاربر را به اشتباه بیاندازند. به همین دلیل مطمئن شوید که از میان موارد مختلف، گزینه‌ی درست را انتخاب می‌‌کنید.

بعد از تایید مشخصات گوشی، وارد صفحه‌ی بعدی می‌شوید که باید شماره تلفن همراه، کدملی و گذرنامه را وارد کنید. در تماسی که با اپراتورهای همتا داشتیم، با توجه به فهرست انواع مدل‌های گوشی در سایت گمرک، هزینه رجیستر گوشی کاملا متفاوت است؛ به طور مثال هزینه رجیستر کردن گوشی اپل با گوشی سامسونگ، ال‌جی، نوکیا و دیگر برندها کاملا فرق دارد. پس از وارد کردن اطلاعات در سامانه‌ی گمرک، عوارض گوشی شما نشان داده می‌شود که باید از طریق درگاه بانکی پرداخت کنید.

برای هر مسافر ۸۰ دلار معافیت از پرداخت حقوق و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده درنظر گرفته شده است. در صورتی که مسافر از این معافیت استفاده نشده باشد، سامانه به طور خودکار این معافیت را از عوارض گمرکی گوشی کسر می‌کند.

پس از پرداخت عوارض گمرکی گوشی، به شما یک شناسه داده می‌شود تا هنگام ثبت گوشی در سامانه همتا وارد کنید. توصیه می‌شود شناسه را یادداشت کنید یا عکس بگیرید تا در مراحل بعدی به مشکل نخورید..

۲- ثبت گوشی در سامانه‌ی همتا

پس از پرداخت عوارض گوشی مسافری، تازه می‌توانید برای ثبت رجیستری تبلت یا موبایل اقدام کنید. در سایت همتا باید شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و گزینه ادامه را بزنید. پس از آن باید منتظر پیامک رمز عبور موقت از سوی همتا باشید. رمز عبور موقت را در کادر اول وارد کنید و کد امنیتی نمایش داده شده در سایت را در کادر دوم بنویسید. درنظر داشته باشید برای ورود به صفحه اطلاعات گوشی در همتا باید هربار رمز موقت را وارد کنید. هم‌چنین برای ورود به سایت تنها ۲ دقیقه فرصت دارید که رمز عبور موقت را وارد کنید. بعضی اوقات ارسال این پیامک با کندی انجام می‌شود.

پس از ورود موفق به سامانه همتا باید از منوی سمت راست گزینه ثبت اطلاعات مسافری را انتخاب کنید. در بخش ایجاد می‌توانید اطلاعات خود را بنویسید. همان‌طور که در بند قبلی گفتیم، در این قسمت شما به شناسه پرداختی عوارض گمرک نیاز دارید؛ همتا با دریافت این شناسه پیگیری می‌کند که آیا عوارض دستگاه شما به طور صحیح در گمرک پرداخت شده یا نه. پس از ایجاد پرونده یک لیست اضافه می‌شود که وضعیت تایید یا درحال بررسی را نشان می‌دهد. درصورت درست بودن اطلاعات، معمولا فرآیند تایید همتا به سرعت انجام می‌شود. با این حال در بعضی از موارد ممکن است این فرآیند برای چک کردن اطلاعات شخص طول بکشد. اگر وضعیت گوشی یا تبلت شما تایید شود، همتا دستگاه شما را قانونی تشخیص داده است. پس از تایید وضعیت رجیستری یک کد فعال‌سازی برایتان ارسال می‌شود.  اگر از موعد یک ماهه گوشی یا تبلت شما گذشته باشد، پس از فعال‌سازی گوشی بهتر است دستگاه را یک بار ریستارت (خاموش و روشن) کنید تا مطمئن شوید آنتن دستگاه پر می‌شود و خدمات اوپراتور در اختیار شما قرار می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.