تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معجزه قرآن از نظر جنین شناسی

مرحله علقه است که از روز ۱۵ تا روز ۲۴ رویانی است. در این مرحله رویان توسط بند ناف به دیواره رحم متصل می شود. خون در رگ ها مانند جزایر خونی تشکیل می شود و به رویان شکلی شکل لخته خون می دهد. باتوجه به اینکه علقه اولین مرحله‌ای است که نطفه، که استعداد انسان شدن را دارد، وارد مرحله شکل یافته‌ای می شود
تا اواسط قرن بیستم، نقش تخمک و اسپرم در تعیین جنسیت ژنتیکی جنین در انسان شناخته نشده بود اما بعد از کشف کروموزم های جنسی توسط دانشمندانی به نام های «ون وینوانتر» و «پانتر» و «تئولیدان» این پدیده شناخته شد. یونانی ها معتقد بودند که تعیین جنسیت با اسپرم مرد است، اگر اسپرم از بیضه راست خارج شود، جنس نوزاد پسر می شود و اگر از بیضه چپ خارج شود نوزاد دختر می شود. و بعضی دیگر گمان می کردند که اگر جنین در سمت راست شکم یا رحم رشد کند پسر می شود و اگر در سمت چپ رشد کند دختر می ‌شود. ارسطو هم که معتقد بود فرزند پسر مربوط به هیجان روحی مرد هنگام آمیزش است و اگر فاقد آن باشد، فرزند دختر می شود.
رشد و تکامل جنین از منظر قرآن
یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در آیات قرآن، موضوع پیدایش و آفرینش جنین است که به عنوان نقطه آغاز حیات انسانی مطرح شده است. در یک آمار کلی، قرآن در ۴۱ سوره با ۷۶ آیه با بیانی شیوا به این موضوع اشاره کرده است، چرا که مرحله جنینی یکی از ظریف ترین مراحل زندگی انسان است که دارای اسرار و شگفتی های زیادی می باشد و همگان را در حیرت فرو برده است.
قرآن با عبارات بسیار رسا اشاره می کند که شگفتی های دنیای داخل رحم مادر و تشکیل جنین آنقدر گسترده است که گاهی از حد تفکر بشر خارج است به گونه ای که در دانش جنین شناسی هم با همه پیشرفت هایش هنوز بسیاری از معماها و رازهای بسیاری در آفرینش و رشد جنین باقی مانده است.
عجایب حکمت که خداوند متعال در خلقت رحم و پرورش جنین به کار برده است، قرآن ضمن اشاره به این موضوع، بشر را به مطالعه پیرامون آن دعوت می کند تا ضمن آشنایی با مراحل گوناگون این دوره به عظمت آفریدگار نیز پی ببرد.
نکته جالب آن است که قرآن، تمام مراحل آفرینش و رشد جنین را با اصطلاحاتی به ظاهر ساده بیان کرده است به گونه ای که برای انسان های آن زمان هم به راحتی قابل درک بود. ولی با وجود این، داده های قرآن درباره جنین آن قدر دقیق هستند که گاهی به نظر می رسد فهم آن برای افرادی که در قرن هفتم میلادی زندگی می کردند ناممکن به نظر می رسید.
اگر به خوبی به این آیات نگاه کنید می توان فهمید اطلاعاتی که قرآن داده است از سطح فهم مردم آن زمان بسیار بالاتر است. برای ارایه نظر جامع و کامل قرآن درباره موضوع آفرینش و رشد جنین باید آیات قرآن را با چینش منطقی دسته بندی کنید.
تقسیم سلولی که تمایز سلولی (یا انفلاق سلولی) عبارت بهتری برای آن است، به معنای تقسیم و تمایز سلول به دو قسمت مساوی است و این یک عمل اصلی فیزیولوژی است که به واسطه آن موجودات زنده تکثیر می ‌شوند لذا خداوند تعالی از خودش با صفت «برب ‌الفلق» نام برده است یعنی سبب زندگی و تکثیر آن و سوره ای را با نام «فلق» نامگذاری کرده است.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/92283/معجزه-قرآن-از-نظر-جنین-شناسی/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.