برنامه های یادروز حافظ تشریح شد

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، کاووس حسنلی ظهر چهارشنبه درباره برنامه های یادروز حافظ بیان کرد: امسال سیزدهمین گردهم‌آیی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در شیراز برگزار شود و ما بیست و دومین مراسم یادروز حافظ را هم داریم.

وی ادامه داد: شیراز همواره به شهر شعر و ادب و فرهنگ مشهور بوده است و خوشبختانه هر روز هم شاهد فعالیتهای گوناگون در این حوزه ها هستیم. سال گذشته که قرار شد گردهم‌آیی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی  در دانشگاه شیراز برگزار شود پیشنهاد دادم که همزمان با یادروز حافظ باشد تا در مجموعه فعالیتهای علمی یادروز حافظ قرار بگیرد.

دبیر گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: خوشبختانه این کار صورت پذیرفت و ما امسال شاهد برگزاری همزمان بیست و دومین مراسم یادروز حافظ و سیزدهمین گردهم‌آیی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی هستیم.

وی عنوان کرد: از جمله اهدافی که پیش از این نیز اعلام شده، بازشناسی مطالعات حافظ‌شناسانه، تشویق پژوهشگران به تولیدات علمی و فراهم‌آوردن زمینه‌های مناسب برای ارایه‌ دستاوردهای تازه، آشنایی پژوهشگران باپژوهش‌های جدید دیگران درگسترهی زبان وادب فارسی، گفت‌وگو، تبادل نظر و انتقال تجربه‌ میان استادان، بویژه استادان پیش‌کسوت و اعضای هیات علمی جوان، ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف‌اندیشی درپژوهش‌های فرهنگی،علمی وادبی، تأکید برتقویت زبان فارسی به عنوان یکی ازمؤلفه‌های مهم واثرگذار در وحدت ملی و یکپارچگی ایران، بازشناسی علمی وضعیت ادبیات کشور و هم‌اندیشی برای ارایه‌ی راهکارهای مناسب در جهت بهبود مستمر شرایط از جمله اهداف است.

وی ادامه داد: همایش‌های تخصصی معمولا در فراخوان خود محورهایی را اعلام می کنند و از استادان، صاحبنظران و پژوهشگران دعوت می‌کنند که با توجه به این محورها مقالاتشان را تهیه، تنظیم و ارسال کنند. ما نیز در فراخوان سال گذشته چند محور ویژه و چند محور عمومی اعلام کرده‌ایم محورهای ویژه شامل حافظ‌شناسی و حافظ‌پژوهی و نقش حافظ در گسترش فرهنگ ایرانی و زبان و ادب فارسی، زبان‌ها، گویش‌ها، لهجه‌ها و ادبیات و مشاهیر ادبی در استان فارس فرهنگ وادب عامه،محلی واقلیمی دراستا ن فارس است.

وی گفت: محورهای عمومی هم شامل نقش زبان و ادب فارسی در وحدت ملی مردم ایران و دیگر فارسی‌زبانان جهان، جایگاه زبان و ادب فارسی و ایران‌شناسی در فراسوی مرزهای جغرافیایی ایران، اثرپذیری و اثرگذاری متقابل ادبیات فارسی و فرهنگ اسلامی، شیوه‌های ترویج زبان و ادب فارسی و ارتقای جایگاه آن، روش‌های کاربردی آموزش زبان وادب فارسی. انواع ادبی (حماسی، غنایی، عرفانی، تعلیمی و …). ادبیات معاصر (از مشروطه تا کنون، ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات پایداری، ادبیات کودک و نوجوان و…).  و… است.

وی گفت: حدود ۱۱۰۰ نفر از استادان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی با دبیرخانه در تماس بودند و مقالاتشان را ارسال کردند. همه مقالات از سوی داوران متخصص بررسی شد. هر مقاله دستکم از سوی دو یا سه نفر داور بررسی و اعلام شد.

حسنلی بیان کرد: در نهایت حدود ۳۰۰ مقاله برای انتشار در لوح فشرده و چکیده‌ آن‌ها برای چاپ در چکیده مقالات انتخاب شدند که خوشبختانه هم چاپ چکیده مقالات در مراحل نهایی است و هم لوح فشرده‌ی مجموعه مقالات در حال آماده شدن است. و ان‌شاءالله پیش از همایش هر دو منتشر خواهد شد. ضمنا سالنامه‌ حافظ‌پژوهی دفتر بیست و یکم نیز همزمان با این آثار منتشر می‌شود.

وی افزود: موضوع بسیار مهم این است که ما برای نخستین بار موفق شدیم مقالات برگزیده را پیش از آغاز همایش در پایگاه ISC نمایه کنیم و این خودش یک رکورد تازه است.

مدیر مرکز حافظ شناسی با اشاره به میهمانان ویژه نیز بیان کرد: بجز برخی از مدیران ارشد، خوشبختانه امسال در این مراسم بسیاری از استادان نام‌دار ایرانی و غیر ایرانی از جاهای مختلف ه شیراز می‌آیند و حضور خواهند داشت. حدود صد نفر از این استادان و پژوهشگران هم سخنرانی خواهند کرد؛ از جمله استادان ایرانی شامل دکتر نوش‌آفرین انصاری، دکتر حجت‌الله ایوبی، دکتر مهدی زرقانی، دکتر توفیق سبحانی، دکتر تقی پورنامداریان، دکتر پروین سلاجقه، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر نصرت‌الله ضرغام، دکتر مهدی محبتی، دکتر مهدی محقق، دکتر امیرعلی نجومیان، دکتر مهدی نوریان، دکتر محمدجعفر یاحقی و  مهمانان خارجی  نیز شامل پروفسورخلیلویچ (بوسنی)، پروفسور وارتان وسکانیان(ارمنستان)، پروفسور ابوالکلام سرکار(بنگلادش)، پروفسور علی گزل‌یوز (ترکیه)، پروفسور نعمت ییلدریم(ترکیه)، پروفسور آذرمیدخت صفوی(هند)، پروفسور عین‌الحسن (هند) و آمادگی‌شان را برای حضور و سخنرانی اعلام کرده‌اند.

حسنلی گفت: مهمان ویژه‌ امسال که حضورشان قطعی شده، جناب آقای دکتر علی اصغر مونسان، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمانمیراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هستند که پنجشنبه‌شب درآرامگاه حافظ برنامه خواهند داشت.  البته در روز اول همایش یعنی چهارشنبه در تالار شهید دستغیب مدیران دیگری همچون نصرت‌الله ضرغام رییس بنیاد ملی علم ایران (صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور) و جناب آقای دکتر ایوبی  دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو هم سخنرانی دارند.
وی با اشاره برنامه های جنبی نیز بیان کرد: از قبل برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی کرده بودیم. اما با توجه به علاقه‌ی بسیاری از استادان و پژوهشگران برای حضور و سخنرانی و به دلیل تنگنای زمانی و نیز همزمانی آن با ایام محرم و صفر، ناگزیریم از بعضی برنامه‌ها صرف نظر کنیم. اما تشکیل چند کارگاه، برگزاری چندین نمایشگاه، شرکت در برنامه‌های ویژه‌ی یادروز حافظ، گردشفرهنگی- سیاحتی ازمکان‌های دیدنی استان فارس. و…  از برنامه‌های چنبی این مراسم خواهد بود.

مدیر مرکز حافظ شناسی عنوان کرد: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گاهی به فراخور شرایط، در همایش‌های سالانه‌ خود، برخی از استادان پیشکسوت و شاخص را تقدیر می‌کند. امسال نیز در مراسم اختتامیه‌ی گردهمایی که روز بیستم مهرماه در تالار حافظ برگزار خواهد شد، دو نفر از استادان نامدار پیشکسوت را تجلیل خواهد کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ج شنواره‌ رساله‌های برتر  نیز گفت: خوشبختانه این جشنواره هم به خوبی پیش رفت. همه‌ی رساله‌های رسیده از سوی ۸ نفر از استادان دانشگاههای مختلف کشوردر دو سطح داوری شد  و بالاخره یکی از آن‌ها که بیشترین امتیاز را داشت، انتخاب شد که در مراسم اختتامیه در روز بیست مهردر تالار حافظ از مولف آن تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه های یادر.ز امسال در چند نقطه برگزار می شود، بیان کرد: قرار است چهارشنبه مراسم افتتاحیه و یکی از نشست‌های علمی از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و نیم در باشگاه دانشگاه شیراز، خیابان ساحلی غربی خواهد بود. بعد از ظهر چهارشنبه از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه تا ۱۸ و روز پنجشنبه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه  تا ۱۸ بعداز ظهر برنامه‌ها در پردیس ارم دانشگاه شیراز، در دانشکده‌های الهیات و ادبیات ادامه خواهد یافت و در چندین سالن همزمان برنامه‌های علمی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: پنجشنبه‌شب ۱۹ مهر از ساعت ۷ عصر مراسم ویژه افتتاحیه‌ی یادروز حافظ در مجموعه‌ی حافظیه و در جوار آرامگاه حافظ بر گزار می‌شود. و روز ۲۰ مهر دو برنامه در تالار حافظ در چهار راه حافظیه پایان بخش برنامه‌های این سه روز خواهد بود. که شامل یک نشست علمی تخصصی حافظ و مراسم اختتامیه است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.