تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان کجاست؟

در سیستان آثار تاریخی بسیاری از جمله «قلعه سام»، «قلعه مچی»، «آسیاب های بادی»، «قلعه رستم»، «زاهدان کهنه»، «مناره قاسم آباد» و «آتشکده کرکویه» وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.
در کنار بازدید از آثار تاریخی برای استراحت می توانید در زابل سری به دریاچه هامون و پارک «چاه نیمه» بزنید.
سرزمین باستان
یک باور قدیمی می گوید سیستان و بلوچستان یازدهمین سرزمینی است که اهورامزدا آفریده است. این سرزمین باستانی در ادوار مختلف دارای اسامی گوناگون بوده است:سیوستان، سکستان، سیستن، ماساژت، آریا پلیس، درانگیانا، زرنگ، زرنج، نیمروز یا نصف النهار، زاول، زابل و ده ها نام دیگر.
فواره های گِلی
گلافشان یکی از شگفت انگیز ترین پدیده های سیستان و بلوچستان است. سه گل افشان این منطقه در «دشت کهیر» واقع شده که دوتای آن ها به شکل تپه و دیگری به شکل آتشفشان است.
ناف دریا
مردم محلی به این نوع پدیده ناف دریا یا بولوبولو می گویند. در هنگام فعالیت گل افشان ها صداهایی شبیه شلیک تفنگ به گوش می رسد. ارتفاع گل افشان های چابهار یا گل فشان تنگ، حدودا۲۰ متر و قطر دهانه آن ۱۲ متر است.
بعضی گل افشان ها از دامنه های خود نیز گل متصاعد می کنند اما گل افشان تنگ تنها از دهانه خود این عمل را انجام می دهد.
شهر باستانی ۵هزار ساله
شهر سوخته سیستان و بلوچستان قدمت اش به ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.
ساحل صخره ای (دریای بزرگ)
در این ساحل پدیده موج فشان را می توان دید. در فصل مرداد و مصادف با وزش بادهای موسمی ارتفاع این امواج به ۱۵ متر می رسد.
روستای تیس
روستای تیس با قدمتی حداقل ۲۳۰۰ ساله در دوران هخامنشیان از بندر های مهم ایران در دریای مکران بود. این روستا در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و درناحیه ای کوهپایه ای در شمال غربی چابهار واقع شده است. عکس از قبرستان جن ها.
قبرستان جن ها
در روستا تیس مقبره‎های جنانی گچ که به باور محلی ها محل سکونت جن ها بوده و «پیل بند» و «غارهای بان مسیتی» و نقاشی های عجیب و غریب آن، دیدنی است. چاه باستانی «تیس کوپان» و گورهای مرموز «تپه نهادی» هم از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است.
غارهای سه گانه
در دامنه کوه شهبازبند، حدود ۲۵ متر بالا تر از سطح زمین، دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در کنار هم قرار دارند که این سه غار را مردم بومی «بان مسیتی» می گویند.
در زبان بلوچی، «بان» مرد صالح و خداپرست و تارک دنیا و «مسیتی» معبد و پرستشگاه خوانده می شود. روی دیوارهای سه طرف گنبد، با جوهر قرمز و بنفش، خطوط و علاماتی نقش بسته که بیشتر به خط «گجراتی» و خطوط هندی شباهت دارد.
چابهار
چابهار آب و هوایی بهاری و گرم دارد. حتی در فصل زمستان نیز کشت انواع محصولات کشاورزی ممکن است. ‎
شهر نیشکر
قصرقند در زمان گذشته به گنداوگ معروف بود و به مرور زمان به گنج آور تغییر نام داد. در زمان هجوم پرتغالی ها، کشت نیشکر رواج یافت. از آنجایی که نیشکر ماده اولیه تولید شکر بوده نام گنج آور به قصرقند تبدیل شده است.
بنا های تاریخی
قصرقند یکی از قدیمی ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه کاجو کیاکور و نیز وجود چندین قنات پر آب و نیز خاک مناسب، بسیار مستعد برای کشاورزی بود.
به لحاظ تجارت و بازرگانی محصولات عمده قصر قند همچون نیشکر و نوعی قند قرمز، چرم و پوست به مراکز بزرگ آن روزگار همچون بابل و بین النهرین صادر می شد. عکس:بقایای قلعه قصر قند – دوره صفوی
رودخانه های فصلی
رود خانه کاجو در زمان بارندگی. چندین رودخانه فصلی در سیستان و بلوچستان جاری است.
هامون
دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. این دریاچه از سه دریاچه کوچک تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را که تشکیل می دهند.
موج سواری در سواحل چابهار
در سال ۱۳۹۱ یک دختر ۲۶ ساله موج سوار ایرلندی در سواحل چابهار در استان سیستان و بلوچستان موج سواری کرد. وی از این سفر مجموعه عکس هایی را منتشر کرده است. این منطقه می تواند برای موج سواری و غواصی مورد توجه گردشگران قرار گیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.