تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا می دانید مرغ بهتر است یا بوقلمون؟

آرامش در کنار بوقلمون
گوشت بوقلمون به دلیل داشتن اسیدآمینه بیشتر موجب افزایش ترشح سروتونین در مغز می‌شود. این هورمون در کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش بدن مفید است. از این رو اگر می‌خواهید آرامش بیشتری داشته باشید بوقلمون را به رژیم غذایی‌تان راه دهید. البته برای اینکه از این خاصیت بوقلمون بهره‌مند شوید آن را به صورت سرخ کرده مصرف نکنید. بهترین روش مصرف بخارپز یا کبابی کردن آن است.
بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین وزن ترین پرنده خانگی است. گوشت بوقلمون شامل هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. ۶۵ درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و ۳۵ درصد آن تیره و در ناحیه ران ها قرار دارد. هر یک از گوشت‌ این قسمت ها از نظر طعم و مزه با هم متفاوت هستند. گوشت سینه و بال ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است. گوشت قرمز آنکه بیشتر در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم بوده و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شکاری را دارد. حجم توده گوشت قسمت‌های ران و سینه نسبت به سایر گوشت ها بیشتر است و ضایعات کمتری دارد.
چربی به مقدار کم
بوقلمون بدون پوست چربی بسیار کمی دارد. در مجموع گوشت های سفید نسبت به گوشت های قرمز چربی و کالری کمتری دارند.
پیشگیری از بروز سرطان
املاح معدنی ضروری در گوشت بوقلمون پیدا می شود. این املاح از بروز سرطان پیشگیری می‌کنند. سلنیوم از جمله املاح بوقلمون است که در بهبود عملکرد غده تیروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. علاوه بر این سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی تاثیرگذار است و سبب از بین رفتن رادیکال‌های آزاد مخرب بدن می‌شود. در نتیجه بدن سد دفاعی خوبی به دست می آورد.
ژامبون بوقلمون به جای کالباس
در فروشگاه های مواد پروتئینی ژامبون بوقلمون هم پیدا می‌شود. تفاوت این ژامبون با سوسیس و کالباس این است که برخلاف این محصولات فرآوری شده، با گوشت های مختلف و چربی های زیان آور ترکیب نشده است. اگر تولیدکنندگان استانداردهای لازم را در تولید این محصول رعایت کنند می تواند جایگزینی برای کالباس باشد.
با این وجود توصیه متخصصان تغذیه این است که مصرف مواد غذایی تازه نسبت به چنین محصولاتی اولویت دارد. به هر حال این ژامبون‌ها به صورت وکیوم و دودی شده هستند و کاربرد‌های مختلفی دارند بنابراین می‌توانید ژامبون بوقلمون مرغوب را در غذاهای مختلف مانند انواع سالاد، پیتزا، ساندویچ و… با احتیاط و به‌ ندرت جایگزین سوسیس و کالباس کنید.
نامناسب برای بیماران مبتلایان به فشار خون
نمک موجود در بوقلمون کمی بالاست، از این رو مصرف مداوم آن برای بیماران مبتلا به فشار خون یا خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. علاوه بر این بوقلمون به دلیل داشتن اسیدآمینه پورین برای بیماران مبتلا به نقرس مفید نیست و این بیماران اگر بوقلمون دوست دارند باید این گوشت را به مقدار بسیار کم مصرف کنند.
چطور با بوقلمون غذاهای خوشمزه‌ای بپزید؟
گوشت بوقلمون نسبت به مرغ دیرپز است بنابراین اگر زمان کافی برای طبخ غذا در اختیار ندارید، مرغ یا ماهی را انتخاب کنید. اگر زودپز دارید از این بابت مشکلی وجود ندارد و می‌توانید خوراک بوقلمون را به سرعت آماده کنید.
ران بوقلمون خوشمزه تر است
ران بوقلمون نسبت به سینه آن خوشمزه‌تر است. این را هم بدانید که ران چربی بیشتری دارد و اگر از بابت افزایش وزن و مصرف کالری نگرانی دارید، انتخاب سینه به نفع تان است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.