تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چرا در مملکت ما با وجود این همه مراسم معنوی باز هم مردم به سمت فساد اخلاقی و اقتصادی کشیده می شوند؟

باید توجه داشته باشید که خداوند انسان را موجودی دو بعدی آفریده است و دنیا محل امتحانی است تا سره از ناسره تشخیص داده شود ﴿ الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ ﴾ ملک/۲ همان که مرگ و زندگى را بیافرید تا شما را بیازماید که کدامتان به عمل نیکوتر است، و او شکست ناپذیر آمرزنده است‏. در این هدف کل انسانها در طریق امتحان و دوراهی هستند. در این راه اعمالی هستند که افراد را در انتخاب کار صحیح از ناصحیح کمک می‌کنند و انسان را به انجام افعالی که مورد رضای خداوند هستند تشویق و از آنچه که او نهی کرده است باز می‌دارند ﴿ إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ﴾ عنکبوت/۴۵ نماز و عبادات و ارتباط با پروردگار از این جمله است از رسول اکرم نقل است که در مورد جوانی از او سوال شد که نماز می‌خواند اما در عین حال کارهای ناشایستی نیز انجام می‌دهد فرمود او را واگذارید که نماز او جلودار او خواهد بود و دیدند چنین شد آن جوان از کارهای ناپسند دست برداشت. شهادت شهدا نیز از این گونه عوامل است که در زیارت قبور شهدا می‌خوانیم «طبتم و طابت الارض التی فیها دفنتم» شما پاک هستید و سرزمینی که در آن دفن شدید نیز پاک گردانید
بنابراین آنچه که ذکر کردید تا حدود زیادی مانع فردی از ارتکاب فساد اخلاقی و … هستند. اما در اینجا چند نکته هست که باید به آنها توجه کرد:
۱. نکته اول این که دنیا دوره امتحان است و همه در معرض گناه و خطا هستند و شیطان قسم خورده ای به نام ابلیس در کمین نشسته که آبروی افراد را به هر نحوی است نزد مردم یا خداوند ببرد. ﴿ فَبِعِزَّتِکَ َلأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ﴾ گفت: پس به عزت تو سوگند که بى‏تردید همه‏شان را گمراه خواهم کرد. و در این راه از تزیین دنیا و غفلت مردم سوء استفاده می‌کند. ابلیس خود ششصد هزار سال عبادت کرده بود که حضرت امیرالمومنین علیه السلام درباره او می‌فرماید «فاعتبروا بما کان من فعل اللّه بإبلیس إذ أحبط عمله الطّویل وجهده الجهید، و کان قد عبداللّه ستّه آلاف سنه، لا یدری أمن سنی الدّنیا أم من سنی الآخره عن کبر ساعه واحده. از آنچه خداوند نسبت به ابلیس انجام داد عبرت گیرید، زیرا اعمال فراوان و کوششهای مداوم او را با تکبر از بین برد، او شش هزار سال عبادت نمود که معلوم نیست از سالهای دنیاست یا آخرت، اما با ساعتی تکبر همه را نابود کرد» نهج البلاغه خطبه قاصعه/۲۳۴
۲. دومین نکته این است که عمل برخی افراد را نمی‌توان به کل جامعه نسبت داد اگر افرادی در جامعه دنبال فساد اخلاقی و اقتصادی هستند این گناه همان افراد است اصلا تصور زندگی در جامعه ای که نه تنها اکثر افراد بلکه عده قابل توجهی از آنها در پی فساد باشند، ممکن نیست جامعه ما به نسبت از امنیت اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و آن عده ای که در جامعه ما گرفتار فساد می‌شوند از اهل عبادات و توجه به پروردگار نیستند. اما عبادات و ارتباط با خداوند در کمیت و درجه آلودگی به فساد همان افراد نیز تاثیر کاهنده ای دارد طبق گزارشهایی که هر ساله نیروی انتظامی کشور ارائه می‌دهد این نیرو در ماه رمضان با کاهش محسوس جرم و جنایت در کشور روبروست.
۳. تحت تاثیر قرار گرفتن برخی از جوانان و تهاجم فرهنگی دشمن و تاثیر هژمونی مادی گرایی در دنیا که متاسفانه در ایران نیز تا حدی رسوخ کرده عاملی است که افزایش جرمهای اخلاقی و فساد اقتصادی را به دنبال دارد به عنوان نمونه گزارشی از یکی از سایتهای خبری کشور منتشر شد که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد هالیوود، مرکز گسترش فحشا و ایدز در جهان است یک تیم از برجسته‌ترین پزشکان بین‌المللی بنا بر گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، صنعت سینمای آمریکا (هالیوود) را بزرگ‌ترین مرکز تبلیغ رفتارهای ناسالم جنسی و مواد مخدر معرفی کرده است.
به گزارش «ورلد نیوز» در این گزارش با استناد به تحلیل محتوایی دویست فیلم مشهور هالیوود که میلیاردها بیننده در سراسر جهان را به خود جلب کرده است، تبلیغ رفتارهای نامشروع و ناسالم و منحرف جنسی در اکثر قریب به اتفاق، فیلم‌های مذکور را در کنار نمایش صریح و تبلیغ‌گونه استعمال مواد مخدر توسط ستاره‌های هالیوود، عامل بسیار تأثیرگذاری در توسعه ایدز، بیماری‌های جنسی و اعتیاد دانسته است.
این پزشکان در مجله پزشکی «رویال سوسایتی» گفته‌اند که فیلمسازان باید در انعکاس پیامدهای رابطه جنسی ناسالم و استفاده از مواد مخدر نهایت تلاششان را بکنند.
«گوناسکرا» از کالج بهداشت عمومی دانشگاه سیدنی می‌گوید: صنعت فیلم بر طرز فکر و فهم میلیاردها انسان در جهان تأثیرگذار است. هم‌زمان با پدیده جهانی شدن و توسعه فناوری‌های رسانه‌ای داخل منزل فیلم‌های سینمایی برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان جهانی قابل دسترسی بوده و مدارک معتبری، دال بر این‌که رسانه‌های تفریحی و سرگرمی روی رفتار انسان‌ها اثر می‌گذارد وجود دارد. به غیر از فیلم‌های انیمیشنی، در ۸۷ فیلم بررسی‌شده، ۵۳ قسمت سکس بوده که تنها در یک مورد از آنها ارتباط جنسی سالم وجود داشته است و ۹۸ درصد آن، روابط ناسالم بوده‌اند.
البته علت اصلی اعتراض پزشکان شیوع بیماری ایدز و بیماری‌های جنسی بوده به همین خاطر به استفاده از الکل، مواد مخدر و دخانیات در فیلم‌ها اشاره کرده‌اند. در ۶۳ درصد فیلم‌ها از سیگار و در ۳۲ درصد فیلم‌های مذکور از مشروبات الکلی و ۷ درصد از مواد مخدر غیرتزریقی استفاده شده است.
تحقیقات پزشکان، نشان داده که در این فیلم‌ها به هیچ عنوان در مورد عواقب مهم روابط جنسی ناسالم مثل ایدز، انتقال بیماری و بارداری ناخواسته، اطلاع‌رسانی نشده است و در ادامه گفته‌اند که روابط اجتماعی ارائه شده در فیلم‌ها، نگران‌کننده است و فراگیری ایدز و استفاده از مواد مخدر در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته را نمایش می‌دهند. در این گزارش، به چهل میلیون فرد مبتلا به ایدز اشاره می‌شود که آخرین آمار ارائه‌شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است که نیازمند تغییر رویه افراد در داشتن روابط جنسی ناسالم و استفاده از مواد مخدر تزریقی است.

۴. نکته دیگر اینکه دین فقط نماز و روزه و عباداتی که معروف بین مردم است نیست بلکه دین برای تمام زندگی انسان برنامه دارد اگر بطور کامل اجرا نگردد اگر ازدواجها به دلائل واقعی یا غیر واقعی و رسم و رسوم و سنتها عقب افتاده باشد و جوان با نیرویی که از جوانب متخلف مانند سی دی ها و ظواهر برخی بانوان و ماهواره و اینترنت و … تحریک می‌شود درگیر است و طبق فرمایش احادیث هر کسی که ازدواج نمی‌کند در تیررس تیر شیطان است و احتمال فساد در او هست و از طرفی اگر شکاف اقتصادی و نداری برخی مردم بر آنها فشار بیاورد امکان دست زدن به فساد اقتصادی را چند برابر می‌کند بنابراین دینی که برای زندگی مردم برنامه دارد باید به طور کامل اجرا شود و عدالت برقرار شده ازدواجها تسهیل گردد تا زمینه گناه و جرم از بین برود. و عمل به برخی از ارکان دین در این راه کافی نیست.
جنبه دیگر دین غیر از تامین نیازهای طبیعی انسانها احکام دینی است که به طور کامل اجرا نمی‌شود که امر به معروف یکی از آنهاست و متاسفانه در کشور ما با غفلت روبرو شده است برخی از مردم دور زدن قوانین و پول شویی و حتی رشوه و … را زرنگی می‌دانند و گاهی از آن به هدیه و امثال آن نام می‌برند اگر این کار در نزد همه مردم زشت تلقی گردد و از انجام آن بدور باشند و دیگران را نیز از این کار منع کرده طبق مراحل امر معروف که از امر زبانی و فاصله گرفتن و دوری از او شروع شده و به برخورد با او و معرفی به مراکز امنیتی منتهی می‌شود، بر او فشار آورند فرد مجرم در پی فساد نخواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.