تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چطور بدون داشتن مدرک دانشگاهی شغل خوب پیدا کنیم؟

بعضی وقت‌ها آگهی‌های شغلی را می‌بینید که به نظرتان می‌آید که کاملا ایده‌آل و مناسب شما هستند. با این وجود، اگر در آگهی شغلی نوشته شده باشد که «ترجیحا دارای مدرک دانشگاهی» یا «داشتن مدرک دانشگاهی ضروری است» و شما لیسانس یا فوق‌لیسانس نداشته باشید، چه کار می‌کنید؟
هر ساله میلیون‌ها نفر با مدرک دانشگاهی لیسانس و فوق‌لیسانس از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند. البته اوضاع همیشه این گونه نبوده است. چندین دهه قبل، همه نمی‌توانستند به دانشگاه بروند. اما امروزه، به نظر می‌رسد که تقریبا همه افراد مدرک دانشگاهی دارند. به‌خصوص اگر بخواهید که یک شغل با درآمد بالا داشته باشید. چرا؟
بیشتر کارفرمایان، حتی بیشتر از قبل داشتن مدرک دانشگاهی را یک شرط ضروری و کلیدی برای استخدام در شرکت‌هایشان در نظر می‌گیرند. حتی در مواقعی که میزان نرخ بیکاری پایین باشد، به نظر نمی‌رسد که شرکت‌ها بی‌خیال مدرک دانشگاهی شوند.
موضوع امیدوارکننده این است که با استفاده از راه‌ها و روش‌هایی می‌توانید بدون داشتن مدرک دانشگاهی یک شغل خوب پیدا کنید، حتی اگر در آگهی شغلی نوشته شده باشد که «داشتن مدرک دانشگاهی ضروری است».
در حقیقت، بعضی از مدیران استخدام از این روش برای کم کردن فهرست متقاضیان شغل استفاده می‌کنند. اگر شما بتوانید نشان دهید که مهارت‌ها و سوابق لازم برای بر عهده گرفتن شغل را دارید، بعضی کارفرمایان می‌توانند نداشتن مدرک دانشگاهی را ندیده بگیرند.
از خودتان بپرسید: آیا می‌توانم از عهده این شغل بربیایم؟
پیش از ارسال رزومه و درخواست برای شغل، با دقت به شرایط آگهی شغلی نگاه کنید. توضیحات را بخوانید و هر مهارت یا سابقه «ضروری» و «لازم» را در نظر بگیرید. بعد از خودتان بپرسید، «آیا می‌توانم از عهده این شغل بربیایم؟»
اگر بیشتر مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای انجام این شغل را دارید اما فقط مدرک دانشگاهی ندارید، روزمه‌تان را ارسال کنید. همچنین به این نکته توجه کنید که اگر در آگهی شغلی جلوی مدرک دانشگاهی نوشته شده باشد «ترجیحا»، به‌جای «حتما»، آن وقت احتمال بیشتری دارد تا مدیر استخدام به درخواست‌های افراد بدون مدرک دانشگاهی نگاه کند.
با این حال، اگر مدرک دانشگاهی ندارید و بیشتر مهارت‌ها و سابقه کاری انجام شغل را هم ندارید، درخواست شغلی را ارسال نکنید. هیچ دلیل منطقی وجود ندارد تا وقت و انرژی‌تان را صرف ارسال درخواست برای شغلی کنید که مناسب شما نیست.
دوره‌های مهارت‌آموزی را بگذرانید
اگر امکان این را ندارید تا چهار سال در دانشگاه درس بخوانید و مدرک لیسانس بگیرید و یا دو سال از وقتتان را صرف کسب مدرک فوق‌دیپلم کنید، همیشه می‌توانید قدم‌های کوچکی در آموزشتان بردارید و مدیر استخدام را تحت تاثیر قرار دهید.
برای مثال، به این فکر کنید که دوره‌های مهارت‌آموزی را در آموزشگاه محل زندگی‌تان می‌گذرانید. سپس می‌توانید این دوره‌ها را در بخش «آموزش» رزومه‌تان بگنجانید. همچنین می‌توانید دوره‌های دارای مدرک را طی کنید و مدرک دوره‌های طی‌شده را در روزمه‌تان بنویسید. خیلی از دوره‌های دارای مدرک برنامه زمانی قابل انعطافی دارند و تعدادی از آنها نیز به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند.
همه این موارد به مدیر استخدام نشان خواهد داد که با اینکه شما فاقد مدرک دانشگاهی هستید، اما دارید دوره‌هایی را می‌گذرانید تا پیش‌زمینه آکادمیک خودتان را تقویت کنید. به همین ترتیب، این مورد شامل هر دوره آموزشی می‌شود که گذرانده‌اید. اگر دانشگاه رفته‌اید اما موفق به اخذ مدرک نشده‌اید، در روزمه‌تان عبارت «آموزش دانشگاهی» را درج کنید، یا فهرستی از دوره‌های مرتبط را بنویسید.
هر کاری می‌کنید، فقط دروغ نگویید. نگویید که مدرک دانشگاهی دارید، آن هم فقط در حالی که بخشی از واحد‌های دانشگاه را پاس کرده‌اید. کارفرمایان این موارد را با دقت بررسی می‌کنند و اگر دروغ گفته باشید، آنها می‌توانند پیشنهادشان را پس بگیرند و یا حتی شما را اخراج کنند.
مهارت‌هایتان را با شرایط شغل تطبیق دهید
وقتی که اصلا مدرک دانشگاهی ندارید، به شکل دیگری نشان دهید که برای این شغل صلاحیت و توانایی لازم را دارید. بهترین راه برای انجام این کار این است مهارت‌هایتان را با شرایط شغلی تطبیق دهید و هماهنگ کنید.
این مورد شامل هر کلیدواژه‌ای در فهرست شرایط شغلی است، به‌خصوص کلیدواژه مهارت. برای مثال، اگر در شرایط شغلی نوشته شده که باید «تجربه تحلیل داده» را داشته باشید، می‌توانید در رزومه‌تان بنویسید که چند سال سابقه کار در زمینه تحلیل داده را دارید و یا نام شرکت‌هایی که در آنها کار کرده‌اید را در بخش سوابق کاری درج کنید.
تا جایی که می‌توانید شبکه‌سازی کنید و با افراد ارتباط برقرار کنید
شبکه‌سازی وقتی که برای شغلی درخواست می‌فرستید و مدرک دانشگاهی ندارید، روش مهمی برای رسیدن به مصاحبه شغلی است. وقتی که رزومه را ارسال می‌کنید، به هر کسی که در آن شرکت می‌شناسید، زنگ بزنید. بگذارید آنها بدانند که برای شرکت رزومه فرستاده‌اید و از آنها بخواهید که برایتان توصیه‌نامه‌ای بنویسند و یا به مدیر منابع انسانی سفارشتان را بکنند. در درخواست شغلی‌تان درج کنید که با آن شخص شاغل در شرکت درباره شغل حرف زده‌اید.
می‌توانید این کار را وقتی که شغلی را برای شروع پیدا نمی‌کنید هم انجام دهید. با هر کسی که می‌شناسید تماس بگیرید و از آنها بپرسید که آیا می‌توانید راجع به صنعت و یا راجع به جستجوی شغلی و کاریابی حرف بزنید. این کار می‌توانید به شما در آغاز کردن شغلتان کمک کند.
مثبت فکر کنید
در درخواست شغل خیلی روی نداشتن مدرک تمرکز نکنید. جمله‌های مانند «می‌دانم که مدرک لیسانس ندارم، اما…» فقط نداشتن مدرک را بزرگ می‌کند. در عوض، روی مهارت‌هایی که دارید تاکید کنید و توضیح دهید که سابقه کاری‌تان شما را واجد صلاحیت استخدام و اشتغال می‌کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.