انتخابات 1400

زندگینامه سعید جلیلی

 

سعید جلیلی یکی از چهره‌هایی است که نامش به عنوان نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شده است. بسیاری از رسانه‌ها و هم‌چنین تحلیلگران سیاسی، معتقدند که جلیلی قطعا وارد کارزار انتخابات خواهد شد. از این رو و به جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با این چهره نام‌آشنا، قصد داریم در این مقاله به بررسی زندگینامه سعید جلیلی بپردازیم.

سابقه سیاسی سعید جلیلی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، سعید جلیلی در سال ۱۳۶۸ و با تصدی ” ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه” به طور رسمی وارد فضای سیاسی کشور شد. او به مدت ۷ سال در این پست باقی ماند و پس از آن، به عنوان “معاون اول آمریکا در وزارت امور خارجه” مشغول به فعالیت شد.

جلیلی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ و به مدت پنج سال، به عنوان “مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری” مشغول به کار بود. ” معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران” پست بعدی این چهره انقلابی بود که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به وی سپرده شد.

در سال ۱۳۸۶ جلیلی به عنوان “دبیر شورای عالی امنیت ملی” منصوب شده و تا ۱۳۹۲ در همین سمت باقی ماند. در آن زمان، جلیلی به عنوان “رئیس گروه مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی” هم فعالیت می‌کرد. در زمان مسئولیت آقای جلیلی، قطعنامه‌های متعددی از سوی شورای امنیت و بر علیه کشورمان، تصویب شدند.

این چهره مطرح سیاسی، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد و با کسب ۴ میلیون رای، پس از حسن روحانی و محمد باقر قالیباف، در رده سوم قرار گرفت.

سعید جلیل هم‌اکنون به عنوان ” نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی” و ” عضو شورای راهبردی روابط خارجی” مشغول به فعالیت است.

گرایش سیاسی سعید جلیلی

جلیلی در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های سیاسی کشور (اصول‌گرا و اصلاح طلب) قرار نمی‌گیرد. به عبارتی دیگر، جلیلی یک سیاستمدار کاملا مستقل است و هرگز در هیچ جبهه یا حزب مشخصی، فعالیت نکرده است.

با این وجود، گرایش‌های فکری و سیاسی او، تا حد بسیار زیادی به اصول‌گراها نزدیک‌تر است. به طور کلی سعید جلیلی در میان عامه مردم، به عنوان یک شخصیت راست‌گرا شناخته می‌شود.

سعید جلیلی و انتخابات ۱۴۰۰

جلیلی اعتقاد دارد تنها در صورتی وارد انتخابات خواهد شد که اصول‌گرایان روی او به اجماع برسند. ادعایی که البته بسیار سخت محقق خواهد شد. زیرا مهم‌ترین گزینه‌های اصول‌گرایان در حال حاضر، محمد باقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی هستند.

در صورتی که فرض را بر این بگیریم که آقایان رئیسی و قالیباف که به ترتیب ریاست قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارند وارد انتخابات نشوند؛ آن‌وقت می‌توان سعید جلیلی را یکی از گزینه‌های اصلی اصول‌گرایان به شمار آورد.

بسیاری از تحلیل‌گران، سعید جلیلی را بی‌شباهت به محمود احمدی نژاد نمی‌دانند. به عبارتی دیگر، به نظر می‌رسد که چه در عرصه سیاست بین‌المللی و چه در اقتصاد و فرهنگ، می‌توان جلیلی را ادامه دهنده مسیر دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد دانست.

نظر شما در ارتباط با نامزدی احتمالی سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟ با توجه به سوابق سیاسی آقای جلیلی، چقدر با کاندیداتوری این چهره مطرح در حوزه سیاسی کشور، موافق هستید؟

خبرگزاری تاریخ ما