۲۷ میلیون قطعه پرنده بیمار در کرمان معدوم شدند

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، حسین رشیدی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی نام برد و بیان داشت: دامپزشکی در دو عرصه مهم نقش ایفا می‌کند که یکی از آن‌ها امنیت غذایی و پروتئینی دامی است که در بخش دامداری، مرغداری، آبزیان، کرم ابریشم و… و. نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: نقش دامپزشکی در عرصه غذایی بسیار مهم است و صنعت دام  را بیماری‌های متعددی تهدید می‌کند، چنانچه اقدامات به موقع دامپزشکی نباشد قطعاً این صنعت نمی‌تواند کار خودش را انجام دهد و نهایتاً امنیت غذایی کشور را به مخاطره می‌اندازد.

رشیدی گفت: دامپزشکی سعی می‌کند از همه تولیدکنندگان، دامداری‌ها و صنایع وابسته در این زنجیره طبق ضوابط بهداشتی حمایت کند.

مدیر کل سازمان دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: دام و انسان در کنار هم یک سری بیماری مشترک دارند طیف وسیعی از بیماری‌های انسان از دام نشات می‌گیرد.

وی افزود: از بین هزار و ۷۰۰ عامل عفونی بیش از ۵۰ درصد عواملی هستند که منشأ دامی دارند؛ بنابراین سازمان دامپزشکی در خصوص تضمین سلامت دام و فرآورده‌های دامی بسیار حمایت کننده است و چه از طریق دام و یا فرآوردهای آن نقش پیشگیرانه دارد و به کاهش بیماری کمک می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: علی‌رغم تصور مردم که فکر می‌کنند دامپزشکی تنها کار واکسیناسیون دام‌ها را انجام می‌دهد این سازمان کار سلامت و ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها را نیز در دستور کار دارد. همچنین اگر در منطقه‌ای بیماری مشاهده شود با اقدام سریع و به موقع از شیوع آن جلوگیری می‌کند.

وی افزود: ما در سیستم پدافند غیرعامل کار گسترده‌ای داریم همچنین سیستم یکپارچه قرنطینه و سیستم‌های کنترل دارویی و اتفاقاتی که در این خصوص حادث می‌شود را رصد می‌کنیم و در هر لحظه به موضوعات اشراف کامل داریم که باقیمانده دارویی در خوراک مردم ایجاد بیماری نکند کار ما پایش دارویی دام نیز می‌باشد.

کرمان قویترین آزمایشگاه را در سطح منطقه دارد

رشیدی گفت: کرمان قویترین آزمایشگاه را در سطح منطقه دارد و آزمایشات مولکولی، سم‌شناسی، پایش باقیمانده دارو و … در این سازمان صورت می‌گیرد که مورد تایید در سطح کشور است این آزمایشگاه علاوه بر استان کرمان سایر استان‌های مجاور را هم تحت پوشش دارد.

وی گفت: در حال حاضر استان کرمان تنها استانی است که باقیمانده دارو در گوشت مرغ را اندازه‌گیری می‌کند و مرغ را از لحاظ باقیمانده آنتی‌بیوتیک مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا گوشت مرغ عاری از هر گونه باقیمانده‌ای به دست مصرف کننده برسد.

مدیر کل سازمان دامپزشکی استان کرمان ابراز کرد: خوشبختانه با اقداماتی که دامپزشکی انجام داده این است که کمیته‌های فنی خود را مأمور کرده که رویکرد و برنامه‌های عملیاتی خود را مطابق با آخرین استانداردهای اجرا کند و این اقدامات نتیجه بخش بوده و توانستیم بسیاری از بیماری‌ها را کنترل یا ریشه‌کن کنیم.

۲۷ میلیون قطعه پرنده به علت ابتلا به بیماری معدوم شدند

وی تب مالت و تب برفکی که بیماری مشترک بین انسان و دام است اشاره کرد و یادآور شد: میزان و رنج بیماری تب مالت بالغ بر ۱۷۰ مورد در ۱۰۰ هزار جمعیت بوده که با کنترل بیماری این آمار به ۲۵ نفر در صدهزار مورد کاهش پیدا کرده همچنین کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که مشکلات عدیده ای به وجود آورده بود از جمله موفقیت‌های چشمگیری در دامپزشکی به حساب می‌آید.

رشیدی ادامه داد: در سال گذشته ۲۷ میلیون قطعه پرنده به علت ابتلا به بیماری معدوم شدند و با بیش از شش هزار مورد کار مراقبتی که انجام دادیم از شیوع بیماری جلوگیری کردیم.

وی افزود: استان کرمان در زمینه مهار طاعون نشخوارکنندگان کوچک که تلفات عظیمی ایجاد کرده بود با همکاری سازمان محیط زیست بسیار موفق بوده و همچنین تب کنگو که متعاقب آن یک تصمیم انقلابی در سطح استان گرفته شد و توانستیم با اجرای برنامه سم‌پاشی به مدت یک ماه این بیماری را کنترل کنیم.

۲۳ کشتارگاه با دستگاه‌های پیش سرد کن در کرمان وجود دارد

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: از لحاظ عملیات ضربتی از جمله استان‌های پیش‌قدم و پیشگام در خصوص اصلاح دام هستیم.

وی گفت: همچنین در سال‌های گذشته کشتارگاه‌های ما دارای سیستم پیش سرد کن نبودند اما الان با افتخار می‌گوییم که بالغ بر ۲۳ کشتارگاه با دستگاه‌های پیش سرد کن در کرمان وجود دارد.

رشیدی به احداث بزرگترین کشتارگاه صنعتی کشور اشاره کرد و ابراز داشت: بهترین کشتارگاه در کرمان در حال احداث است و تاکنون ۹۵ درصد از کار پروژه انجام شده است.

وی تصریح کرد: کشتارگاه کرمان بهمن ماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در آن انواع کشتار دام سنگین و سبک به صورت خط‌های جداگانه صورت می‌گیرد و بسته‌بندی نیز به صورت کاملا بهداشتی انجام می‌شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.