آغاز فصل سوم کاوش‌های باستان شناسی در تپه ۶۵۰۰ ساله پوستچی

به گزارش  سایت «تاریخ ما» به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری بابیان مطلب فوق گفت: سومین فصل از کاوش های باستان شناسی تپه پوستچی با مجوز پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی توسط یک هیات باستان شناسان ایرانی به سرپرستی دکتر حسنعلی عرب و دکتر علیرضا  سرداری زارچی در شیراز آغاز شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اعتبار این برنامه توسط دانشگاه هنر شیراز تامین و کاوش تا نیمه دوم آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت.

بنا براین گزارش، فصل اول کاوش این تپه در خردادماه سال ۹۵ انجام و منجر به کشف حدود هزار شیء باستانی از این تپه شد . همچنین آثار به دست آمده منجر به افزایش قدمت شهرشیراز از سه هزار سال به شش هزار و ۵۰۰ سال بود. 

همچنین حسنعلی عرب سرپرست مشترک تیم کاوش تپه پوستچی شیراز در ارتباط با نتایج فصل دوم  اظهار کرده بود: مطالعاتی که تاکنون انجام شده نشان می دهد تپه پوستچی نخستین استقرارگاه در دشت شیراز است.

وی مهمترین هدف در فصل دوم کاوش را ادامه اقدامات فصل قبل که درواقع گاه نگاری محوطه باستانی پوستچی محسوب می‌شود اعلام کرده بود تا باستان شناسان بتوانند به شناختی از لایه‌های قدیمی‌تر از این محوطه برسند.

این باستان‌شناس با اشاره به شواهد دیگری که در کاوش‌ها به‌دست‌آمده بود نیز بیان کرد: ازجمله شواهد دیگری که از این فصل به دست آمد تعداد زیاد قطعات سفالی و ابزارهای سنگی است که اطلاعات زیادی در خصوص نحوه معیشت مردمان آن دوره به ما می‌دهد.

این باستان شناس  افزود:  همچنین از داده‌های استخوانی به دست آمده به این نتیجه رسیدیم در این محل، تدقین هایی از دوره ساسانی وجود داشته است و انسان‌ها به‌صورت گذرا تدفین انجام داده‌اند که احتمالاً مربوط به کوچ‌نشینانی بوده که در دوره ساسانی در این منطقه حضور داشته‌اند.

علیرضا سرداری دیگر سرپرست مشترک این تیم کاوش نیز بیان کرده بود: باید گفت تپه پوستچی بقایای به‌جامانده از روستایی از دوران پیش‌ازتاریخ از شش و هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار سال پیش بوده که در باستان‌شناسی به آن «باکون» یا «شمس‌آباد» گفته می‌شود یعنی مرحله شکل‌گیری روستاهای بزرگ و پیچیده با فرهنگ مسنجم که با روستاهای قدیمی‌تر متفاوت است.

گفتنی است با شروع و ادامه این کاوش‌ به نظر می‌رسد باید منتظر رونمایی فصل جدیدی از تاریخ این شهر راز باشیم.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.