تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

۳ حقیقت باور نکردنی در مورد سیستم تنفسی

۱- بخش زیادی از آب بدن انسان از طریق تنفس از دست می رود
براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ انجام گرفت انسان در زمان استراحت تا ۱۷.۵ میلی لیتر آب را در هر ساعت از دست می دهد و وقتی تمرینات بدنی و ورزش انجام می دهد این میزان به چهار برابر رقم اعلام شده می رسد.
۲- بعضی افراد میتوانند تا بیشتر از ۲۰ دقیقه نفس خود را در سینه حبس کنند
متوسط زمانی که یک بزرگسال میتواند نفس خود را در سینه حبس کند بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه است. این محدودیت نیز به خاطر تجمع کربن دی اکسید در خون و فقدان اکسیژنی است که بدن در پروتئین های ماهیچه ای به نام میوگلوبین ذخیره می کند.
با این حال اما افرادی که شیرجه آزاد می زنند (آنها که بدون تجهیزاتی غواسی به زیر آب شیرجه می زنند) تکنیک های مختلفی برای حبس کردن نفس خود دارند که از آن جمله میتوان به hyperventilation اشاره نمود؛ در این روش فرد تراکم دی اکسید کربن در خون خود را کم می کند و این امکان برایش فراهم می شود که برای مدت بیشتری نفسش را نگه دارد. Stig Severinsen دانماکی هم اکنون رکورد جهانی را برای طولاترین شیرجه آزاد در کتاب گینس به نام خود ثبت کرده. او در سال ۲۰۱۰ نفس خود را برای مدت بیشتر از ۲۲ دقیقه در زیر آب نگه داشت.
۳- ریه ها تنها اندام هایی هستند که میتوانند در آب شناور بمانند
هر کدام از ریه های شما دربرگیرنده ۳۰۰ ساختار بالون شکل به نام آلوئول است که پسماندهای دی اکسید کربن موجود در خون را با اکسیژن جایگزین می کنند. وقتی این ساختارها با هوا پر شدند ریه ها به تنها اندام هایی در بدن انسان تبدیل می گردند که میتوانند در آب شناور شوند.
در کالبدشکافی ها پزشکان از روشی به نام تست شناوری ریه برای تشخیص مرگ نوزادان در رحم مادران کمک می گیرند. اگر ریه ها در آب شناور شدند نوزاد زنده متولد شده اگر شناور نشوند نوزاد مرده به دنیا آمده است. دقت این روش برابر با ۹۸ درصد اعلام شده.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.