تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

بررسی تاریخچه ساز ویولن

ویولن ساز زهی و آرشه‌ای است. این ساز کوچک‌ترین عضو سازهای زهی-آرشه‌ای است. اصالت این ساز به کشور ایتالیا بر می‌گردد. برای نواختن معمولاً روی شانهٔ چپ قرار می‌گیرد و با آرشه که در دست راست نوازنده است نواخته می‌شود. کوک سیم‌های ویولن از زیر به بم به ترتیب: می (سیم اول)، لا (سیم دوم)، ر (سیم سوم)، سل (سیم چهارم).

 

اصوات سیم‌های مجاور نسبت به یکدیگر فاصله پنجم درست را تشکیل می‌دهند. در این وسعت صدا ویولن قادر است تمام فواصل کروماتیک و کوچک‌تر از آن را اجرا نماید. از معروفترین نوازندگان این ساز می‌توان به آنتونیو ویوالدی و نیکولو پاگانینی، آهنگساز و نوازنده معروف ایتالیایی، اشاره کرد.

تاریخچه ویولن
تاریخچه ویولن در اروپا به قرن ۹ میلادی بازمی‌گردد. بسیاری معتقدند که ویولن نمونه تکمیل شده ساز رباب است. رباب‌ سازی است که بعدها وقتی به اروپا آورده شد و تغییراتی در آن به‌وجود آمد به نام ربک در اروپا شهرت گرفت. برخی بر این باورند که ساز ویولن از کشورهای عربی آمده‌است. فرم‌های اولیه دارای سوراخی بودند که بر روی ساز قرار داشت اما بعدها این سوراخ از بدنه سازها حذف شدند و این ساز با سه سیم سرآغاز ساز ویولن تکامل یافته در سال‌های آینده شد. در اروپا از قرن ۱۶ میلادی به بعد ساز ویولن به صورت تکامل یافته دیده می‌شود.

سازندگان
از اولین سازندگان ویولن می‌توان به گاسپارو برتولتی ایتالیایی نام برد، که در برخی موارد وی را مخترع این ساز می‌دانند. از شاگردان مشهور گاسپارو برتولتی آندره آماتی بود که او هم بهترین سازنده ویولن در سطح جهان یعنی آنتونیو استرادیواری ایتالیایی را پرورش داد. تا کنون کسی در جهان پیدا نشده که نه تنها بتواند هنر او را تکمیل نماید بلکه قادر نبوده ویولنی بسازد که از حیث زیبایی و صوت بتواند با ویولن‌های آنتونیو استرادیواری برابری نماید.

تاکنون بیش از سه سده از اختراع اولین نمونه ویولن توسط گاسپارو برتولتی می‌گذرد و در این مدت با وجودی که کشفیات جدیدی در علوم فیزیک و شیمی نموده‌اند نه تنها نتوانسته‌اند در ساختمان ویولن تغییری بدهند بلکه از رموز کار سازندگان قدیم نیز چیزی درک نکرده‌اند.[نیازمند منبع]

ظهور ساز دلکش ویولن در قاره ی اروپا به قرن ۹ میلادی باز می گردد؛ برخی از افراد بر این باورند که ساز ویولن، تکمیل شده‌ ی ساز رباب است و  به همین دلیل برخی افراد بر این باورند که ساز ویولن، متعلق به یک امپراطوری در هند در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد بوده‌ است! و برخی دیگر نیز ریشه این ساز را در آفریقا و حتی کشورهای عربی می‌ دانند!

برخی از تاریخ شناسان و مورخان بر این عقیده اند که ساز ویولن در ابتدا دارای یک سوراخ بر روی بدنه ی خود بوده است؛ اما رفته رفته این سوراخ حذف شده است و سازی با سه سیم، زمینه ساز ظهور ویولن تکامل یافته‌ ی امروزی بوده است.

اولین سازنده‌ ی ساز ویولن و به اصطلاح مخترع آن در قرن ۱۱ میلادی، فردی بود به نام “گاسپارو برتولتی” از کشور ایتالیا! بد نیست بدانید پس از برتولتی ایتالیایی، شاگرد مشهور او یعنی “آندره آماتیبود”، به عنوان بهترین سازنده‌ ی ساز ویولن در سطح جهان شناخته شد که او هم پس از خود فرد ایتالیایی دیگری را به نام “آنتونیو استرادیواری” پرورش داد. شاید جالب باشد که بدانید تا به امروز، در جهان فرد دیگری پیدا نشده است که بتواند ویولن‌ هایی به کیفیت و صدای خوب ویولن های “آمتونیو استرادیواری” بسازد! یعنی مدت زمانی به طول سه قرن!

 

منبع : ویکی پدیا و جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.