چهارمین طرح آمارگیری ویژگی های مسکن روستایی در مرکزی اجرا می شود

به گزارش سایت «تاریخ ما» محمدرضا رضافرح پیش از ظهر دوشنبه در نشست مطبوعاتی در اراک، اظهار داشت: این طرح از ۲۱ مهرماه تا ۲۱ آبان‌ماه در سطح استان مرکزی اجرایی می شود.

 وی ادامه داد: در نخستین سرشماری که در سال ۸۲ انجام شد، سازو کاری به منظور همکاری ۳ نهاد از جمله مرکز آمار ایران، دانشکده فنی معماری و شهرسازی شهید بهشتی و بنیاد مسکن اتخاذ شد که عملیات میدانی این مهم به بنیاد مسکن سپرده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی عنوان کرد: دومین سرشماری در سال ۸۷، سومین سرشماری در سال ۹۲ و چهارمین آمارگیری نیز امسال از تاریخ ۲۱ مهرماه تا ۲۱ آبان ماه برگزار خواهد شد که در این طرح تعداد ۳۷ آمارگیر مشارکت دارند، در این بخش ۲۷۹ روستا برای آمارگیری به بنیاد مسکن استان واگذار شده است.

رضافرح اضافه کرد: از تعداد ۲۷۹ روستا ۶ هزار و ۳۱۲ واحد نمونه‌گیری در روستاهای ۱۲ شهرستان قرار دارد که ۱۰ روستا در آشتیان، ۱۷ روستا در فراهان، ۱۹ روستا در تفرش، ۱۲ روستا در کمیجان، ۲۳ روستا در خنداب، ۱۲ روستا در دلیجان، ۳۳ روستا در خمین، ۱۰ روستا در محلات، ۴۰ روستا در ساوه، ۸۱ روستا در اراک و ۲۲ روستا در زرندیه واقع شده است.

وی اظهار داشت: این طرح هر پنج سال یک بار در کشور انجام می‌شود و درقالب آن اطلاعات مربوط به نوع سازه به کار رفته در ساختمان، عمر واحد مسکونی و نوع معماری برای اجرای طرح جامع مسکن روستایی جمع بندی می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از مسکن های روستایی فرسوده است، مقاوم سازی دو میلیون مسکن روستایی در دستور کار قرار گرفته و سهم استان در این بخش ۳۲ هزار مسکن روستایی است، همچنین یک هزار واحد روستایی به منظور مقاوم سازی در دستور کار قرار دارد.

رضافرح در ادامه گفت: در استان مرکزی تاکنون ۴۵ درصد واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده و این واحدها توانسته‌اند از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصد و تسهیلات قرض الحسنه ۵ میلیون تومانی استفاده کنند، البته تسهیلاتی برای مقاوم سازی منازل مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن استان توانسته در ۱۲ جلد گونه شناسی مسکن روستایی را تهیه کند تا از این طریق در هر روستا ساخت و ساز مورد بررسی قرار گیرد و این اقدام طوری انجام شود که به بافت فرهنگی روستا آسیب وارد نشود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی ادامه داد: متاسفانه تجدد گرایی معماری در روستاها نفوذ کرده اما با این حال ما در تلاش هستیم که داشته های معماری در روستاها حفظ شود البته در این زمینه باید بتوانیم روستاییان را تشویق و ترغیب به این کار کنیم.

وی در ادامه با اشاره به شاخص های این طرح عنوان کرد:  از مهم ترین این شاخص ها می توان به توسعه سیستم جامع زمان با ایجاد پایگاه اطلاعاتی، شناخت واقعیت موجود مسکن روستاها و روند تحولات در طول زمان و … اشاره کرد.

رضافرح با اشاره به اهداف این طرح تصریح کرد: جمع آوری اطلاعات در زمینه امکانات عمومی و ویژگی های سکونتی از مهم‌ترین هدف‌های دیگر در این طرح است، البته در این طرح دامنه ای از اطلاعات بافت روستایی، تراکم و اسکلت بتنی، ویژگی های واحدهای مسکونی روستایی و وضعیت سند مالکیت و جمعیت خانوارهای ساکن هم مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.