تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چرا موهایمان سفید می شود؟

ماده ای به نام ملانین
همه ما از سفید شدن موهایمان در اثر افزایش سن نگران هستیم و بسیاری از ما علت اصلی این مساله را نمی دانیم. مطالعات در این زمینه نشان می دهد که دانه سلولی (follicle) موجود در ساقه مو با افزایش سن دیگر ملانین (melanin ماده شیمیایی که رنگ ساقه مو را ایجاد می کند مشکی ، قهوه ای ، طلایی و قرمز) تولید نمی کند.
هر دانه سلولی یا فولیکول خود از مقداری سلول های رنگ دانه ای تشکیل شده است که در واقع این سلول ها هستند که ملانین تولید می کنند.
درخشندگی و یا کدری موها بستگی به میزان ملانین موجود در هر تار مو دارد، ملانین در سلول های پوست نیز وجود دارد و همین ماده شیمیایی هست که موجب تغییر رنگ پوست زیر نور آفتاب می شود.
با افزایش سن سلول های رنگ دانه ای موجود در فولیکول ها به تدریج می میرند. در نتیجه تارهای مو نیز در اثر مرور زمان رنگ خود را از دست داده و به رنگ خاکستری ، نقره ای و یا سفید رشد می کنند.
در سنین بالاتر تمامی سلول های رنگ دانه می میرند و در نتیجه کل موها سفید می شوند.
البته سنی که موهای هر فرد سفید می شود بستگی به عوامل ژنتیکی دارد زیرا موهای بعضی افراد در سنین جوانی حتی در دوران دبیرستان و بعضی دیگر در سنین بسیار بالا سفید می شود و برای مثال بیشتر زنها برای اولین بار در سنین حدود سی سال موهای سفید خود را مشاهده می کنند.
سفید شدن موها در یک دوره زمانی طولانی از ده سال به بالا اتفاق می افتد، این دوره از زمان مشاهده اولین تار موی سفید تا سفید شدن کل موها آغاز می شود. در حالیکه عوامل ژنتیکی مهمترین دلیل سفید شدن مو می باشد ولی مسائل دیگری نیز وجود دارند که آن را تشدید می کنند.
به طور مثال کمبود ویتامین ب و اسید پانتوتنیک (pantothenic acid ویتامین محرک رشد از گروه ویتامین های) تغذیه ناسالم، کم خونی، فقر آهن، مشکلات تیروئیدی و حتی سیگار کشیدن ارتباط مستقیم با سفید شدن موها دارد.
سیگار کشیدن موجب تسریع دوره سفید شدن موها می شود زیرا سیگار اکسیژن موجود در خون را تخلیه می کند.معالجات و روش های درمانی بکار رفته برای درمان بیماری هایی نظیر سرطان و ایدز نیز موجب سفید شدن موها می شود.
مسائلی نظیر شکه شدن و در نتیجه سفید شدن ناگهانی موها در طول یک شب و یا سفید شدن موهای والدین در اثر استرس وارده از طریق فرزندان هیچکدام مبنای علمی ندارند و به اثبات نرسیده اند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.