تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

بهترین جاذبه های گردشگری اردبیل کجاست؟

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی اردبیل که می توانید از آن دیدن کنید بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی است. این بقعه از جمله آثاری است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو هم این بقعه ثبت شده است. این مجموعه بسیار نفیس و با ارزش که در نوع خود مجموعه ای بی نظیر محسوب می شود و قسمت های مختلف از قبیل چینی خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه، چراغ خانه و حرمخانه را در خود جای داده است. این جاذبه در میدان عالی قاپو اردبیل قرار دارد و مدفن «شیخ صفی‌الدین»، موسس فرقه‌ی صفویه است که پس از فوت ایشان در سال ۷۵۳ هجری قمری، به همت «صدرالدین موسی»، فرزند وی ساخته شد.
آدرس: اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
موزه چینی خانه اردبیل
از دیگر جاذبه های گردشگری اردبیل، موزه چینی خانه است که دارای ۴ قرن قدمت می باشد. این موزه سمت شرقی رواق اصلی مجموعه شیخ صفی الدیل اردبیلی است و طراح آن یکی از مشاهیر و دانشمندان دوران حکومت صفویان به نام شیخ بهایی بوده است. این موزه تالاری است که از چهار شاه نشین و طاق نما تشکیل شده است و برای ساحخت آن از مقرنس های رنگی و نقوش زیبای اسلیمی استفاده شده است. اما به غیر از این موارد آنچه که باعث جذابیت این موزه شده استحکام بالای آن در هنگام وقوع زلزله است.
آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو مجموعه تاریخی فرهنگی شیخ صفی
دریاچه شورابیل معروف ترین جاذبه ی طبیعی اردبیل
یکی از معروف ترین جاذبه گردشگری اردبیل که هر مسافری در سفر به سمت این شهر باید از آن دیدن کند، دریاچه شورابیل است. این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی متنوعی نظیر قایق رانی، پیست دو و میدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش، هتل های مجهز و زیبا، مجموعه شهر بازی برای بچه ها، رستوران در وسط دریاچه است. برای دسترسی به این دریاچه باید به ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل بروید.
پیشنهاد می کنیم که قبل از اینکه به سمت دریاچه شورابیل در اردبیل بروید، مطلبی که به طور اختصاصی درباره آن نوشته ایم را مطالعه کنید.
آدرس: شهر اردبیل، بزرگراه میلاد
پل معلق مشگین شهر بهترین مکان های دیدنی اردبیل
یکی از بزرگترین پل های معلق در جهان، پل معلق مشگین شهر است که در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی بر روی یک پارک جنگلی مشگین شهر نیز واقع شده است. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده است و دانش ساخت آن کاملا بومی بوده است. این پل یکی از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی اردبیل است، اگر ترس از ارتفاع ندارید رفتن به سمت آن به شدت پیشنهاد می شود.
آدرس: اردبیل، مشگین شهر، منطقه نمونه گردشگری نور سبلان
قلعه قهقهه، زندان چهره های معروف سیاسی تاریخ، جاذبه های گردشگری اردبیل
بین روستای گنچویه و قره آغاج یکی از جذاب ترین مکان های تاریخی اردبیل به نام قلعه قهقهه نیز قرار دارد. این قلعه از آثاره دوره حکومت صفویه محسوب می شود و به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهم در آن زمان نظیر شاهزادگان صفوی بوده در طول تاریخ از شهرت بالایی برخوردار است.
آدرس: اردبیل، مشگین شهر، ۸۵ کیلومتری شمال شرقی مشکین شهر
عجیب ترین گورستان تاریخی اردبیل
یکی از مکان های دیدنی اردبیل که در سفر به سمت این شهر پیشنهاد می کنیم حتما از آن دیدن کنید، یک گورستان تاریخی عجیب است. این گورستان تاریخی که به شهر یری معروف است در ۳۱ کیلومتری شرق مشکین شهر قرار دارد و وسعت آن به ۴۰۰ هکتار می رسد. قدمت قلعه و معبد به ۱۴۵۰ پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزاره پیش از میلاد می رسد.
جنگل فندقلو مشرف به گردنه حیران
در سمت شمال غربی اردبیل یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبیعی این شهر به نام جنگل فندقلو نیز قرار دارد. این جنگل در سمت شمال غربی کشور قرار دارد و جز بهترین گزینه های موجود برای گذراندن تعطیلات تابستان محسوب می شود. برای رسیدن به این جنگل باید به ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل و ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین بروید.
غار یخگان، بازدید از یک جاذبه ی هیجان انگیز در اردبیل
در ۷۷ کیلومتری شهر خلخال در ضلع غربی رشته کوه های ماسوله داغ (تالش) غاری به نام یخگان در ارتفاعات ۲۴۰۰ متری قرار دارد. این مساحتی برابر با ۱۱۰۰ متر دارد و دارای دو دهانه با اختلاف حدود ۲۵ کیلومتر است و قطر دهانه ورودی اصلی آن حدود نیم متر است. لازم به ذکر هست که بگوییم حوضچه آبی به عمق ۲۰ سانتی‌متر و در ارتفاع ۱/۵ متری در کف غار تشکیل شده است.
مسجد جامع اردبیل از مناطق گردشگری اردبیل برای مسافران
هر کدام از شهرهای این یک مسجد جامع دارد که محل تجمع مردم در گردهمایی های بزرگ می باشد. استان اردبیل هم از این قاعده خارج نیست و یک مسجد جامع یا جمعه مسحد دارد که از جمله جاذبه های مذهبی این منطقه به شمار می رود و دارای قدمت طولانی متعلق به دوران سلجوقیان می باشد. آنچه که در اسناد تاریخی آمده مشخص می کند که در گذشته این مسجد مکان آتشگاه بوده که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد و بعد از آن اسلام در قرن پنجم هجری وارد ایران شد این مکان را تبدیل به مسجد جامع یا جمعه مسجد امروزی کردند. قسمت اصلی مسجد جامع در بخش زیرین گنبد یا «گنبدخانه»، قرار دارد که دارای مساحت زیادی است.
آدرس: اردبیل، شمال شرق شهر اردبیل، بین محله‌های پیر شمس‌الدین و عبدالله شاه
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.