تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

غذاهای مخصوص افطار کدامند؟

آش رشته
آش رشته از اصیل‌ترین و پرطرفدارترین آش‌های ایرانی و غذایی کامل و مغذی است که اگر به مقدار کم مصرف شود، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای سفره افطار باشد و رنگ و لعابی دوچندان به دورهمی‌های خانوادگی بدهد.
آش عباسعلی کرمانشاهی
آش عباسعلی کرمانشاه که اغلب در ایام ماه مبارک رمضان در سر سفره‌های افطار قرار می‌گیرد، از ترکیب گوشت، حبوبات و سبزیجات تهیه می‌شود و شباهت بسیاری به آش شله قلمکار دارد.
مواد لازم:
نصف پیمانه نخود
نصف پیمانه لوبیا سفید
نصف پیمانه لوبیا قرمز
نصف پیمانه عدس
نصف پیمانه برنج
سه عدد پیاز
یک‌چهارم پیمانه گندم پوست‌کنده یا بلغور
۴۰۰ گرم گوشت گوسفندی بدون استخوان (دنده، گردن، ران یا سردست)
۵ حبه سیر (اختیاری)
نصف پیمانه زعفران دم‌کرده
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
نعناداغ و روغن کرمانشاهی به میزان لازم
طرز تهیه آش عباسعلی کرمانشاهی
حبوبات (نخود، لوبیا سفید، لوبیا قرمز)، گندم پوست‌کنده یا بلغور را از شب قبل خیس کرده و آب آن را چند بار عوض کنید. حبوبات را جداگانه بپزید، با هم مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. لوبیا چیتی نیز طعم خوبی به این آش می‌دهد که در صورت تمایل می‌توانید از آن نیز استفاده کنید. برنج و عدس را از حدود سه ساعت قبل بخیسانید. گوشت را همراه با یک پیاز خردشده و زردچوبه تفت دهید و بعد با آب کافی بپزد. اگر مایل به استفاده از گوشت با استخوان هستید، مقدار آن را دو برابر کنید. وقتی گوشت پخت، آن را بکوبید یا ریش‌ریش کنید و همراه با آب گوشت به حبوبات بیفزایید. برای کش‌دارشدن آش باید مقداری از حبوبات را بکوبید یا چرخ کنید تا لعاب آش نیز بیشتر شود. از این مرحله به بعد آش را مرتب هم بزنید تا مواد به خورد هم بروند و کش‌دار شوند.
پیاز را خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید و پس از اینکه طلایی شد؛ به آن زردچوبه، فلفل و نمک بزنید. نعناداغ را می‌توانید جداگانه درست کنید یا در همین لحظه به پیاز سرخ‌شده بیفزایید و حرارت را خاموش کنید تا نعناع نسوزد. مقداری از پیازداغ و نعناداغ را برای تزیین کنار بگذارید و مابقی را در آش بریزید. سیر را نیز خرد کرده و در روغن سرخ کنید و مقداری از آن را به آش بیفزایید. در اواخر پخت می‌توانید قدری روغن کرمانشاهی و زعفران دم‌کرده به آش اضافه کنید. وقتی آش جا افتاد، آن را با پیازداغ، سیرداغ و نعناداغ تزیین و سرو کنید.
سوپ جو
سوپ جو، یکی از ساده‌ترین سوپ‌های سنتی ایرانی است که به‌عنوان پیش غذای ساده و مقوی خیلی سریع درست می‌شود و می‌تواند یک وعده غذای کامل، به‌خصوص در ماه مبارک رمضان باشد. سوپ جو خواص فراوانی دارد و نه‌تنها به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند، بلکه برای کاهش وزن، مبتلایان به پوکی استخوان، سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، تقویت معده و روده، تقویت سیستم ایمنی بدن، خون‌سازی و غیره نیز مفید است.
سوپ ورمیشل
سوپ ورمیشل یا سوپ رشته فرنگی، یکی از سوپ های مقوی و خوشمزه برای افطار است که باید یک بار امتحان کنید.
مواد لازم برای ۴ نفر:
یک عدد پیاز بزرگ
۲۵۰ گرم سینه مرغ
۲ عدد هویج متوسط
یک عدد گوجه‌فرنگی بزرگ
یک پیمانه رشته ورمیشل خردشده
یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
جعفری و لیمو ترش برای تزیین
طرز تهیه سوپ ورمیشل
ابتدا سینه مرغ را همراه کمی زردچوبه و نمک بپزید و بعد آن را خرد کرده یا ریش‌ریش کنید. در ادامه پیاز را نگینی یا خلالی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. پیاز که نرم شد، زردچوبه، فلفل سیاه، رب گوجه‌فرنگی و مرغ ریش‌شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. در ادامه چهار پیمانه آب جوش در قابلمه بریزید و وقتی آب جوش آمد، زیر آن را کم کنید. حالا پوست گوجه‌فرنگی را بگیرید و ریز خرد کرده یا رنده کنید. هویج و سیب‌زمینی را نیز پوست بگیرید و به‌صورت مکعبی خرد کنید. پس از ۲۰ دقیقه گوجه، هویج و سیب‌زمینی را در سوپ بریزید. وقتی که هویج و سیب‌زمینی پخت، رشته‌های خردشده ورمیشل را اضافه و سوپ را مخلوط کنید تا مواد آن یکدست شوند و رشته‌ها به هم نچسبند. رشته‌ها در مدت حدود ۱۵ دقیقه می‌پزند و به غذا لعاب می‌دهند. سپس می‌توانید سوپ را در ظرف موردنظرتان بکشید و با لیموی تازه و جعفری خردشده تزیین و سرو کنید.
در دستور اصلی سوپ ورمیشل از قارچ استفاده نمی‌شود؛ اما در صورت تمایل می‌توانید ۲۰۰ گرم قارچ را نگینی یا ورقه‌ای خرد کرده و همراه سایر سبزیجات به سوپ بیفزایید.
آش شله قلمکار
آش شله قلمکار جزو معروف‌ترین آش‌های ایرانی است که در تهیه آن گوشت به کار می‌رود و از همین رو یک وعده غذایی کامل با ارزش غذایی بالا به حساب می‌آید.
آش شله ‌قلمکار نه‌تنها مواد اولیه متعددی دارد، بلکه مدت‌زمان پخت آن طولانی است و در نتیجه بیشتر به‌عنوان نذری‌ یا برای سفره‌های افطاری تهیه می‌شود. این آش خوشمزه برای کودکان در حال رشد و افراد مبتلا به کم‌خونی مناسب است و به غضروف‌سازی در بدن، تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی و افزایش انرژی و تقویت بدن در ایام روزه‌داری کمک می‌کند.
سوپ سبزیجات
سوپ سبزیجات یکی از انواع سوپ‌های خوشمزه‌ای است که می‌توانید برای وعده افطار تدارک ببینید؛ ضمن اینکه غذای مناسبی برای رژیم‌های گیاه‌خواری محسوب می‌شود.
مواد لازم برای ۴ نفر:
یک پیمانه هویج
نصف پیمانه پیازچه
یک پیمانه فلفل دلمه
۳ پیمانه گوجه‌فرنگی
یک پیمانه کرفس
یک پیمانه قارچ
نصف پیمانه نخود سبز
یک پیمانه مرغ پخته
۲ قاشق غذاخوری آرد
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
یک‌دوم لیتر آب مرغ
طرز تهیه سوپ سبزیجات
سبزیجات (هویج، پیازچه، فلفل دلمه، گوجه‌فرنگی، کرفس، قارچ) را خرد کنید و ابتدا هویج و کرفس را در روغن زیتون تفت دهید تا کمی نرم شوند. بعد قارچ، پیازچه و فلفل دلمه را بیفزایید و وقتی که تفت خوردند، گوجه و نخود سبز را اضافه کنید. در نهایت آرد را در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. حالا آب مرغ را به این مواد بیفزایید و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید. در ادامه حرارت را کم کنید تا مواد به‌طور کامل پخته شوند. سپس مرغ پخته را به‌صورت مکعبی یا ریش‌ریش درآورید و همراه با نمک و فلفل و دارچین در سوپ بریزید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد سوپ حاضر می‌شود.
سوپ شیر
سوپ شیر یا سوپ سفید، پیش‌غذایی بین‌المللی است که طرفداران بسیاری بین ایرانی‌ها دارد، به همین دلیل در مهمانی‌ها و مجالس رسمی تهیه و سرو می‌شود. این سوپ که قدمتی بالغ بر چندین قرن دارد و اصالت آن به کشورهای ایتالیا و فرانسه می‌رسد، گزینه مناسبی برای پیش‌غذا یا شام سبک و همین طور غذای مفیدی برای کودکان به حساب می‌آید. بی‌شک ترکیب شیر و خامه با جو، مرغ و قارچ، سوپی فوق‌العاده لذیذ ایجاد می‌کند که می‌تواند زینت‌بخش سفره‌های افطار شما شود.
آش ماست
مواد لازم:
یک عدد سینه مرغ
یک پیمانه برنج
نصف پیمانه لپه
یک پیمانه شوید خردشده
۵ حبه سیر
یک قاشق چای‌خوری زردچوبه
نمک و فلفل به میزان لازم
یک کیلو ماست
پیازداغ و نعناداغ برای تزیین
طرز تهیه آش ماست
لپه را از چند ساعت قبل خیس کنید و بعد بپزید. مرغ را نیز همراه با یک عدد پیاز کوچک، هویج و نمک آب‌پز کرده و سپس آن را تکه‌تکه کنید. برنج (ترجیحا برنج نیم‌دانه) را بشویید و با حدود سه پیمانه آب روی حرارت بگذارید تا کاملا پخته شود و لعاب بیندازد. سیر، زردچوبه، نمک و فلفل را بکوبید و همرا با شوید خردشده و لپه پخته به برنج اضافه کنید.
آش را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. ۱۵ دقیقه بعد نوبت به افزودن مرغ به آش می‌رسد. مقدار کمی روغن در غذا بریزید یا از روغن پیازداغ استفاده کنید و اجازه دهید که آش جا بیفتد. بعد آن را از روی حرارت بردارید و ماست را هم بزنید و در آش بریزید. اگر قبل از ریختن ماست در آش، آن را هم بزنید، احتمال بریده‌شده ماست کاهش می‌یابد. کمی روی حرارت بگذارید و بعد با پیازداغ و نعناداغ تزیین کرده و نوش جان کنید. این آش سبک برای افطار را حتما در برنامه ماه رمضان خود بگنجانید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.