تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا مربای کپک زده قابل استفاده است؟

کپک زدن مربا بکی از دلایل کپک زدن مربا آن است که کاملاً پخته نشده است. اگر مربای شما کپک زده یک لایه از روی آن را با قاشق بردارید. و بقیه مربارا دوباره بپزید. هنگام تهیه مربا، از قاشق چوبی استفاده کنید.

بیشتر بدانید از نکات پختن مربا

معرفی مربا

مربا یا لیچار از پختن میوه با شکر به دست می‌آید مربا کپک زده .

این محصول معمولاً در ظرف دربسته نگهداری می‌شود و برای مدت زمان طولانی سالم باقی می‌ماند.

از پکتین طبیعی یا مصنوعی و عسل هم می‌توان به عنوان افزودنی استفاده کرد.

بهتر است بدانید اگر میزان قند اینورت و اسیدیته مربا‌ها تنظیم باشد، جلوی شکرک زدن آن‌ها گرفته می‌شود.

نکاتی برای پخت مربا و مارمالاد

در این بخش نکات‌های ریز و درشت پیرامون مربا را برای شما آماده کرده ایم، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

کپک زدن مربا

مربا و شربت خانگی وقتی کپک می‌زند که شل باشد و درست و به اندازه قوام پیدا نکند. اگر یکی دو روز بعد از تهیه‌ی مربا فهمیدید که مربا رقیق است، آن را دوباره روی اجاق بگذارید و بجوشانید تا قوام بیاید.

هیچ وقت مربا را درون ظرف خیس نریزید مربا کپک زده .

جلوگیری از شکرک زدن مربا

مربا وقتی شکرک می‌زند که شکر و شیرینی آن بیش از اندازه باشد و یا آن را با حرارت بالا جوشانده باشید. در این صورت دوباره روی مربا آب جوش بریزید و آن را بجوشانید. برای کاستن از شیرینی مربا‌های خیلی شیرین، از کمی آبلیمو استفاده کنید.

در واقع، کم بودن میزان قند‌های تغییر شکل یافته موجود در مرباها، مهم‌ترین عامل شکرک زدن محسوب می‌شود.

البته شکرک زدن، نشانه فساد یا پایین بودن کیفیت مربا نیست و می‌توانیم بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای نسبت به سلامت چنین محصولاتی، آن‌ها را با خیال راحت مصرف کنیم.

بهتر است بدانید اگر میزان قند اینورت و اسیدیته مربا‌ها تنظیم باشد، مربا کپک زده جلوی شکرک زدن آن‌ها گرفته می‌شود.

اگر قصد تهیه مربای خانگی داشته باشید و بخواهید جلوی شکرک زدن آن را هم بگیرید، باید ۲ نکته را مد نظر قرار دهید.

اول اینکه قند اینورت در اثر اضافه کردن مقداری شکر به میوه‌های ترش برای تهیه مربا از آن‌ها خودبه خود تشکیل می‌شود و جلوی شکرک زدن مربا را می‌گیرد.

نکته دوم هم درباره تهیه مربا از میوه‌های شیرین است؛ در روند تهیه این نوع مرباها، باید حدود یک قاشق غذاخوری سرکه یا آبلیمو در طول زمان پخت اضافه کرد تا قند‌های اینورت برای پیشگیری از شکرک زدن مربای میوه‌های شیرین تشکیل شود.

راهنمایی‌هایی برای تهیه‌ی مربای خوب

*همیشه از میوه‌ی سالم و تازه استفاده کنید. میوه باید حتماً سالم و بدون لک باشد و زیاد هم رسیده و له نباشد.

*برای معطر شدن مربا، از گلاب، دانه‌های هل، وانیل و چوب دارچین استفاده کنید. برای خوش رنگ شدن آن نیز، می‌توانید از زعفران یا رنگ‌های مجاز خوراکی کمک بگیرید.

*بهتر است مربا‌ها را ظرف لعابی تهیه کنید. بجز مربای به که باید در ظرف مسی تهیه شود.

*قوام آمدن شربت، به این معنی است که شکر و آب تا اندازه‌ای غلیظ شود که میوه در آن کپک نزند. قوام آمدن شربت و مربا را زمانی می‌توانید تشخیص دهید که مربای خنک شده، با حالت کش دار از قاشق بریزد.

*برای تهیه‌ی شربت ساده، می‌توانید به شربت در حال جوش، یک عدد سفیده‌ی تخم مرغ بیفزائید، ولی آن را قاطی نکنید. بعد از چند دقیقه خواهید دید که سفیده‌ی تخم مرغ سفت و رنگ آن تیره می‌شود، ولی رنگ مربا شفاف خواهد گردید.

*زیاد جوشاندن مربا نیز، موجب تیره رنگ شدن آن می‌شود.

همیشه از میوه‌ی سالم و تازه استفاده کنید

*اگر مربا را از میوه‌ی خیلی شیرین تهیه می‌کنید، در اواخر پخت، کمی آبلیمو به آن بیفزائید.

*هنگام پختن مربا‌ها بجز مربای به، درِ ظرف باید باز باشد تا رنگ مربا تغییر نکند. در مورد مربای به، درِ ظرف باید بسته باشد تا رنگ مربا قرمز شود.

*هر نوع عطر مایه‌ای (اسانسی) که برای معطر کردن مربا به کار می‌برید، باید در اواخر پخت به مربا بیفزائید.

*در مورد اکثر مربا‌ها بهتر است بلافاصله بعد از تهیه‌ی مربا، آن را داخل شیشه نریزید و آن را یک شب در ظرفی که مربا را در آن پخته اید، نگه دارید. چنانچه فهمیدید غلظت شربت مناسب است، آن را درون شیشه بریزید و اگر مربا بیش از حد رقیق بود، دوباره آن را بجوشانید و بعد از آن که کاملاً سرد شد، آن را درون شیشه بریزید.

*برای آنکه بتوانید مربا را به صورت طولانی مدت نگه دارید، شیشه را از مربا پُر کنید و درِ آن را محکم ببندید و درون قابلمه‌ی آب جوش قرار دهید؛ به گونه‌ای که آب کاملاً روی شیشه را بپوشاند و ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید. بعد آن را بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود. در این حالت، می‌توانید مربا را به مدت طولانی نگهداری کنید مربا کپک زده .

*شناور شدن و جدا شدن مربا از شربت، به دلیل استفاده از میوه‌ی نارس است، یا میوه را خوب نپخته اید و یا زمانی که آن را از روی حرارت برداشته اید بلافاصله درون شیشه ریخته اید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.