امارات متحده عربی تضمین می کند داروی معروف دیابت فاقد ماده سرطان زای NDMA است.

به گزارش خلیج تایمز، وزارت بهداشت امارات تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از عدم وجود قرص های متفورمین (۵۰۰ میلی گرم) حاوی NDMA (یک آلاینده زیست محیطی است که توسط سازمان بهداشت جهانی، به‌عنوان ماده‌ای سرطان‌زا شناخته می‌شود و دریافت مقادیر بالای این ماده در روز می‌تواند با بروز مشکلاتی همراه باشد) در داروخانه های این کشور انجام داده است.

متفورمین یک داروی تجویزی است که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می شود. در بیانیه وزارت بهداشت آمده است اقدامات پس از اینکه شرکت تولیدی “Nostrum Laboratories” به طور داوطلبانه دو بسته قرص متفورمین خود را به دلیل وجود NDMA مورد آزمایش قرار داد، آغاز شده است.

وزارت بهداشت امارات ضمن تأکید بر عدم ثبت این دارو در امارات متحده عربی نیز اذغان داشت پس از بررسی سیستم واردات رسمی کشور این قرص وارد هم نشده است.

معاون وزیر بهداشت امارات به بیماران توصیه کرد مصرف قرص متفورمین را قطع نکنند مگر تحت نظر پزشک خود. وی همچنین از پزشکان خواست تا متفورمین را تا زمانی که اطلاعات به روز شده از وزارتخانه دریافت کنند، طبق معمول برای بیماران خود تجویز کنند.

وزارت بهداشت بخش نامه ای به شرکت های تولید کننده متفورمین ابلاغ کرده است تا گزارش تجزیه و تحلیل کاملی از ماده فعال و محصول نهایی ارائه دهند. ضمن پذیرش توصیه های FDA تجزیه و تحلیل قرص باید در یک آزمایشگاه معتبر انجام شود. این به عنوان بخشی از استراتژی وزارتخانه برای ایجاد کیفیت و ایمنی برای سیستم های درمانی، بهداشتی و دارویی مطابق با استانداردهای جهانی لحاظ شده است.

در این بخش نامه همچنین همه تامین کنندگان متفورمین ملزم به ارائه گواهی تجزیه و تحلیل مبنی بر عاری بودن محصولات آنها از آلودگی های NDMA قبل از واردات از خارج از کشور شده اند.