۲۰۰۰حلقه ازچاههای استان دربخش کشاوزی است/وجود۱۰۰۰حلقه چاه غیرمجاز

رسول فرهادی در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» افزود: چاههای مجاز استان در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی و شرب است که ۲۰۰ حلقه در بخش شرب و ۳۰۰ حلقه نیز در بخش صنعت و خدمات است.

وی بیان داشت: تاکنون ۳۰۰ میلیون متر مکعب از منابع ما برداشت شده است.

فرهادی با بیان اینکه ۱۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد ۶۵۰ حلقه در بخش کشاورزی و بقیه نیز در بخش صنعت و خدمات است.

وی اظهار داشت: با تعاملات انجام شده، همه چاهها تعیین تکلیف می شوند و برخی از چاهها نیز که توسط برخی نهادها و ادارات ایجاد شده شناسنامه دار شده و برای پدافند غیر عامل استفاده خواهند شد.

فرهادی همچنین طرح تعادل بخشی را یکی از مهمترین پروژه های وزارت نیرو عنوان کرد که در سال ۱۳۹۲ به صورت رسمی آغاز به کار کرد و اظهار داشت: این طرح در گذشته در قالب طرح تعادل بخشی و پخش سیلاب وزارت نیرو در حال انجام بود.

وی تصریح کرد: طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی شامل ۱۵ پروژه است که مهمترین این پروژه ها شامل استقرار و تقویت گروههای گشت و بازرسی در رابطه با حفر چاههای ایزومتریک، انسداد چاههای غیر مجاز و اطلاع رسانی و فرهنگسازی در خصوص بحران آب است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای در بحث مشارکت مردمی، استقرار تعاونیها در خصوص آبهای زیر زمینی و چند طرح دیگر را نیز از پروژه های اصلی عنوان کرد و گفت: پروژه های دیگری نیز در این راستا وجود دارد که تهیه نقشه فرونشست زمین و تشکیل تعاونیهای آب از طریق جهاد کشاورزی و زمین شناسی از جمله این طرحها است.

فرهادی افزود: بحران آب در سطح کشور جدی است و تغیر اقلیم نیز به صورت عینی درک شده و گرم شدن هوا خشکسالی را به دنبال داشته است که سبب کاهش بارندگی در سالهای اخیر و کم شدن سطح منابع آب زیر زمین شده است.

وی اظهار داشت: در راستای طرح تعادل بخشی، نظارت و بازرسی مداوم در دشتهای استان با ۱۰ اکیپ انجام می شود.

فرهادی پر کردن ۲۶۷ چاه غیر مجاز را نیز از جمله فعالیتهای انجام شده در این راستا عنوان کرد و افزود: ۲۰۰ حلقه از این چاهها در سالهای اخیر پر شده است.

وی نصب کنتور هوشمند در چاهها از محل اعتبارات دولتی را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و گفت: ۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند برای منابع آب با بخشی از اعتبارات دولتی و خود متقاضیان انجام شد.

فرهادی تصریح کرد: همه منابع به صورت کامل محقق نشد و با کمک شرکتها و متقاضیان کشاورزی ۱۰۰ دستگاه کنتور هوشمند نصب شد که در شرایط مختلف به خوی کار می کند و قابلیت قطع در صورت برداشت اضافه را دارد.

وی افزود: در راستای اطلاع رسانی و فرهنگسازی نیز قراردادهای مختلف داشتیم و طرح داناب نیز در مدارس اجرایی می شود.

فرهادی اظهار داشت: همچنین از ظرفیت اساتید دانشگاه و هنرمندان نیز برای اطلاع رسانی و فرهنگسازی استفاده می شود و اکنون حساسیت در بخش آب و صرفه جویی بیشتر شده است.

وی افزود: اعتبارات طرح تعادل بخشی با توجه به مشکلات اقتصادی محقق نشد و کمتر از ۵۰ درصد این اعتبارات محقق شد.

فرهادی تصریح کرد: همچنین در پاسخ به استعلام کاربریهای مختلف، کاربریهای مغایر با کیفیت آب با توجه به مطالعات حذف شده و به نقاط امن منتقل می شوند.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان یادآور شد: مدیریت پساب شهر یاسوج و دهدشت و گچساران نیز انجام شده و مشکلات این پروژه ها برای رفع، به دستگاههای متولی نیز اعلام شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.