مجلدات «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» تکمیل و منتشر شد

کیوان پهلوان به خبرنگار «تاریخ ما» گفت: در نمایشگاه کتاب امسال چهار مجلد از مجموعه «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» توسط نشر آرون در دسترس مخاطبان قرار گرفت. از آن تاریخ تاکنون باقی مجلدات این مجموعه ۱۷ جلدی نیز منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شدند. در این مجموعه تعزیه در استان‌های مختلف کشور بررسی شده است. کتاب استان مازندران این مجموعه دو جلدی است.

وی افزود: جلد شانزدهم این مجموعه پژوهشی است درباره تعزیه‌هایی که در اربعین برگزار می‌شد و در نهایت جلد هفدهم آن نیز مربوط به فرهنگ تعزیه در کشورهای اسلامی اعم از شیعه و سنی است. در این مجلد نگاه مردمان کشورهای مرتبط با پیشینه فرهنگی ایران به تعزیه و ایام عزاداری در محرم و نوع اجراهای آنها تحلیل شده است. در هر کدام از این مجلدات مهم‌ترین و نفیس‌ترین مجالس تعزیه هر استان نیز ارائه شده است.

پهلوان ادامه داد: مجموعه سه جلدی «آیین پیوند در جهان ایرانی» هم دیگر کتاب منتشر شده من در این مدت اخیر است. این کتاب را نیز انتشارات آرون منتشر کرده است. هر جلد این مجموعه بیش از هزار صفحه دارد و در آن آیین‌های مربوط به مراسم عروسی در همه استان‌های ایران و همچنین کشورهایی چون تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هندوستان، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان و… که در گذشته مرتبط با فرهنگ ایرانی بوده‌اند، معرفی و تحلیل مردم‌شناسانه شده‌اند. برای ثبت این آیین بجز ایران به دیگر کشورهای منطقه نیر سفر کرده و کار میدانی کرده‌ام.

این پژوهشگر همچنین درباره کتاب‌های در دست انتشار خود نیز اشاره کرد: مجموعه دو جلدی «دانشنامه آیین پیوند در سرزمین نوروز» نیز تا دو ماه آینده توسط نشر آرون در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. همچنین کتاب «دانشنامه هویت شناسی مردم سرزمین نوروز» را نیز در ۶ هزار صفحه در دست انتشار دارم که هنوز در مرحله صفحه بندی است. یک جلد این کتاب فقط مقدمه است و اینکه چرا کشورهایی چون ترکیه، سوریه، اردن، عراق، پاکستان، افغانستان، هندوستان و… را در زمره سرزمین نوروز قرار داده‌ام و اینکه این کشورها هرکدام که نقشی در سرزمین نوروز داشته‌اند.

کیوان پهلوان، پژوهشگر، مولف و مورخ دارای مدرک و دکترای فولکلورشناسی است. از دیگر کتاب‌های منتشر شده او می‌توان به ترجمه «عشایر جنوب»  نوشته میخائیل‌سرگی‌یویچ ایوانوف، «رضا شاه از الشتر تا آلاشت؛ نیای لر رضاشاه» و مجموعه «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» اشاره کرد.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.