برخی آثار تاریخی مازندران به گردشگران معرفی نمی‌شود

محمدحسن ذال در گفت‌وگو با «تاریخ‌ما» با بیان اینکه در حوزه گردشگری در این استان، جاذبه‌های فراوانی در مازندران وجود دارد که هنوز خام و طبعیت محور است، اظهار کرد: از آنجایی که آثار تاریخی در این استان تکرار شدنی نیست، باید از آنها به درست بهره برد.

وی با اشاره به اینکه برخی از منابع تاریخی در این استان، به دلیل بکر بودن به گردشگران معرفی نمی‌شود، تصریح کرد: مهم‌ترین راهکار برای حفظ میراث، دانش محور کردن گردشگران و آگاهی جامعه محلی است و در مرحله بعدی، تبلیغات در مورد محل تاریخی که برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شد در اولویت قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: توزیع منطقی و درست گردشگرانی که وارد استان می شوند، بهترین راهکار برای حفظ پایداری منابع و توزیع سود اقتصاد گردشگری است تا از آن چهره ای زیباتر در مازندران ساخته شود.

وی افزود: جاذبه های میراث در مازندران و در حوزه گردشگری هنوز به خوبی شناخته شده نیست بنابراین برای جذب بیشتر گردشگر در این استان باید در اولویت مدیران قرار بگیرد.

شناخته شدن مازندران به عنوان قطب گردشگری از نظر تعداد گردشگر

ذال با بیان اینکه مازندران به عنوان قطب گردشگری از نظر تعداد گردشگر است، یادآور شد: فعالیت های فراوانی تاکنون در حوزه گرشگری انجام شده است اما کافی نیست؛ مازندران سراسر پر از جاذبه های گردشکری است و باید در مدیریت جمعیت گردشگر نسبت به دیگر استان ها سرآمد باشیم.

وی بیان کرد: مازندران در مقابل استان های دیگری همچون اصفهان از نظر مدیریت گردشگری به خوبی عمل نکرده و این مانع به شخص یا ارگان خاصی مربوط نیست بلکه کلیات این چرخه گردشگری در این استان نیازمند مدیریت کامل و درستی از افراد جامعه محلی تا خود گردشگران است.

عضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه مازندران اظهار کرد: با نگاهی اولویت محور و شناختن جاذبه‌های گردشگری از دریا، جنگل، جلگه تا کوهپایه‌ها، جاذبه های گردشگری میراث و معماری های سنتی بسیاری مانند قلعه‌ها، آرامگاه های تاریخی و بناهای مختلف به ویژه در ساری و آمل در وجود دارد.

استاد دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه مکان هایی که به آنجا بافت فرسوده می گوییم، در واقع بافت فرهنگی ما هستند، تصریح کرد: به طور مثال منطقه آب انبارنو ساری که تنوعی از بناهای تاریخی بوده در واقع فرهنگی بودن ساری را القا می‌کند اما در حوزه گردشگری جایگاه کمی دارد.

 کنترل و جهت‌دهی بینش گردشگران نسبت به میراث مازندران

ذال با اشاره به اینکه در دنیا میراث موضوع مهمی برای صنعت گردشگری است، خاطرنشان کرد: به طور مثال زمانی که در چشمه باداب سورت ماشین می شویند، نگاه کارشناسان میراث به گردشگر و شیوه برخورد با آنها به خطا می رود، این نگاه، نگاهی همراه با ترس برای حفاظت از میراث های تکرار نشدنی است که در استان وجود دارد.

استاد دانشگاه مازندران در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال منطقه گوهر تپه که در تاریخ باستان شناسی شرق مازندران و شمال کشور بسیار مهم بوده، اگر گردشگر با دانش و بینش وارد منطقه شود نه تنها تخریب نمی‌کنند بلکه باعث پایداری آن نیز می شود بنابراین مدیریت در گردشگری و میزان ورود گردشگر حائز اهمیت است.

عضو هیئت علمی مازندران اظهار کرد: در منطقه بلده نور، مکان تاریخی با نام قلعه پولاد و خانه خان بابا خان که یکی از آثار تاریخی دوره پهلوی-قاجار است، وجود دارد که برای افراد محلی و کمی از گردشگران شناخته شده و از آنجا بازدید می‌کنند بنابراین برای حفظ اینگونه بناها نیاز داریم تا گردشگر دانش لازم را پیدا کرده و با مدیریت درست این بنا که محلی بسیار جذاب برای گردشگری است حضور یابد.

انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.