تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

نحوه صحیح سوار شدن ماشین چگونه است؟

نحوه ی حرکت به سمت ماشین:
با توجه کامل به اطراف و دیگر استفاده کنندگان از راه عقب ماشین به سمت درب راننده ماشین نزدیک می شویم.
الف) بازکردن درب:
بعد از کلید انداختن و بازکردن قفل درب با دست چپ درب خودرو را طوری باز می کنیم که مزاحم عابرین پیاده و خودرو های عبوری نباشد.
ب) سوار شدن :
سوار شدن با پای راست انجام می شود ( نه با سر) پس اول قسمت سمت راست بدن وارد خودرو میشود و بر روی صندلی می نشینیم.
ج) پیاده شدن:
دسته ی درب را با دست چپ می گیریم و با دست راست دستگیره را گرفته و قبل از باز کردن درب پشت سر را نگاه می کنیم بعد از اینکه مطمئن شدیم خطری نیست درب را باز می کنیم، پای چپ را بیرون می گذاریم و بعد سر و بدن را بیرون می آوریم.
اگر حرف اول تمامی کارهایی را که بعد از نشستن و قبل از حرکت بایستی انجام شود کنار هم قرار می دهیم کلمه صکادرات ساخته می شود که به آن اعمال قبل از حرکت یا صکادرات می گوییم.
ص: صندلی،تنظیم صندلی و تامین میدان دید راننده
قسمت کفی صندلی که برای تنظیم آن با دست راست بالای فرمان را می گیریم و با دست چپ ضامن کفی صندلی را به سمت بالا می کشیم تا کفی صندلی آزاد شود (ضامن کفی در کنار پایه سمت چپ صندلی قرار دارد) و سپس خود را به سمت جلو و یا عقب می کشیم و بهترین حالت به این شکل استه که پاهای ما بایستی با یک زاویه ۹۰ درجه یا قائمه روی ترمز و کلاج قرار بگیرد.
وجود پشتی مناسب سر خطر آسیب دیدگی گردن را در موقع تصادف کم می کند. بنا بر این نسبت به تنظیم آن دقت نمایید.
تنظیم صندلی و تامین میدان دید راننده
با اهرم مخصوص،صندلی را آزاد کنید به نحوی که شرایط ذیل برای شما مهیا شود.
۱-به فرمان تسلط کامل داشته باشید.
۲-به پدال‌های گاز،ترمز و کلاج کاملاً مسلط باشید.
۳-به راحتی بتوانید دنده را تعویض کنید.
۴-احساس راحتی و تسلط بر اتومبیل را داشته باشید.
۵-میدان دید طبیعی شما تامین گردد.
ک: کمربند ایمنی
۱- بستن کمربند ایمنی
ابتدا به کمربند ایمنی که در کنار شانه چپ قرار دارد نگاه می کنیم سپس با دست راست سگک یا قلاب کمربند می گیریم و می کشیم تا همراه آن طناب کمربند نیز کشیده شود. دست چپ را از داخل طناب یا بند کمربند رد کرده طوری که بند کمربند از بالای شانه چپ مات رد شود در این حالت با دست چپ طناب یا بند کمربند را می کشیم و با دست راست قلاب کمربند را به سمت قفل کمربند هدایت می کنیم . قلاب را درون قفل قرار داده و فشار می دهیم تا قفل شود .
همچنین توجه داشته باشید سوار کردن کودکان زیر ۱۲ سال در صندلی جلو خودرو و همچنین در آغوش داشتن کودکان هنگام رانندگی ممنوع است.
۲- باز کردن کمربند ایمنی با دست راست ضامن قرمز رنگ قفل کمربند را فشار می دهیم تا قلاب آزاد شود سپس قلاب را به سمت چپ هدایت می کنیم تا خوب جمع شود.
آ: آینه ها
تنظیم آینه وسط
سر رو به جلو و بدن ثابت و حالت رانندگی باشد با گوشه چشم به آینه وسط نگاه می کنیم . شصت دست راست گوشه سمت راست و زیر آینه قرار می گیرد ۲ یا ۳ انگشت ( بسته به میزان قدرت مچ دست ) قسمت روی سمت راست آینه وسط قرار می گیرد طوری که فضای دید آینه را اشغال نکند.
آینه وسط را به سمت چشمان خود بر می گردانیم طوری که قالب دور آینه نوار دور شیشه بزرگ عقب با هم یکی شود و هیچ قسمت اضافی از سقف یا اتاق دیده نشود و تنها در این صورت می توان شعاع دید واقعی به عقب داشت.
تنظیم صحیح آینه بغل
آینه بغل بایستی دستگیره درب بغل را نشان دهد و یا اینکه ۱۰% آینه از قسمتی که به اتاق متصل است بایستی رنگ بدنه اتومبیل ما را نشان بدهد (البته به صورت کج)
د: دنده را خلاص می کنیم
حرف «د» در صکادرات حرف اول دنده می باشد پس از تنظیم آینه ها بایستی از خلاص بودن دنده مطمئن شویم کلاج را با پای چپ تا آخر فشار می دهیم و دسته دنده را به سمت وسط هدایت می‌کنیم تا در محوطه خلاص قرار گیرد. در محوطه خلاص دسته دنده به راحتی به سمت چپ و راست هدایت می کند برای اطمینان از خلاص بودن آن دسته دنده را سمت درب سمت راست فشار می دهیم در آخر سمت راست یک حالت فنر دسته دنده را بر می گرداند به این ترتیب وقتی فنر حس شد مطمئن می شویم که دنده خلاص (این فنر محوطه دنده عقب می باشد در تعریف دنده عقب می گوییم آخر فنر پایین جای دنده عقب می باشد)
ر: روشن کردن
حرف «ر» در صکادرات حرف اول کلمه روشن کردن و راهنما زدن می باشد برای روشن کردن باید مراحل آن را در سوئیچ بدانیم.
مرجله اول :ابتدا کلاج را دربا پای چپ فشار داده و در انتها نگه دارید . سپس دنده را در حالت خلاص قرار دهید
مرحله دوم: باید سوئیچ را به سمت جلو چرخانده تا چراغ خطر ترمز دستی و آمپرها در صفحه کیلومتر به کار افتد. این مرحله را اصطلاحا باز شدن سوئیچ می گویند .
مرحله سوم: در این مرحله سوئیچ حالت فنری به خود می گیرد که با فشار دادن آن به سمت جلو شروع به استارت خوردن اتومبیل می کند. در این مرحله روی سوئیچ با علامت START مشخص شده است.البته در خودروهایی با دنده اتوماتیک این مراحل وجود ندارند و استارت تنها توسط زدن دکمه مربوطه انجام میشود. باید مواظب باشیم به محض اینکه خودرو در حال روشن شدن است دستمان را از سوئیچ رها کرده تا از حال استارت زدن خارج شود . اگر در حالی که اتومبیل روشن شده باشد و ما هنوز سوئیچ استارت را گرفته باشیم موجب درگیر شدن دنده استارت شده و باعث خرابی میشود
آ:‌ آینه را نگاه می کنیم
پس از روشن کردن نوبت به ( آ ) دوم در صکادرات می رسد در این حالت آماده حرکت هستیم بایستی آینه هایی را که قبلا تنظیم کردیم را نگاه کنیم چون در آستانه حرکت کردن هستیم بایستی کاملا راه را چک کنیم تا خطری نباشد در ضمن جهت پوشش دادن به نقاط کور آینه سر را به سمت مورد نظر یک بار بر می گردانیم.
ت: ترمز دستی
حرف «ت» در صکادرات به معنای ترمز دستی می باشد، در این حالت انتقال ترمز انجام می دهیم یعنی ترمز پایی یا پدال ترمز را با پای راست فشار می دهیم و بعد از آن ترمز دستی را می خوابانیم (که به این کار انتقال ترمز می گوییم) برای پایین کشیدن ترمز دستی ابتدا ترمز دستی را به سمت بالا می‌کشیم ۱ سانتی متر کافی است همزمان ضامن نوک ترمز دستی را فشار داده و به پایین می بریم طوری که چراغ ترمز دستی که با علامت ! روی آمپر مشخص شده خاموش شود حال ما آماده حرکت هستیم چون قانون قبل از حرکت را انجام داده ایم و در آستانه انجام قانون حرکت هستیم.
توجه: وسیله نقلیه ای که در حال حرکت است نسبت به وسایل نقلیه متوقفی که در حال حرکت کردن به جلو یا عقب و گردش یا دور زدن هستند حق تقدم دارد.
چگونه فرمان را بگیریم
در حالت معمول رانندگی،نیمه بالای فرمان رامانند شکل نشان داده شده گرفته و آنرا ثابت نگهدارید.مخصوصا در زمانی که سرعت اتومبیل افزایش می‌یابد و همیشه برای عکس العمل مناسب با فرمان آماده باشید.هرگز دست خود را داخل فرمان قرار ندهید،چرا که در صورت بروز حادثه امکان مجروح شدن وجود دارد.سعی کنید از دو دست استفاده کنید که خودرو را راحت کنترل و در صورت مواجه با خطر در اندک زمانی عکس العمل لازم را نشان دهید.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/94501/نحوه-صحیح-سوار-شدن-ماشین-چگونه-است؟/
  • https://tarikhema org/info/94501/نحوه-صحیح-سوار-شدن-ماشین-چگونه-است؟/#:~:text=الف) بازکردن درب: بر روی صندلی می نشینیم
  • https://tarikhema org/info/94501/نحوه-صحیح-سوار-شدن-ماشین-چگونه-است؟/#:~:text=سر رو به جلو و دید آینه را اشغال نکند
  • https://tarikhema org/info/94501/نحوه-صحیح-سوار-شدن-ماشین-چگونه-است؟/#:~:text=سوار شدن با پای راست بر روی صندلی می نشینیم
  • https://tarikhema org/info/94501/نحوه-صحیح-سوار-شدن-ماشین-چگونه-است؟/#:~:text=ابتدا به کمربند ایمنی که طناب کمربند نیز کشیده شود
  • مراحل سوار شدن‌ماشین
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.