هشدار ظریف به اروپا: صبر ایران حدی دارد/ رای لاهه علیه آمریکا

سایت «تاریخ ما»، گروه سیاست_محمد مهدی ملکی: دیدارهای وزیر امور خارجه در نیویورک و در هفته ای که گذشت همچنان ادامه داشت، انجام گفتگوهای متعدد با رسانه های خارجی، ملاقات با مقامات دیگر کشورها و سازمان های بین المللی بخشی از تلاش های دیپلماتیک ظریف به عنوان وزیر امور خارجه از فرصت ایجاد شده در سازمان ملل به بهانه مجمع عمومی سازمان ملل با حضور عالی ترین مقامات از کشورهای مختلف جهان بود. 

خبر پاسخ موشکی و کوبنده سپاه پاسداران به متجاوزین به خاک کشورمان در قالب حادثه تروریستی اهواز که منجر به شهادت رسیدن و زخمی شدن عده ای از هموطنانمان شد، از جمله مهمترین اخباری بود که سیاست خارجی ایران را در این هفته به خود مشغول نگاه داشته بود و همانطور که بارها هم مسئولان دستگاه دیپلماسی گفته اند توان دفاعی و موشکی بالای ایران به عنوان پیشتیبان سیاست خارجی کشور به حساب می آیند.

نحوه همکاری و تعامل ایران با کشورهای باقی مانده در برجام، یعنی روسیه، چین و کشورهای اروپایی از جمله موارد مهمی دیگری است که در این هفته هم سایه سنگین خود را بر اکثر دیدارها، سخنرانی ها و نشست های مسئولان سیاست خارجی کشور با طرف های خارجی حفظ کرده بود.   

 این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هر یک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می کنند، یعنی برهه ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

وزرای امور خارجه ایران و الجزایر دیدار و گفتگو کردند

 وزیران امور خارجه ایران و الجزایر در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک دیدار و در خصوص آخرین تحولات مربوط به روابط دوجانبه، وضعیت منطقه و برجام گفتگو و تبادل نظر کردند.

دیدار وزرای خارجه ایران و اتریش/برجام و تحولات منطقه محور گفتگوها

 در دیدار وزرای امور خارجه ایران و اتریش در نیویورک در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مسایل منطقه ای و آخرین تحولات مربوط به برجام و اقدامات اروپا برای تامین منافع ایران گفتگو و تبادل نظر شد.

وزرای امور خارجه ایران و هلند دیدار و گفتگو کردند

وزرای امور خارجه ایران و هلند در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک دیدار کردند.

در این دیدار دو طرف درخصوص موضوعات برجام، تحولات منطقه‌ای و روابط دو جانبه بحث و گفتگو کردند.

گفتنی است، پیش از این دیدار محمدجواد ظریف با وزرای امور خارجه الجزایر و اتریش هم به صورت جداگانه دیدار و در خصوص مسائل مختلف دوجانبه و بین المللی گفتگو کرده بود.

ملاقات ظریف با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه

محمدجواد ظریف و معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و گفتگو کردند.

 مسائل انسان دوستانه در مناطق بحرانی از جمله سوریه و یمن از جمله محورهای مورد گفتگو میان دو طرف بود.

گفتنی است، پیش از این دیدار هم ظریف با وزرای امور خارجه الجزایر، اتریش و هلند دیدار و گفتگو داشت.

ظریف با همتای سوری خود دیدار و گفتگو کرد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند.

بر اساس این گزارش، آخرین تحولات سوریه، روند آستانه و مسایل مربوط به فرایند صلح در این کشور محور اصلی گفتگو میان طرف ایرانی و سوری بود.

قاسمی با دولت وملت اندونزی ابراز همدردی کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تاسف عمیق از وقوع زلزله و سونامی مهیب در اندونزی که صدها کشته، مجروح و بی‌خانمان بر جای گذاشت با دولت و ملت اندونزی و مصیبت زدگان این حادثه غم انگیز ابراز همدردی کرد.

ایران هرگونه تعرض به دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را محکوم می‌کند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات و ادعاهای مطرح شده توسط آمریکایی ها در توجیه تعطیلی سرکنسولگری آن کشور در بصره را ناموجه، بی مورد و فرافکنی آشکار خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعرض به دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک را محکوم می کند و توجیه مضحک بسته شدن سرکنسولگری آمریکا در بصره را که در پی روزها و هفته ها تبلیغات و پیشگویی و ایراد اتهامات واهی به ایران و نیروهای عراقی انجام شد، فراری به جلو و اقدامی فرافکنانه و مشکوک می‌داند. 

منشا تروریسم در تمام جهان، عربستان و افکار افراطی آن است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل و ادعاهای واهی و تکراری وی علیه کشورمان، ضمن رد آنها اظهارداشت: بدون تردید عربستان سعودی با نام و نشان‌ترین حامی تروریسم در جهان است و ریشه و منشاء تروریسمی که امروزه تمام جهان بویژه خاورمیانه را در کام خود کشیده است، جایی جز عربستان سعودی و افکار و اندیشه های افراطی که توسط این رژیم تبلیغ، ترویج و تامین مالی می شود نیست.

وی افزود: اینکه عادل الجبیر با افتخار حمایت کشورش از استراتژی ترامپ در مقابله با چندجانبه‌گرایی و تخریب توافقات و قراردادهای بین المللی را اعلام می کند، موضوع عجیبی نیست چرا که کشورش از جمله مهمترین حامیان جریان وابسته به اندیشه های ترامپ در آمریکاست که در کنار و همراه با لابی رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی با صرف میلیون ها بلکه میلیاردها دلار می کوشند، سیاست خارجی به حراج گذاشته شده آمریکا را در مسیر جنگ‌افروزی و بی‌ثبات‌سازی دلخواه خویش پیش برند.

امیرعبداللهیان انتصاب دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی را تبریک گفت

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با صدور پیامی به «زیاد نخاله» انتصاب وی را به عنوان دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تبریک گفت.

شناخت ازفرهنگ ایران و ارمنستان به توسعه همکاری اقتصادی کمک می‌کند

 به دنبال توسعه تعاملات فرهنگی و علمی بین دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در سال‌های اخیر، سومین گروه از دانشجویان ارمنی زبان فارسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ارمنستان با بدرقه سید کاظم سجادی سفیر کشورمان در ایروان عازم اصفهان شدند.

 هیات اعزامی شامل ۲۵ نفر از دانشجویان رشته‌های زبان فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌های ارمنستان هستند که با مساعدت و هماهنگی صورت گرفته با استانداری اصفهان جهت بازدید از جاذبه‌های تاریخی، مناطق باستانی و گردشگری و به ویژه بازدید از دانشگاه‌های این شهر عازم اصفهان می‌شوند.

سفیر کشورمان در ایروان در هنگام بدرقه این هیات، دانشجویان را نمایندگان و سفیران فرهنگی دو کشور دانست که با انجام اینگونه سفرها وظیفه معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی را به مردم ارمنستان و بالعکس برعهده خواهند داشت.

نزدیکی به اروپا باید توام ارتباط بیشتر با شرق باشد

نوذر شفیعی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار «تاریخ ما»، در خصوص اهمیت توجه بیشتر به دیپلماسی متوازن در سیاست خارجی کشورمان اظهارداشت: واقعیت این است که امروز همه کشورهای جهان در پی تنوع بخشی به روابط خود هستند و در عرصه دیپلماسی به این رویکرد «دیپلماسی همه سویی» می گویند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: در دوران بعد از انقلاب عمدتا دیپلماسی ما نامتوازن بوده، یعنی اکثرا با کشورهای شرقی ارتباط داشتیم و غرب را نادیده گرفتیم، البته در این مسیر غربی ها هم کم کاری های خود را داشتند به عبارتی توجه ما به غرب ناشی از سیاست های خصمانه ما به آنها بود، لذا عملا ما یک دیپلماسی سیاه و سفید داشتیم.

وی تصریح کرد: در برخی از دوره ها تلاش شد که دیپلماسی نگاه به شرق متوازن شود یعنی تلاش هایی صورت گرفت برای آنکه با غرب هم ارتباطات خودمان را داشته باشیم و برجام اوج این تلاش بود، البته حرکت به سمت دستیابی به برجام حرکتی یکسویه به سمت کشورهای غربی تلقی نمی شود بلکه نوعی توازن بخشی به سیاست خارجی ایران و استفاده همزمان از ظرفیت های شرق و غرب در جهت تامین منافع ملی بود.

عضو سابق کمیسیون سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز اروپا با ایران روابط خوبی دارد اما آمریکای ترامپ، سیاست های خصمانه خود را علیه ما افزایش داده، ابیان کرد: لازم است که ما همچون گذشته روابط خود را با اروپا به عنوان یکی از قدرت های بین المللی ادامه بدهیم و در موضوع برجام خلاء ناشی از عدم حضور آمریکا را با همکاری بیشتر با اروپایی ها جبران کنیم که البته نزدیکی به اروپا باید توأم با نزدیکی هر چه بیشتر به شرق با محوریت روسیه، چین و هند باشد و در این صورت منافع ملی ما تامین خواهد شد.

ایران خواستار اقدام عملی برای جلوگیری از جنایات صهیونیست‌ها است

غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی که به منظور بررسی مصوبات دو اجلاس اخیر سران این سازمان در حمایت از بیت المقدس برگزار شد، تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه تظاهرات مسالمت آمیز غیرنظامیان در غزه در سالروز اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ که منجر به شهادت ۱۷۰ فلسطینی زخمی شدن هزاران نفر گردید را شدیدا محکوم کرد.

وی در نشست مذکور که در سطح وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و در حاشیه هفتاد و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، بر همبستگی مداوم جمهوری اسلامی ایران با مردم شجاع فلسطین در مبارزه مشروع برای تحقق عدالت، عزت و حقوق مسلم خود از جمله حق تعیین سرنوشت و تاسیس کشور فلسطین به پایتختی بیت المقدس تاکید کرد.

دهقانی در سخنرانی خود تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا در شناسایی بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر را نقض فاحش حقوق بین الملل و قطعنامه های ذیربط سازمان ملل متحد و نیز نقض حقوق بنیادین مردم فلسطین قلمداد کرد.

قاسمی «روز بزرگداشت مولانا» را تبریک گفت

بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به مناسبت روز بزرگداشت مولانا پیامی را صادر کرد.

قاسمی: دخالت در امور داخلی کشورها هیچگاه سیاست ایران نبوده است

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به ادعاهای تکراری وزرای امور خارجه بحرین و امارات در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این اظهارات را بی ارزش، واهی و برخاسته از ذهن متوهم آنها دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست همسایگی همراه با احترام متقابل و حسن همجواری را از اولویت های اساسی سیاست خارجی خود قلمداد کرده و دخالت در امور داخلی سایر کشورها هیچگاه سیاست ایران نبوده و نیست.

قاسمی افزود: همنوایی وزرای خارجه بحرین، امارات و همچنین عربستان سعودی با سیاست ها و رویکردهای ضدایرانی و جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی تنها باعث مشروعیت بخشی به جنایت ها و اختلاف افکنی های رژیم صهیونیستی و مشروعیت زدایی از خود می شود. این رویکرد اشتباه راه رسیدن به اعتماد متقابل میان کشورهای مسلمان منطقه را طولانی و دشوارتر می کند.

حمله موشکی سپاه اخلالی در روند مذاکرات آستانه ایجاد نمی‌کند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد، ضمن تسلیت و محکومیت شدید حادثه تروریستی اهواز، درباره موضوع تروریسم اظهار داشت: مسئله تروریسم نیاز به اجماع جهانی برای مبازره با این پدیده شوم دارد تا این پدیده شوم که در بخش هایی از جهان و منطقه ما وجود دارد، پاک شود.

وی گفت: امیدواریم دلارهای نفتی و برخی زد و بندهای سیاسی توسط کشورهای منطقه و برخی تفکرات افراطی، مانع مبارزه جدی با تروریسم نباشد.

قاسمی افزود: از کلیه کسانی که این پدیده شوم را محکوم کردند و پیام های تسلیت خود را برای حادثه اهواز صادر کردند، تشکر می‌کنم و این را گام مثبتی در جهت مبارزه با تروریسم می‌دانیم.

گروه دوستی پارلمانی پرتغال و ایران با سرمدی دیدار کرد

اعضای گروه دوستی پارلمانی پرتغال و ایران، صبح امروز در تهران با مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کردند.

تاکنون ۵۰ هزار نفربرای راهپیمایی اربعین درسامانه ثبت نام کرده‌اند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی صبح امروز با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار «تاریخ ما» مبنی بر اینکه چه تمهیداتی از سوی وزارت امور خارجه برای تسهیل رفت و آمد زائران ایرانی در مراسم اربعین اندیشیده شده است، گفت: موضوع ورود زائران ایرانی به عراق برای انجام مراسم پیاده روی اربعین و تعداد زائران ایرانی که به این مراسم خواهند رفت یک مسئله کاملا مردمی است و کسی به طور رسمی از جانب ایران به این مراسم اعزام نمی شود و تجربه نشان داده که استقبال از مراسم اربعین از سوی مردم ایران بسیار زیاد است.

وی گفت: برای هماهنگی هر چه بهتر فعالیت های مرتبط با مراسم اربعین ستادی در وزارت کشور با حضور نمایندگانی از نهادها و ارگان‌های مرتبط با موضوع اربعین تشکیل شده که همچنان در حال انجام فعالیت های خود برای تسهیل امور رفت و آمد زائران ایرانی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: کنسولگری های ما در شهرهای مختلف عراق هم برنامه های خاص خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین تدارک دیده اند.

وی افزود: طرف ایرانی مذاکراتی را برای تسهیلات بیشتر زائران ایرانی با طرف عراقی انجام داده به خصوص در موضوع پرداخت هزینه های ویزا و دیگر هزینه هایی که یک زائر در بدو ورود به خاک عراق خواهد داشت مذاکرات خوبی انجام شد که در نتیجه هر زائر ایرانی با پرداخت مبلغی بیش از ۳۰۰ هزار تومان به ارگان‌های ایرانی می‌تواند در مراسم اربعین شرکت کند.

قاسمی با بیان اینکه پرداخت هزینه ویزا از سوی زائران ایرانی به صورت ریالی انجام خواهد شد، گفت: تصور می‌کنم ما در آغاز ثبت نام‌ها برای مراسم اربعین هستیم و تا دیروز حدود ۵۰ هزار نفر در سامانه ای که برای این مراسم مشخص شده است ثبت نام کرده‌اند و قطعا طی روزهای آینده میزان مراجعات و ثبت نام ها افزایش خواهد یافت.

توان موشکی اصلی‌ترین ابزار برای پشتیبانی سیاست خارجی ایران است

اصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با مهر، در خصوص عملیات موشکی امروز سپاه پاسداران در پاسخ به عملیات تروریستی در اهواز اظهارداشت: همانطور که قبلاً هم مسئولان نظام اعلام کرده بودند، جمهوری اسلامی ایران در برابر هر اقدام مداخله‌جویانه و تروریستی در قلمروی جغرافیایی خود که به نوعی عبور از خطوط قرمز ایران به حساب می آید، هیچگونه کوتاهی نخواهد داشت و پاسخی دندان‌شکن در قبال اینگونه اقدامات خواهد داد.

وی گفت: جریانات تروریستی سال گذشته هم این موضوع را در ایران امتحان کردند که به بحث حادثه تروریستی حرم مطهر امام راحل و مجلس منجر شد که ایران در برابر این حادثه تروریستی با شلیک موشک، پاسخ دندان‌شکنی به گروه تروریستی داعش داد و یکی از مقرهای اصلی آنها را مورد حمله قرار داد که در نتیجه تعداد زیادی از فرماندهان آنها به هلاکت رسیدند.

زارعی افزود: در یک اقدام دیگر، گروهکی تروریستی که در خاک کردستان عراق فعالیت می کرد، تنی چند از نیروهای سپاه را در مرزهای مریوان به شهادت رساندند که در آن حادثه هم سپاه با شناسایی دقیق و اشراف اطلاعاتی به منطقه، با موشک های نقطه‌زن خود حمله ای موشکی به یک مقر فرماندهی آن گروهک تروریستی در خاک اقلیم کردستان عراق انجام دادند و تعداد زیادی از فرماندهان رده بالای آنها را به هلاکت رساندند و تلفات جدی به آن مرکز توطئه تحمیل شد.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن با جابری انصاری دیدار و گفتگو کرد

 «محمد عبدالسلام» سخنگو و مذاکره کننده ارشد جنبش انصارالله یمن، امروز دوشنبه ٩ مهر ١٣٩٧در مقر وزارت امور خارجه در تهران با حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح یمن دیدار و گفتگو کرد. 

در این دیدار آخرین تحولات مذاکرات صلح یمن بررسی و در خصوص راه های تسهیل موفقیت این مذاکرات و همچنین کمک به مردم یمن برای پایان جنگ تحمیلی علیه این کشور تبادل نظر و هماهنگی شد.

نمایندگان پارلمان های اروپایی می توانند در حفظ برجام کوشش کنند

هیات پنج نفره گروه دوستی پارلمانی پرتغال و جمهوری اسلامی ایران که در حال دیدار از کشورمان است صبح امروز با مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه دیدار و در خصوص گسترش روابط پارلمانی بین دو کشور، برجام و اقدامات اروپا برای تامین منافع ایران و مسائل منطقه ای و آخرین تحولات مربوط به مبارزه با تروریسم گفتگو و تبادل نظر کردند.

قائم مقام وزیر امور خارجه در این دیدار اظهار داشت: معتقدیم نمایندگان پارلمان های کشورهای اروپایی می توانند با ابراز مخالفت با مواضع آمریکا، در حفظ توافق برجام و چند جانبه گرایی کوشش کنند.

تداوم فروش نفت ایران و ایجاد کانال بانکی برای مراودات مالی بین ایران و کشورهای مختلف دو موضوع مورد تاکید قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان برای اجرای موفق برجام بود.

تحولات منطقه ای و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی از دیگر محورهای گفتگو در این دیدار بود.

ایران دست برتر را در معادلات منطقه‌ای دارد

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم بهره برداری از شش طرح و مسیر هوایی شرکت فرودگاه ها اظهارداشت: در سفر رئیس جمهور به مقر سازمان ملل به همه جهان ثابت شد که ایران اهل تفاهم و مفاهمه است و این طرف آمریکایی است که همه تعهدات خود را زیر پا گذاشته است.

وی گفت: سرانجام قدرت منطق ایران بر زور آمریکا غلبه خواهد کرد و آنچه در سفر اخیر رئیس جمهور به سازمان ملل متحد دیده شد جزو الطاف خفیه الهی بود این بود که ایران را در کانون توجه جهانیان و آمریکا را در انزوا قرار داد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: امروز باید بیش از پیش هوشیار باشیم تا خدای ناکرده مکر آنها ضرری به ما نرساند و خوشبختانه تا به امروز نشان داده ایم که در نهایت هوشیاری، عقلانیت و هوشمندی، سیاست خود را پیش می بریم و دست برتر را در معادلات منطقه ای داریم.

وی در تحلیل رفتارهای رئیس جمهور آمریکا گفت: ترامپ از نحله فکری هنری کیسینجر تبعیت می کند که به آنها توصیه کرده وقت آن است که آمریکا حیای سیاسی را کنار بگذارد و یکجانبه عمل کند و به دنبال اجماع نباشد.

وضعیت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه اصلا مناسب نیست

رحیم پور در ابتدای گفتگو با بیان اینکه وقتی شما انتظاراتی را از یک دستگاه متوقع می شوید، باید سازو کارها و امکاناتی را هم متناسب با آن توقعات به دستگاه مربوطه بدهید، اما متاسفانه چنین چیزی امروز برای وزارت خارجه مهیا نیست و صرفا توقعات بالا رفته است، گفت: در این موضوع آقای ظریف خواسته ای را قبول کردند اما وسایل و ابزار آن را نگرفتند، به اعتقاد من یکی از ابزارهای آن کادر سازی است که باید در وزارت خارجه باشد. وضعیت تعدیل نیروها، دوره های بازنشستگی و حتی آموزش نیروهای ما شرایط مناسبی را ندارند و اینها صرفا بخشی از موارد و مشکلاتی است که ما در وزارت امور خارجه با آن مواجه هستیم. 

معاون سابق وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه باید ستاد هماهنگی اقتصادی خارجی که در معاونت دیپلماسی اقتصادی وجود دارد تقویت و مصوبات آن قانونی و لازم الاجرا تلقی شود، تصریح کرد: یعنی اینطور نباشد که صرفا دستگاه ها و نهادهای مختلف در نشست های این ستاد بخواهند توصیه ها و نکته های آن را بشنوند ولی در عرصه عمل آن را اجرایی نکنند. 

رحیم پور با اشاره به اینکه مشکل دیگر در زمینه دیپلماسی اقتصادی این است که برخی نهادهای اقتصادی نگاه راهبردی ندارند، تصریح کرد: مثلا وزارت خارجه ممکن است به آنها بگوید گوشت را از برزیل نخرید و یا بهتر است از پاکستان و قزاقستان بخرید. خُب ما همسایگان را برای تعارفات که نمی خواهیم، یعنی باید اینطور باشد که اگر می توانیم کالایی را از پاکستان بخریم از برزیل یا نیوزلند نخریم، خُب این باید عملیاتی شود و وزارت خارجه هم توصیه های خود را دارد. 

قاسمی: خواهان آزادی فوری دیپلمات ایرانی هستیم

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سه وزیر دولت فرانسه در خصوص اتهام ناروا و واهی به یکی از دیپلمات های کشورمان که به دخالت در عملیات خرابکاری در تجمع یک گروهک تروریستی در پاریس متهم و دستگیر شده است، اظهار داشت: بار دیگر با رد اتهامات و ادعاهای مطرح شده مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و خواستار آزادی فوری ایشان هستیم.

قاسمی تمام ماجرا را سناریو و توطئه ای برای تخریب روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا دانست که در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی و با صحنه گردانی یک گروهک تروریستی و ضد مردمی مقیم فرانسه انجام می پذیرد.

قاسمی انتخاب برهم صالح به ریاست جمهوری عراق را تبریک گفت

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با استقبال از انتخاب آقای برهم صالح به عنوان رئیس جمهور جدید عراق از سوی پارلمان این کشور، ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید ابراز امیدواری کرد روابط دیرینه، محکم و برادرانه دو کشور همسایه ایران و عراق در دوران جدید بیش از پیش توسعه و تعمیق یافته و موجب رونق و رفاه اقتصادی و گسترش دوستی دو ملت و تقویت همکاری های دو کشور در سطوح منطقه ای و بین المللی شود.

ساعاتی پیش «برهم صالح» نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق توسط نمایندگان پارلمان این کشور به عنوان رئیس جمهوری عراق انتخاب شد.

ظریف: صبر ایران حدی دارد/ بهتر از برجام نصیب آمریکا نمی‏‌شود

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با بی‎بی‎سی گفت که در برابر فشارهای آمریکا، حمایت اروپایی‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بهتر از حد انتظار بوده است.

اما وی تاکید کرد تلاش برای حفظ برجام کار دشواری است چرا که آمریکا نقش فراگیری در نظام مالی بین‌المللی دارد حال‌آنکه به‌رغم دشواری‌ها، گزینه‌ها نیز مشخص هستند: آیا جامعه بین‌الملل قصد دارد به آمریکا اجازه حکمرانی بدهد؟ در گذشته این امر اتفاق افتاد حال‌ آنکه مبتنی بر برخی قوانین بود نه بر اساس فرامینی که هر روز تغییر می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در برابر تهدیدهای ترامپ، چه انتظاری از کشورهای اروپایی که ملزم به حفظ برجام هستند، می‌رود نیز گفت: ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و دیگر رهبران اروپایی از تعهد به برجام و همچنین حق ایران برای برخورداری از مزایای اقتصادی آن سخن گفته‌اند. شاید اروپایی‌ها بهتر از حد انتظار تعهد به برجام را ابراز کردند. بنابراین باید این تعهدات سیاسی را به ساز و کار (اجرایی) تبدیل کنند و بر این باور هستم که این ساز و کارها اجرایی می‌شود. مرحله بعدی که بسیار مهم است نحوه کارایی این ساز و کارها است.

ظریف افزود: ایران اندکی صبر خواهد کرد. البته این به معنای آن نیست که کاسه صبر ما هیچ وقت لبریز نمی‌شود اما کمی تحمل می‌کنیم تا نتیجه را ببینیم.

رأی دادگاه لاهه نشانه ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکا است

وزارت امور خارجه در واکنش به صدور قرار موقت از سوی دیوان بین المللی دادگستری لاهه در پرونده شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده، بیانیه‌ای را صادر کرد.

جامعه بین‌المللی با یکجانبه‌گرایی مخرب آمریکا مقابله کند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص صدور رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه)، در توئیتر نوشت:

«دیوان بین المللی دادگستری دستور داد که آمریکا باید به تعهداتی که با تحریم مجدد مردم ایران پس از خروج از برجام نقض کرده متعهد بماند. یک شکست دیگر برای حکومت معتاد به تحریم آمریکا و پیروزی برای حاکمیت قانون. ضروری است جامعه بین المللی با یکجانبه‌گرایی مخرب آمریکا به صورت دسته‌جمعی مقابله کند.»

قرار موقت دادگاه لاهه برای دولت آمریکا الزام آور است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان این که قرار موقت دادگاه لاهه برای دولت آمریکا الزام آور است، اظهار داشت: در این قرار از دولت آمریکا خواسته شده برای انجام تعاملات، معاملات و گردش های مالی موانع موجود را برطرف کرده و راه را برای انجام این معاملات هموار کند.

وی افزود: قرار موقت دادگاه لاهه الزاماتی را برای آمریکا درباره تعاملات بانکی، مالی و پولی در سه حوزه کشاورزی و غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی و تامین قطعات هواپیما ایجاد می‌کند.

قاسمی اظهار داشت: رایی که روز چهارشنبه از سوی دیوان بین المللی دادگستری لاهه صادر شد براساس شکایتی بود که ایران پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و براساس احکام عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا (امضاء شده در سال ۱۳۳۴) انجام داده بود.

وی خاطر نشان کرد: دادگاه در نهایت امروز رای خود را اعلام کرد و صلاحیتش را برای بررسی این شکایت درباره مباحثی که مربوط به بازگرداندن تحریم‌ها از سوی آمریکا در ۱۸ اردیبهشت انجام گرفته و با مسائل حقوق بشری مرتبط است به رسمیت شناخت و قرار موقت را صادر کرد.

رای دادگاه لاهه آمریکا را ملزم به تجدیدنظر می‌کند

حمید بعیدی نژاد امروز با انتشار پیامی در فضای مجازی تاکید کرد: رای دیوان دادگستری بین‌المللی در مردود دانستن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هم با تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سازوکار ویژه برای تداوم تجارت با تهران منطبق می‌باشد و هم واشنگتن را ملزم می‌کند که در تصمیم ماه آینده برای اعمال تحریم بر بخشهای اقتصادی ایران تجدیدنظر کند.

امروز هم آمریکا از یک عهدنامه دوجانبه با ایران خارج شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: آمریکا برجام که توافقی چندجانبه و بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است را نقض کرده و ادعا کرد که به دنبال یک عهدنامه دوجانبه با ایران است. امروز هم آمریکا از یک عهدنامه دوجانبه با ایران بعد از اینکه دیوان بین المللی دادگستری دستور داد به نقض آن عهدنامه – تحریم مردم ایران – خاتمه دهد، خارج شد. رژیم قانون شکن!

دبیرکل ناتو نگران سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و خطرناک آمریکا باشد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو در کنفرانسی مطبوعاتی در آستانه برگزاری اجلاس وزرای دفاع پیمان آتلانتیک شمالی گفت: جمهوری اسلامی ایران که خود بزرگترین قربانی پدیده شوم تروریسم است، به رغم ائتلاف های تبلیغاتی و نمایشی علیه جریانات تروریستی ساخته پرداخته برخی کشور های خاص و شرکای آنان موثرترین نقش را در پایان بخشیدن به حاکمیت گروههای تروریستی از جمله داعش در منطقه ایفا کرده است.

وی افزود: بر خلاف اظهارات دبیرکل، نقش سازنده ایران در ایجاد ثبات در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه مورد اذعان بخش اعظم جامعه بین المللی است و اگر مبارزه بیدریغ ایران با این گروههای افراطی تروریستی شناخته شده نبود امروز بسیاری از کشور ها و شهرهای اروپایی از امنیت لازم برخوردار نبودند.

قاسمی ادامه داد: بی شک باید بسیاری از کشورهای اروپایی از این مبارزه مقدس ایران در سرکوب و مهار تروریست ها در این منطقه سپاسگزار باشند ، نه آنکه در پاسخ به این سیاست های سازنده و موثر در تامین امنیت خود مورد سوال و ایهام و ابهام بی مورد قرار گیرد.

قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان گفتگو و همکاری نزدیک با همسایگان خود بوده و ضمن اعتقاد به تامین و حفظ امنیت خاورمیانه توسط کشورهای همین منطقه، هرگونه حضور و مداخله قدرت ها و نهادهای نظامی- امنیتی خارجی به بهانه تامین امنیت در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را رد می کند.

ظریف: «تحقیر» نتیجه توهم «برون‌سپاری امنیت به بیگانگان» است

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در فضای مجازی نوشت: «آقای ترامپ بارها سعودی‌ها را تحقیر کرده و گفته است که نمی توانند دو هفته بدون حمایت او دوام بیاورند. این جایزه توهم برون‌سپاری امنیت به بیگانگان است».

وی در ادامه این پست افزوده است: «ما یک بار دیگر دست‌مان را به سوی همسایگان دراز می کنیم: بیایید با ساختن یک منطقه قوی به این خودپسندی استکباری پایان دهیم!».

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.