تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا لاک وضو را باطل میکند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

سوال: می خواستم بدانم با لاک دائم (ژلیش) وضو باطل است یا خیر؟

جواب: به طور کلی هر چیزی که جرمی دارد و مانع رسیدن آب به بدن و ناخن است، باید برطرف شود و وضو و غسل با آن صحیح نیست و در نتیجه نماز باطل است و روزه نیز اگر محدث به حدث اکبر بوده باطل است.

 آیت‌الله مکارم شیرازی

غسل کردن و وضو گرفتن با لاک : در غسل باید تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست باید از لاک پاک شود، ولى در انگشتان پا اگر یک انگشت (جز انگشت کوچک) خالى از لاک باشد و بر روى آن مسح بکشند، صحیح است.

سوال: برای گرفتن وضو آیا علاوه بر این‌که ناخن‌های دست باید بدون لاک باشد، ناخن‌های پا نیز باید بدون لاک باشد؟ یا فقط بدون لاک بودن ناخن انگشت کوچک پا صحیح است و برای وضو و نماز کفایت می‌کند؟

جواب: ناخن کوچک پا به تنهایی کفایت نمی‌کند ولی سایر انگشتان به تنهایی کافی است.

سوال: خانمی لاک ناخن‌های دست را پاک کرده و پس از چند روز متوجه شده که گوشه‌ی یکی از ناخن‌ها کمی لاک داشته و کامل پاک نبوده، آیا وضو و نمازهایی که در این مدت اقامه کرده صحیح است؟ و یا باید آن‌ها را اعاده کند؟

جواب: در فرض سوال، وضو و نمازاش صحیح است ولی بعدا دقت کند که تکرار نشود.

 آیت‌الله سیستانی

پرسش: برخی خانم‌ها ناخن‌هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می‌کنند و چون گاهی اوقات آنها می‌شکنند طبیبان روکشی تجویز می‌کنند که تا پاسی از روز روی ناخن‌ها می‌ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک، مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن‌هاست آیا استفاده خانم‌ها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟

پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب میگردد، صحیح نیست و ناگزیر باید آن‌ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی‌شود.

پرسش: با توجه به اینکه مو و ناخن جزء اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جز اعضای وضو هست یا خیر، همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی‌شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضوء می‌گردد؟

پاسخ: ناخن جزء اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست.

پرسش: لاک زدن به انگشتان پا درست است؟

پاسخ: مسح بر ناخن لاک زده صحیح نیست ولی اگر فاصل بین یک ناخن وناخن دیگر به‌مقداری باشد که بتوان بر آن مسح نمود، مسح بر آن مقدار بی مانع است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.