٨٥ هزار عنوان کتاب در هشتمین نمایشگاه کتاب کردستان عرضه می شود

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، جلال قلعه شاخانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان، اظهارداشت: این دوره از نمایشگاه کتاب استانی با شرکت ٣٦٢ ناشر و نمایندگی داخلی شامل ١٩٥ ناشر مستقل، ١٥٧ ناشر نمایندگی، ١٠ ناشر استانی و ٥٢ ناشر لاتین برپا شد.

وی به تعداد عناوین کتاب های این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: در هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب استان کردستان ٧٣ هزار و ٥٠٠ عنوان کتاب از ناشران داخلی، هشت هزار و ٤٠٠ عنوان کتاب از ناشران بین الملل و دو هزار و ۸۰۰ عنوان کتاب از ناشران اقلیم کردستان عراق عرضه و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، با بیان اینکه وجود کتاب های دانشگاهی از جمله ویژگی های این دوره از نمایشگاه کتاب استان کردستان است، ادامه داد: تلاش شده است این دوره از نمایشگاه کتاب استانی دربردارنده تازه های نشر و جوابگوی نیاز مخاطبان باشد.

قلعه شاخانی برگزاری نمایشگاه های بزرگ کتاب را از جمله اقدامات مهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه توسعه فرهنگ مطالعه و امکان دسترسی آسان به کتاب عنوان کرد و یادآور شد: نمایشگاه های کتاب از اوایل دهه هفتاد تاکنون دنبال می شود و اولین نمایشگاه کتاب کردستان در سال ٧٩ در شهر سنندج دایر شد.

وی تسهیل در دستیابی آسان به تازه های نشر، عرضه کتاب های ناشران در یک فضا و مکان واحد، تبلیغ و رونمایی از کتاب های جدید، تعامل ناشران استان های سراسر کشور با یکدیگر، نمایش توانمندی ها و ظرفیت های استان در حوزه نشر و حمایت از مؤلفان و ناشران بومی، ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بالابردن سطح آگاهی و دانش جامعه، توسعه فرهنگی، موج آفرینی در حوزه فرهنگ و هنر، تشویق و ترغیب عامه مردم به فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی و ارتباط مستقیم ناشران با مردم توزیع مناسب و متوازن و متعادل کتاب در سطح کشور در راستای برقراری عدالت فرهنگی را از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به بعد بین المللی این دوره از نمایشگاه کتاب کردستان نیز اشاره کرد و بیان کرد: با هماهنگی های انجام شده ناشران کشورهای همجوار همچون افغانستان، سوریه، لبنان، مصر و اقلیم کردستان عراق در هشتمین نمایشگاه کتاب کردستان حضور یافته اند.

قلعه شاخانی همچنین از برگزاری شش نشست علمی و تخصصی در حوزه کتاب با حضور صاحبنظران و اساتید دانشگاهی خبرداد و گفت: نشست های آسیب شناسی تواریخ کردی، اسناد و نسخ خطی کردستان، ادبیات کردی نقد و ترجمه، بازار نشر کتاب و مطبوعات، زبان کوردی و گویش ها و ادبیات کودک و نوجوان از جمله این نشست های علمی است که در طول برگزاری جشنواره برگزار می شود.

وی نشست اهل بیت (ع) در شعر شاعران، نشست ادبیات عاشورایی، ورکشاب کاریکاتور کتاب، کارگاه آموزش تصویرسازی، عصر شعر و کارگاه قصه گویی کودک و نوجوان را از برنامه های جنبی هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان برشمرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به رونمایی از هفت عنوان کتاب در نمایشگاه نیز اظهارداشت: کتاب های تاریخچه آموزش و پرورش کامیاران، آموزش صدا شناسی و ترجمه، نمودار بندی و خلاصه قطری الندی و بل الصدی، کتاب کار ریاضی و فارسی اول دبستان، کتاب کانی شفا، کتاب شیوازیکی زانستیانه به ره و زانستی ئایور قه دا و کتاب دل له ویژه ی کوردیدا از جمله کتاب های هستند که در این نمایشگاه رونمایی می شوند.

قلعه شاخانی افزود: نمایشگاه کتاب را می ‏توان به عنوان کانون همایش صاحب نظران و موزه پرطراوت اندیشمندان در نظر گرفت و به همین دلیل است که برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب می تواند در راستای افزایش سرانه مطالعه در کشور موثر و مفید باشد.

گفتنی است هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان با حضور ۴۱۲ ناشر داخلی و خارجی برپا شده و ۳٦٢ ناشر و نمایندگی داخلی شامل ١٩٥ ناشر مستقل، ١٥٧ ناشر نمایندگی، ١٠ ناشر استانی و ٥٢ ناشر لاتین در این نمایشگاه شرکت دارند و ناشران حاضر در این نمایشگاه در قالب ٢٣٠ غرفه ساماندهی شده اند که ٢٠٥ غرفه برای ناشران خارج از استان و ٢٥ غرفه نیز برای ناشران استانی اختصاص یافته است.

همچنین لازم به ذکر است کتاب های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه با حداقل ٣٠ درصد تخفیف که ٢٠ درصد آن از طریق بن های خرید کتاب و ۱٠ درصد تخفیف از سوی ناشران حاضر در نمایشگاه در نظر گرفته شده به علاقمندان به عرصه کتاب و کتابخوانی عرضه می شود.

به گزارش مهر هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان از امروز هجدهم مهر ماه تا بیست و سوم مهر در محل نمایشگاه های بین المللی دائمی استان کردستان به همت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان برگزار شده است.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.