سودجویی از طب سنتی در استان ایلام/ تبلیغات اغوا کننده است

سایت «تاریخ ما»– گروه استان ها: روش های درمانی سنتی در گذشته ها در بین نیاکان ما رایج و مورد استفاده بوده و بر این اعتقاد و باور جهت معالجه بسیاری از بیماری ها از این طب استفاده می کردند.

امروزه نیز با گذشت سال ها هنوز این طب سنتی در بین بیشتر مردم مورد استفاده است، در دامن طبیعت به خصوص در استان گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که دم کرده آنها برای مصارف و درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد که به اعتقاد برخی از مردم عوارض گیاهان دارویی کمتر از مصرف دارو ها است.

زهرا جمشیدی از شهروندان استان در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: طب سنتی از قدیم الایام در کنار طب های رایج مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از مردم بر این اعتقاد و باور بودند که در درمان بیماری جوابگو و مثبت عمل می کند و اگر دچار بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی و یا امثال چنین بیماری داشته باشیم با دم کرده و یا جوشانده گیاهان دارویی به راحتی در منزل خود بدون کوچکترین عوارض  مداوا می شویم .

وی گفت: اما طب رایج نسبت به طب سنتی به روز تر و تشخیص آن بهتر است، طب سنتی از قدیم مورد استفاده نیاکان ما بوده و توانستند در آن زمان بیماری خود را از طریق این طب برطرف کنند، طب سنتی فواید زیادی دارد اما پاسخگوی تمام نیازهای پزشکی نمی تواند باشد زیرا در حال حاضر پزشکی جدید راه هایی برای درمان بیماری ها دارد که شاید از طب سنتی برنیاید.

نصرالله شمسی مسئول مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور معاونت غذا و دارو استان ایلام در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما» اظهار داشت: در گذشته های دور جهت معالجه و درمان بیماری ها از طب سنتی مخصوصا بر اساس اخلاط چهار گانه، مزاج شناسی و داروهای گیاهی و عرقیات گیاهی استفاده می شد.

وی افزود: طب سنتی مکمل تکمیل کننده طب مدرن می تواند باشد اما نمی توانیم بر اساس طب سنتی نسبت به درمان تمام بیماری ها اقدام کنیم، شاید برخی از بیماری ها را با طب سنتی و تجویز داروهای گیاهی بتوان درمان کرد.

وی تصریح کرد: طب سنتی بیشتر برای پیشگیری از بیماری ها بهتر است اما به عنوان درمان کامل نیست، طب سنتی به صورت آکادمی تدریس و آموخته می شود و افرادی که دارای پروانه صلاحیت و پروانه محصول فنی از دانشگاه های علوم پزشکی باشند این افراد مجاز به کار در زمینه طب سنتی هستند اما اکثر مراکزی که بدون مجوز و بدون تحصیلات هستند این افراد کار آنها عملی نیست و مردم را از پروسه درمان صحیح دور می کنند.

محل عرضه هر گونه شکل داروی گیاهی فقط داروخانه با تجویز پزشک است

شمسی با اشاره به این که بسیاری از مردم بر این اعتقاد و باور هستند که طب سنتی و گیاهان دارویی که استفاده می شود عوارض آنها کمتر از طب مدرن و داروهای شیمیایی و صنعتی است، بیان داشت: طب سنتی در کنار طب مدرن می تواند خوب عمل کند، طب سنتی بیماری را درمان نمی کند اما برای پیشگیری از بیماری ها و کاهش علائم برخی از بیماری ها می توان مصرف کرد مانند دم کرده جوشانده گیاهان دارویی.

وی عنوان کرد: اما داروهای گیاهی که در داروخانه ها توسط پزشک تجویز می شود این داروها مورد تایید هستند، اما گیاهان دارویی که در عطاری ها و یا داروهایی مانند کپسول، قرص، شربت که به صورت دست ساز درست می شود و ماده اولیه آنها مشخص نیست، مورد تایید نیست.

مسئول مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور معاونت غذا و دارو استان ایلام گفت: بعضی از این داروها دارای عوارض بسیار خطرناک هستند، این گونه داروهای گیاهی دست ساز، بدون پروانه و مجوز را از عطاری استفاده و خریداری نشود.

وی افزود: محل عرضه هر گونه شکل داروی گیاهی فقط داروخانه با تجویز پزشک است، داروهایی که از عطاری ها و مراکز غیر مجاز عرضه دارو می شود غیر مجاز هستند و مصرف این گونه داروها خطرناک است.

برخورد قضایی با مراکز غیرمجاز

شمسی اظهار داشت: فردی که در زمینه طب سنتی کار می کند باید دارای تحصیلات دانشگاهی و پروانه فنی باشد شفاخانه ها، عطاری ها این مراکز هیچ کدام مجاز جهت مشاوره درمانی با تجویز دارو مجا ز نیستند و مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی نیستند.

وی عنوان کرد: توصیه ما به مردم در این راستا این است که جهت بیماری به پزشک مراجعه کنند و دارو مورد نیاز را از داروخانه تهیه کنند، داروهایی که در مراکز شفاخانه ها و عطاری ها عرضه می شود داروهای دست ساز و تقلبی هستند که اثر دارویی ندارند.

شمسی گفت: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی نسبت به جمع آوری داروهای گیاهی غیر مجاز اقدام می کند و علاوه این مراکز را به مراجع قضایی معرفی می شوند چراکه هدف این افراد بیشتر سودجویی و دور کردن مردم از درمان است.

وی با اشاره به این که چندی است که بحث حجامت و زالو درمانی در جامعه افزایش پیدا کرده است، افزود: متاسفانه در چند سال اخیر تبلیغات اغوا کننده و گسترده ای در خصوص پیشگیری و درمان بیماری ها با زالو درمانی و حجامت به شدت تبلیغ می شود که ۹۰ درصد این ها تبلیغات فقط به خاطر اهداف مادی و سودجویی است.

شمسی تصریح کرد: فردی که دچار غلظت خون یا بیماری های به عنوان مثال افزایش چربی خون است توصیه ما به این افراد این است که به سازمان انتقال خون مراجعه و خون گیری انجام شود و اگر فردی تمایل به حجامت دارد زیر نظر پزشک دوره دیده و در مطب این کار صورت گیرد و مراکزی که غیر تخصصی هستند این مراکز مجاز به زالو درمانی و حجامت نیستند.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.