تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اطلاعات عمومی درباره دندان

دندان بهترین نقش و سخت‌‌ترین ساختار را در فک انسان و بسیاری از جانوران مهره‌دار دارد. عمده ترین کاربرد دندان ، تکه تکه و آسیاب کردن غذا‌ها می‌باشد. علاوه بر این ، در انسانها ، دندان نقش بسیار مهمی در تکلم و ادای صحیح کلمات ایفا می‌کند.
ما چیزی حدود ۳۰ تا ۳۲ تا دندان داریم. همه شان هم تقریبا شکل هم هستند. کار همه شان هم که جویدن است. دیگر چه لزومی دارد که دندان هایمان را بشناسیم و از چپ و راست بودن و پیش و نیش بودن شان با خبر باشیم. اما واقعیت غیر از این است. دندان ها از نظر شکل، فرم، موقعیت و کاربرد با هم تفاوت های زیادی دارند. اگر دندان ها را خوب بشناسیم و موقعیت و وضعیت هر کدام را در دهان خود خوب بدانیم، می توانیم درموقع لزوم از این اطلاعات استفاده کنیم.
کودکان باید حداکثر تا پایان سه سالگی ، ۲۰ دندان شیری در دهان خود داشته باشند. لطفا مراقب دندان های کودکان تان باشید و اگر دندانی در دهان او رویش نیافته، قضیه را حتما با دندانپزشک کودکتان مطرح کنید. از حدود شش سالگی دندان های دائمی در دهان بچه ها شروع به رویش می کنند. دندان های آسیای دائمی که به دندان های شش سالگی معروف هستند، اولین دندان های دائمی هستند که در دهان می رویند. دقت کنید، این دندان ها در انتهای دهان می رویند بدون آنکه دندانی لق شود و بیفتد. بعد از آن به تدریج دندان های شیری بچه ها لق می شوند و می افتند و به جای آن، دائمی ها در می آیند. تا سن تقریبا ۱۲ سالگی بچه ها در دوره دندانی مختلط قرار دارند یعنی در دهان آنها هم دندان شیری و هم دائمی پیدا می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.