تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تا چه زمانی باید به فرزند شیر داد؟

کودک تا چه زمانی باید شیر مادر بخورد؟ ماه اول
صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) از شیر مادر به عنوان اولین ایمن‌سازی بدن نوزاد یاد می‌کنند. شیر مادر آنتی‌بادی‌های پشتیبان تولید می‌کند و کودک حداقل تا یک سال اول زندگی از این بیماری‌ها درامان است:
• اسهال عفونی
• عفونت گوش
• عفونت قفسه سینه
• مشکلات دیگر سلامتی مانند مشکلات گوارشی
مادران نیز از مزایای هورمون‌های اکسی‌توسین و پرولاکتین که معروف به هورمون‌های حس خوب هستند بهره‌مند می‌شوند. این دو هورمون با هم احساس لذت و کامروایی به مادران می‌دهد.
مادرانی که نوزاد را از شیر خود تغذیه می‌کنند،‌ پس از زایمان سریع‌تر بهبود می‌یابند. زیرا شیر دادن باعث می‌شود رحم سریع‌تر به اندازه قبل خود بازگردد.
کودک تا چه زمانی باید شیر بخورد؟ ۳ تا ۴ ماهگی
زمانی‌که کودک به ۳ ماهگی می‌رسد، شیر مادر به حمایت از دستگاه گوارش کودک ادامه خواهد داد. حتی در برابر برخی حساسیت‌های غذایی یا مکمل‌ها، مقاومت ایجاد می‌کند. ادامه شیردهی به مادر کمک می‌کند روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری مصرف کند که در حفظ وزن سالم پس از زایمان به او یاری می‌رساند.همچنین شیر دادن به سلامت داخلی بدن مادر کمک می‌کند. برخی منابع موثق اعتقاد دارند که شیر دادن باعث کاهش خطر ابتلای مادر به دیابت نوع دو، رماتیسم مفصلی و بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود. برای آگاهی از این ارتباط به تحقیقات بیشتر نیاز است.
کودک تا چه زمانی باید شیر بخورد؟ ۶ ماهگی
فواید شیردهی حتی با اضافه کردن غذای جامد که اغلب پزشکان در ۶ ماهگی توصیه می‌کنند همچنان ادامه دارد. شیر مادر انرژی و پروتئین و ویتامین A، آهن و سایر مواد مغذی مهم را تامین می‌کند. شیر مادر علاوه بر این فواید از کودک در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.
خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان‌های دیگر مانند سرطان تخمدان، آندومتر و رحم، در مادری که به این مرحله از شیردهی می‌رسد کاهش می‌یابد. در حقیقت، طبق گزارشی که توسط صندوق جهانی تحقیقات سرطان و انستیتوی تحقیقات آمریکایی سرطان در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است، در ازای هر ۵ ماه شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان تا ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند.
شیر دادن مادر در ۶ ماه اول تولد کودک تا ۹۸ درصد احتمال باردار شدن را کاهش می‌دهد البته در صورتی که دوره قاعدگی مادر شروع نشده باشد و به شیر دادن شبانه خود ادامه دهد. اگر برنامه بارداری دیگری ندارید می‌توانید از روش مطمئن‌تری مانند کاندوم استفاده کنید.
کودک تا چه زمانی باید شیر بخورد؟ ۹ ماهگی
توصیه غذایی برای کودکان ۶ تا ۱۲ ماه شامل تغذیه با شیر مادر در صورت تقاضای کودک و مصرف ۳ تا ۵ مرتبه غذاهای دیگر است. در طول این مدت شیر مادر باید قبل از وعده غذایی و غذای جامد به معنای مکمل غذایی در نظر گرفته شود. غیر از کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه در مادران شیرده، هیچ اشاره‌ای به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر در صورت شیردهی طولانی‌تر از ۶ ماه نشده است.
کودک تا چه زمانی باید شیر بخورد؟ یک‌سالگی
یکی دیگر از مزایای شیردهی طولانی‌مدت، صرفه جویی در هزینه‌ها است. با این کار در هزینه‌های سنگین خرید شیرخشک صرفه‌جویی می‌کنید.کودکانی که به مدت یک سال از شیر مادر تغذیه می‌شوند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و کمتر نیاز به گفتار درمانی یا انجام ارتودنسی خواهند داشت. چرا؟ به دلیل مکیدن زیاد عضلات داخل دهان و اطراف آن تقویت می‌شود.
کودک تا چه زمانی باید شیر بخورد؟ پس از یک سالگی
توصیه‌های غذایی در یک سالگی و پس از آن شامل شیردهی بر اساس تقاضای کودک و ۵ وعده غذای جامد است. در صورت تمایل به قطع شیردهی، می‌تواند به کودک شیر گاو بدهید یا به دنبال جایگزینی برای شیر مادر باشید. برخی تحقیقات در گذشته به رابطه مصرف طولانی‌مدت شیر مادر و ضریب هوشی و رشد اجتماعی کودکان اشاره ‌کرده است. هر چند تحقیقات جدیدتر بر این باور است که امکان دارد این تاثیرات بر ضریب هوشی موقتی باشد.
مدت زمان ارائه شیر خشک به کودک معمولا تا دو سالگی درنظر گرفته می شود. از آنجا که شیر خشک بسیاری از فواید شیر مادر همچون ایمنی زایی و تغییر ترکیب همگام با رشد نوزاد را ندارد و نیز هیچگونه فایده ای برای سلامتی مادر نخواهد داشت، دلیلی برای طولانی کردن مدت زمان آن وجود ندارد. بعلاوه شیر خشک فرآوری شده شیر گاو است و شما می توانید بعد از یکسالگی شیر گاو را در شیشه یا فنجان به کودکتان ارائه دهید.
حال که می دانید شیردهی به کودکتان تا هر سن چه فوایدی را برای او و شما به دنبال دارد، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که کودک تا چه زمانی باید شیر بخورد و چه زمانی باید او را از شیر بگیرید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.