تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

لیست کشورهای ۲ یا ۳ پایتختی جهان

هند یکی از کشورهای جنوب آسیا و دومین کشور پرجمعیت جهان است که شهر «دهلی نو» پایتخت سیاسی و اداری آن است. در کنار دهلی نو اما «بمبئی» یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت هندوستان و «پایتخت تجارتی» آن به شمار می‌رود.
ترکیه که کشوری اوراسیایی است نیز دارای دو پایتخت است. «آنکارا» پایتخت سیاسی این کشور و «استانبول» پایتخت فرهنگی و اقتصادی و بزگترین شهر ترکیه است.

عربستان سعودی نیز از جمله کشورهای آسیایی و خاورمیانه است به پایتختی «ریاض». استان مکه پرجمعیت ترین استان این کشور و شهر جده پایتخت اقتصادی عربستان محسوب می‌شود.

هلند کشوری است کوچک در شمال غربی اروپا که از جمله کشورهای دو پایتختی محسوب می‌شود. بر این اساس شهر «لاهه» پایتخت سیاسی و اداری هلند و «بندر آمستردام» پایتخت بازرگانی و اقتصادی آن محسوب می‌شود.
سوئیس نیز کشوری است در اروپای غربی که پایتخت آن شهر «برن» است و دو شهر جهانی «ژنو» و «زوریخ» قطب های اقتصادی این کشور به شمار می‌روند.
آلمان اما دارای سه پایتخت است. «برلین» پایتخت سیاسی و اداری آلمان است. «هامبورگ» اما پایتخت بازرگانی‌اش و «فرانکفورت» پایتخت بانکی این کشور است.
آمریکا نیز دارای دو پایتخت است. «واشنگتن» پایتخت سیاسی و رسمی این کشور است و شهر «نیویورک» پایتخت مالی این کشور محسوب می‌شود.
آفریقای جنوبی نیز در زمره کشورهای چند پایتخته قرار دارد. مقر دولت و ریاست جمهوری در «پرتوریا»، پارلمان آفریقای جنوبی در «کیپ تاون» و قوهٔ قضائیه آن در «بلوم فونتین» مستقر است و پرجمعیت‌ترین شهر این کشور نیز ژوهانسبورگ است.
مراکش نیز یکی دیگر از کشورهای قاره آفریقا است که دارای دو پایتخت است و شهر «رباط» پایتخت اداری و سیاسی آن محسوب می‌شود در حالی که شهر «دارالبیضا» پایتخت اقتصادی و بزرگترین شهر این کشور است.
پایتخت کشور استرالیا نیز شهر «کانبرا» است و شهرهای «سیدنی» و «ملبورن» دو شهر بزرگ استرالیا و پایتخت گردشری این کشور محسوب می‌شوند.
بولیوی نیز کشوری در آمریکای جنوبی است که پایتخت سیاسی آن شهر «لاپاز» و پایتخت قضایی این کشور شهر«سوکرِی» است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.