آمادگی برای راه اندازی رشته گردشگری مذهبی در همدان

‌به گزارش «تاریخ‌ما»، منطقه همدان، دکتر محمدعلی حاجی ده آبادی پنجشنبه ۱۲ مهر در حاشیه برگزاری همایش بین المللی نخبگان وسفیران فرهنگی در راستای رویدادهمدان 2018 در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ظرفیت عظیم ایران و شهر تاریخی همدان باید به همه دنیا معرفی شود، اظهار کرد: بیش از 30 سال از تشکیل مرکز جامعه‌المصطفی می‌گذرد اما به خوبی از آن در زمینه گسترش گردشگری دینی استفاده نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما همیشه در کارها آغازگر خوبی هستیم اما ادامه آن را قطع می کنیم، افزود: موسسه عالی علوم انسانی آمادگی همکاری راه‌اندازی رشته ارشد گردشگری مذهبی در همدان را دارد. امیدواریم این اجلاس پایه‌ای برای این منظور باشد و کشورهای زیادی از این رهگذر بتوانند استان همدان را بشناسند؛ گردشگری مذهبی از لحاظ اقتصادی و فرهنگی لازمه امروز کشور است و باید برای توسعه آن گام های استوار و عملی برداشت.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش نخبگان و سفیران فرهنگی نیز می تواند در توسعه صنعت گردشگری این استان و کشور موثر باشد، عنوان کرد: در این راستا دوره 20 روزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را برای دانشجویان بسیاری از کشورها برگزار کرده‌ایم.

حاجی ده آبادی با بیان اینکه در 9 سال گذشته 12 هزار نفر از شخصیت های فرهیخته سایر کشورها برای برگزاری دوره های دانشجویی به ایران سفر کردند، گفت:همدان می تواند با برگزاری همایش ها و سمینارهای مختلف برای معرفی بزرگان و عرفا ظرفیت های گردشگری خود را نیز معرفی کند.

وی با بیان اینکه ایران در ترویج گردشگری مذهبی فعال است، عنوان کرد: در حوزه گردشگری و گردشگری مذهبی شاهد فقر عظیم برنامه‌ای هستیم و باید اتاق فکری در این زمینه برگزار شود که ما آمادگی همکاری در این زمینه را داریم.‌

حجت الاسلام محسن قنبری، معاون ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه همدان باید میزبان نشست های بین المللی بیشتری در همه ایام سال باشد، گفت: همدان می تواند از ظرفیت جامعه المصطفی برای معرفی داشته های علمی، فرهنگی و دینی خود بهره گیرد.

وی در حاشیه برگزاری همایش بین المللی نخبگان وسفیران فرهنگی در راستای رویدادهمدان 2018 در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه همدان مهد تمدن زیست شهری و تاریخی ایران است، اظهار کرد: در جاهایی که توریست بین المللی جذب می کنند باید به نکاتی توجه شود؛ در فضای بین الملل نخستین گام برای جذب توریست معرفی آن فضاست.

وی با بیان اینکه در کمتر جای جهان همچون ایران همه جاذبه ها اینگونه جمع شده اند، ادامه داد: برای جذب گردشگر خارجی باید از زبان گفتگو و امتیاز فرهنگی استفاده کرد و با شناخت جذابیت ها به معرفی جاذبه های توریستی پرداخت. همدان باید میزبان نشست های بین المللی بیشتری در همه ایام سال باشد چرا که هر کدام از میهمانان این نشست ها یک سفیر فرهنگی برای ایران هستند. باید برای مردم کشور نیز فرهنگ سازی شود تا از اماکن تاریخی کشور خود بازدید کنند.

 وی بیان کرد: جامعه المصطفی در ۶۰ کشور فعالیت دارد و ارتباط با دیگر کشورها را از طریق فارغ التحصیلان انجام می دهد و برای رونق گردشگری فرهنگی تلاش می کند. همدان می تواند از ظرفیت جامعه المصطفی برای معرفی داشته های علمی، فرهنگی و دینی خود بهره گیرد. ما تمام همت خود را برای معرفی این شهر و بین‌المللی شدن آن به کار خواهیم بست.

وی با بیان اینکه باید با مدیران تورهای گردشگری در خارج از کشور ارتباط برقرار کرد، افزود: ایران از طریق رسانه های غربی به صورت نادرست به خارج نشینان معرفی شده و آنها فوبیای ارتباط با ایران را دارند و ما باید با برگزاری همایش ها و تبلیغات مناسب این ذهنیت را از بین ببریم.

محمودرضا عراقی، معاون عمرانی استاندار همدان گفت: زیرساخت های گردشگری استان را باید گسترش دهیم به طوریکه باید جذب تعداد توریست و ارتقاء زیر ساخت‌ها به مرور زمان باهم رشد کنند.

وی بیان کرد: محور توسعه را باید گردشگری قرار داد چرا که از مسیر گردشگری می توان ثروت و مبادلات فرهنگی با دنیا داشته باشیم و البته در محور کشاورزی و صنعت نیز فعالیت هایی وجود دارد اما با محدودیت مواجه است.

عراقی ادامه داد: در بحث راه آهن، قطار همدان هم به تهران و هم به مشهد وصل است و از ملایر هم اجرایی شود جنوب و غرب کشور نیز به هم وصل می شوند و می توان ظرف ۲ تا ۳ ساعت به همدان آمد.

عراقی خاطرنشان کرد: شهر جهانی سفال لالجین در کنار استانهای بزرگی چون اصفهان، تبریز و خراسان توانسته برند جهانی شدن را با ۱۵ هزار جمعیت کسب کند و در سطح ملی مبل و منبت ملایر به ثبت رسیده است که باعث اشتغال صدها نفر شده و تلاش می‌کنیم انگور ملایر نیز ثبت جهانی شود.

وی بیان کرد: تلاش می کنیم همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا شناخته شود؛ چندی پیش از کشورهای مختلف آسیایی به همدان آمدند و با استان آشنا شدند و همین افراد باید سفیران تبلیغ در کشورهای آسیایی شناخته شود. در آبان ماه سالجاری همایشی با اعضاء وابسته به مجمع جهانی گردشگری خواهیم داشت و شرکت های بزرگ گردشگری نیز در این مجمع حضور خواهند داشت.

دکتر محمدعلی حاجی ده آبادی، رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه گردشگری مذهبی از ادبیات علمی خوبی برخوردار نیست، گفت: باید به سمت گردشگری مجازی پیش رفت و از فضای مجازی در گردشگری دینی بهره برد.امیدوارم حضور ما در این همایش ثمره بسیاری برای انسانیت و جهان اسلام داشته باشد چرا که در این مراسم به بررسی مفاخر علمی، ادبی و عرفانی  می پردازیم.

وی بیان کرد: گردشگری مذهبی می تواند بازدید از مکان مذهبی، شرکت در مراسم مذهبی و یا حضور در کناریک فرد مذهبی باشد که امروز به عنوان صنعت پربازده و دارای آثار بسیاری است که در همه کشورها به آن توجه می شود. گردشگری مذهبی اصطلاحی برگرفته از دو واژه مهم گردشگری و مذهبی است و هر کاری که برمبنای علم نباشد ثمره خوبی نخواهد داشت اما اگر ماهیت علمی داشته باشد اثرات خوبی برجای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه برای گردشگر باید حق امنیت قائل شد، افزود: باید در گردشگری امنیت حقوقی، غذایی، جسمی، روحی، روانی فرد تأمین شود که می‌توان این قوانین را با همبستگی کشورهای اسلامی تدوین کرد.

حاجی ده آبادی با اشاره به اینکه برخورداری از زمینه گردشگری حق انسان است، گفت: در گردشگری بیشتر به مقوله تفریح توجه می‌شود که ما معتقدیم این نگاه دارای کاستی‌هایی است چرا که به موضوع حقوق بشر در آن یعنی حق بر دینداری توجه نشده است. بیش از اینکه به دنبال قوانین حقوقی باشیم باید به دنبال قوانین اخلاقی موثر و مروج گردشگری باشیم.‌

حجت الاسلام علی دشتکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز گفت: باید گردشگری را به سمت گردشگری حلال جهت داد. باید محور توسعه را در چند امر مهم قرار بدهیم که یکی از آنها گردشگری است و طبیعتا این صنعت در استان به خاطر ظرفیت های خاصی که دارد موفق خواهد شد البته در آغاز باید از کار فرهنگی شروع کنیم تا این قوه را به فعل تبدیل کنیم پس باید به تشکیل کمیته فرهنگی اهتمام داشته باشیم.در همین راستا 40 برنامه تدوین شده که یکی از این برنامه ها برگزاری نشست نخبگان فرهنگی است که در نوع خود بی نظیر بود.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: باید گردشگری را به سمت گردشگری حلال جهت داد تا در قشر غیر مسلمان نیز گردشگری مورد اقبال واقع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز بیان کرد: در طول سال ۲۰۱۸ با تراکم رویدادهای مختلفی از جمله بزرگداشت مقام باباطاهر، جشنواره پویانمایی، نشست سفرا، کنفرانس بین المللی و همایش دستکند مواجه شدیم و اطلاع رسانی برنامه‌ را تحت شعاع قرار داد.

علی مالمیر ادامه داد: راهنمایان گردشگری که برای برنامه های مختلف در خدمتشان هستیم همه بومی و آشنا با بناها و آثار تاریخی استان هستند.
انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.