تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تالارهای پنهان در هرم بزرگ جیزه کشف شد

یک تیم بین­ المللی شامل باستان­ شناسان، فیزیکدانان و مهندسان موفق به یافتن ناحیه ای به طول ۳۰ متر در اعماق هرم بزرگ، یا هرم خوفو، یکی از قدیمی­ ترین و بزرگترین مقبره های روی کرۀ زمین، شدند.هرم بزرگ که در فلات جیزه، در زمان دودمان چهارم فرعونیان توسط فرعون خوفو ساخته شد، ۱۳۹ متر بلندی و ۲۳۰ متر عرض دارد. ۳ تالار در ارتفاعات مختلف این هرم وجود دارد که هر سه آنها تقریبا در یک راستا از بالا تا پایین هرم قرار دارند. این سه تالار شامل: ۱-تالار زیرزمینی ۲-تالار ملکه ۳-تالار پادشاه. این تالارها توسط دالان­ های مختلفی به یکدیگر متصل­ شده اند که مهم­­ترین آنها، دالان Grand Gallery می­ باشد.
تالار ملکه و پادشاه دارای ۲ شفت هوا (گذرگاه شیب­دار) هستند که عمل نقشه­ برداری از آنها توسط چندین ربات طی سال­ های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی انجام گرفت. تیمی از محققان ژاپنی، فرانسوی و مصری به منظور کسب اطلاعات بیشتر از ساختار داخلی هرم بزرگ، با استفاده از ذرات زیراتمی بنیادی به نام میون­، اقدام به تصویربرداری از این هرم کردند. این ذرات محصول جانبی جذب قسمتی از اشعه­ های کیهانی توسط سنگ­ می­ باشند.
محققان در این باره گفتند: «ذرات میون حاصل فعل و انفعالات میان اشعه­ های کیهانی و اتم ­های لایۀ بالایی جو زمین بوده که با سرعتی نزدیک به سرعت نور به زمین می­ رسند و مقدار شار ۱۰۰۰۰ بر مترمربع در هر دقیقه دارند. این ذرات بنیادی که “الکترون سنگین” نیز نامیده می­ شوند، همانند اشعه­ ایکس، که از بدن رد شده و امکان تصویربرداری از استخوان را فراهم می­ کند، قادرند قبل از جذب­ شدن، چند صد متر به درون سنگ نفوذ کنند.»
«آشکارسازهای میونی که با دقت بسیار بالا نصب شده ­اند (برای مثال، درون یک هرم، زیر مکان احتمالی یک تالار) می­ توانند مسیر حرکتی این ذرات را ثبت کرده و مناطق خالی و چگال، که میون ­ها با رسیدن به آنها جذب و یا منحرف شده ­اند را تشخیص بدهند. این چالش ما را مجاب می­ کند تا آشکارسازهای بسیار دقیق و با قابلیت جمع­ آوری مقادیر دادۀ مناسب تولید کنیم تا کنتراست یا وضوح تصاویر بیشتر شود.»
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.