تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

شیرینی‌ های سنتی استان قم چیست؟

همانگونه که می‌دانید، در سراسر ایران، شهر قم را به شیرینی‌های مخصوص آن که از جمله‌ی آن‌ها سوهان، حلوا و ارده است، می‌شناسند. همانگونه که پیشتر گفته شد، همه‌ی مردم ایران و جهان، سوهان را از شیرینی‌های سنتی استان قم می‌دانند. خوراکی که قدمت آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. به نظر می‌رسد، نام این خوراکی خوشمزه و لذیذ به صورت اتفاقی و به بیان یکی از مسئولان دوران قاجار، بر آن گذاشته شد؛ درحالیکه تا پیش از آن، همه‌ از سوهان به عنوان نوعی حلوا و غذایی بسیار مقوی یاد می‌کردند که با استفاده از جوانه‌ی گندم تهیه می‌شد.
امروزه تنوع جالبی از سوهان در این شهر طبخ می‌شود که در نوع خود، جالب و بسیار دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد. سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان لقمه‌ای، سوهان تخته‌ای، سوهان بادامی، سوهان آجیلی، سوهان گزی، سوهان کره‌ای و… تنها بخشی از سوهان‌هایی است که در استان قم تهیه و به مصرف عموم می‌رسد. کم‌تر گردشگری است که پس از سفر به این شهر تاریخی و قدیمی، از این شیرینی بی‌نظیر برای سوغات دوستان و آشنایان خود، تهیه نکند.
سوهان عسلی
در استان قم، سوهان عسلی همانند انواع دیگر این شیرینی پرطرفدار، از مصرف بالایی برخوردار است. تهیه‌ی آن به آسانی و بدون صرف زیاد وقت صورت می‌پذیرد. تنها کافی است با مقداری شکر، عسل، روغن، خلال بادام، زعفران، هل و خلال پسته برای پختن این شیرینی لذیذ، اقدام کنید. در فصل سرد سال، میل کردن سوهان عسلی با یک نوشیدنی داغ، واقعا دلچسب خواهد بود. نوش جان.
سوهان بادامی
یکی از انواع سوهان طبخ شده در استان قم به شمار می‌آید. این خوراکی دوست‌داشتنی معمولا در ایام نوروز و در میهمانی‌های خانوادگی و دوستانه تهیه می‌شود. مردم این استان برای طبخ سوهان بادامی از شکر، زعفران، مغز بادام خلال شده، مغز پسته‌ی خرد شده، روغن و پودر نارگیل استفاده می‌کنند. به راحتی می‌توان این شیرینی را در منزل تهیه کرده و با نوشیدن فنجانی چای تازه دم، از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت برد.
سوهان کنجدی
کنجد به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد، خود به تنهایی یکی از مواد مورد نیاز و تامین‌کننده‌ی انرژی و مواد مغزی بدن انسان به شمار می‌آید. بنابراین کارشناسان غذایی به مصرف این ماده‌ی مفید غذایی، تاکید بسیار دارند. خوشبختانه در استان قم، سوهان کنجدی از طرفداران بسیاری برخوردار است. شیرینی که در اکثر قندان‌های خانه‌های مردم این استان، به چشم می‌خورد. کنجد، شکر، پودر پسته، زعفران و پودر هل از مواد اصلی در تهیه‌ی سوهان کنجدی محسوب می‌شوند. توصیه می‌کنیم که این خوراکی دوست‌داشتنی را حتما در منزل تهیه و نوش جان کنید.
حلوا
در برخی از نقاط کشور، تنوع جالبی از انواع حلوا تهیه و طبخ می‌شود. شاید کم‌تر کسی باشد که بداند این خوراکی لذیذ، از جمله شیرینی‌های سنتی و محلی استان قم بوده و به مرور زمان در سایر نقاط ایران، به تهیه و پخت آن پرداختند. امروزه تهیه‌ی انواع حلوا در استان قم بسیار کم‌تر از گذشته صورت می‌پذیرد و مردم این استان برای تهیه‌‌ی آن، به برخی از شهرهای استان مرکزی، مراجعه می‌کنند.
نان‌شیرینی محلی قم
نان‌شیرینی یکی از نان‌های پرطرفدار استان قم به شمار می‌آید. در ایام نوروز بازار طبخ و فروش آن داغ داغ است. شیرینی‌پزهای استان قم، با استفاده از روغن، شیر، شکر، کنجد و زعفران این شیرینی لذیذ را طبخ می‌کنند. شیرینی با عطر نان و طعم کنجد در نوع خود بسیار خوشمزه و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.